3256
Sök

FWD eller RWD eller 4WD

vorsprung durch teknik
886 Inlägg
17 februari 2008
#41
Mycket bra sammanfattning _Wallis_ big_smile

Med.lem
3 759 Inlägg
17 februari 2008
#42
_Wallis_ skrev:
RWD:
*Bättre grepp vid starter än FWD.
*Du kan med rätt däck/instälningar dra på mer i kurvor utan att riskera
att förlora styrförmåga.
*Mycket bättre känsla än FWD.
*Inga ryck i ratten vid ax.
___________________________________________

AWD
*Överlägset grepp mot både RWD & FWD
*Riktigt bra grepp i kurvorna och du kan ladda på rätt friskt.
*Tar starterna.
*Lite större effekt förlusst i drivlinan, Rätt logiskt..
*Överlägset vid halka & teräng.
___________________________________________

FWD

*Du får inte ner krafften i backen vid överladdat.
*Kan ej dra på fullt lika mycket i kurvorna.
*Mer arbete med att håll bilen rakt vid krafftigt gaspådrag.
*Sämmst egenskaper vid körning i halka, eller uppförsbacke, Frånsett bakvagnssläpp.
__________________________________________

Jag har kört både standard, och trimmade bilar av
både, Rwd, Awd & Fwd.
Jag gillar motorsport, Tänkte på bla olika serier och
det är RWD som gäller i allt utom Standardvagns race
då det inte finns så många fabrikat med Rwd på standard
bilar längre.

Sedan kan man inte gämföra sin te.x Fwd bil rakt av med
en RWD bil, eller tvärt om eller 4wd.
Ni måste ju tänka på vikt m,m som spelar stor stor roll.
Och effekt för er som inte tänker på det, men såpas vakna
är ni väll hoppas jag.

//Wallis

Bra skrivet!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Smålänning
7 883 Inlägg
17 februari 2008
#43
Wallis skrev:
___________________________________________

FWD

*Du får inte ner krafften i backen vid överladdat.
*Kan ej dra på fullt lika mycket i kurvorna.
*Mer arbete med att håll bilen rakt vid krafftigt gaspådrag.
*Sämmst egenskaper vid körning i halka, eller uppförsbacke, Frånsett bakvagnssläpp.
__________________________________________



//Wallis

*Att man inte får ner kraften i backen med överladdning är iofs ganskla sant, men allt hänger på chassit.
*Nej, man kan inte dra på fullt i kurvorna om man fegar, men ställer man upp bilen så blir framhjulen drivgrepp och man rätar bilen med gasen samtidigt som man inte tappar fart som en RWD.
*Beror helt på hjulupphängningarna... Fjäderben är ofta för veka för att hantera momentet på ett bra sätt.. Dubbla länkarmar is the skit wink
*Hur kommer det då att jag kan köra fortare i halka än en bil med rwd? Och att Jag kan starta i uppförsbake däe en RWD inte kommer iväg?

I övrigt håller jag med deig om de andra.. Kanske inte känslan i en RWD... I en rätt konstruerad FWD är det inge fel på känslan... Känns som att du inte gillar FWD, och är lite partisk..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
17 februari 2008
#44
mektrollet skrev:
bara att kolla på F1 bilarna så har ni svaret på många frågor . RWD är det bästa annars hade dom varit FWD big_smile

samma med dom riktigt snabba i dragracing ... lol här gäller bara RWD

Att det är RWD i drag racing är för att reglerna är ifrån medeltiden! Jänkarna har alltid varit konservativa och satt upp regler för att Turbo och 4WD inte ska få tävla.

En bil med 4wd och turbo skulle lätt skapa kaos bland flintabilarna.

Samma med F1, 4WD är inte tillåtet, lika med turbo.

Det handlar om regler för att "begränsa" hastigheten i sporten. Inte för prestanda.

FWD är klart överlägset RWD på vintern, RWD duger bara till att sladda som nån jävla bonde på vägarna, vill man komma fram så är det 4WD som gäller.

Så, 4WD är överlägset, bara konservativa mäniskor som tycker Rwd är ultimata.


1 827 Inlägg
17 februari 2008
#45
_Wallis_ skrev:
RWD:
*Bättre grepp vid starter än FWD.
*Du kan med rätt däck/instälningar dra på mer i kurvor utan att riskera
att förlora styrförmåga.
*Mycket bättre känsla än FWD.
*Inga ryck i ratten vid ax.
___________________________________________

AWD
*Överlägset grepp mot både RWD & FWD
*Riktigt bra grepp i kurvorna och du kan ladda på rätt friskt.
*Tar starterna.
*Lite större effekt förlusst i drivlinan, Rätt logiskt..
*Överlägset vid halka & teräng.
___________________________________________

FWD

*Du får inte ner krafften i backen vid överladdat.
*Kan ej dra på fullt lika mycket i kurvorna.
*Mer arbete med att håll bilen rakt vid krafftigt gaspådrag.
*Sämmst egenskaper vid körning i halka, eller uppförsbacke, Frånsett bakvagnssläpp.
__________________________________________

Jag har kört både standard, och trimmade bilar av
både, Rwd, Awd & Fwd.
Jag gillar motorsport, Tänkte på bla olika serier och
det är RWD som gäller i allt utom Standardvagns race
då det inte finns så många fabrikat med Rwd på standard
bilar längre.

Sedan kan man inte gämföra sin te.x Fwd bil rakt av med
en RWD bil, eller tvärt om eller 4wd.
Ni måste ju tänka på vikt m,m som spelar stor stor roll.
Och effekt för er som inte tänker på det, men såpas vakna
är ni väll hoppas jag.

//Wallis

Hur många här inne har kört snabbt med en FWD med diffbroms?
All understyrning vid gaspådrag försvinner totalt. Även att det skulle vara ett problem med spårning vid gaspådrag... Detta är en gammal SAAB sjukdom som ännu en gång bevisar hur usla dom är på att bygga bilar.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Neerd
1 596 Inlägg
17 februari 2008
#46
bååååda=D haha

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
17 februari 2008
#47
Owzer skrev:
mektrollet skrev:
bara att kolla på F1 bilarna så har ni svaret på många frågor . RWD är det bästa annars hade dom varit FWD big_smile

samma med dom riktigt snabba i dragracing ... lol här gäller bara RWD

Att det är RWD i drag racing är för att reglerna är ifrån medeltiden! Jänkarna har alltid varit konservativa och satt upp regler för att Turbo och 4WD inte ska få tävla.

En bil med 4wd och turbo skulle lätt skapa kaos bland flintabilarna.

Samma med F1, 4WD är inte tillåtet, lika med turbo.

Det handlar om regler för att "begränsa" hastigheten i sporten. Inte för prestanda.

FWD är klart överlägset RWD på vintern, RWD duger bara till att sladda som nån jävla bonde på vägarna, vill man komma fram så är det 4WD som gäller.

Så, 4WD är överlägset, bara konservativa mäniskor som tycker Rwd är ultimata.

TACK! En till som kan tänka.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

1 661 Inlägg
17 februari 2008
#48
Owzer skrev:
mektrollet skrev:
bara att kolla på F1 bilarna så har ni svaret på många frågor . RWD är det bästa annars hade dom varit FWD big_smile

samma med dom riktigt snabba i dragracing ... lol här gäller bara RWD

Att det är RWD i drag racing är för att reglerna är ifrån medeltiden! Jänkarna har alltid varit konservativa och satt upp regler för att Turbo och 4WD inte ska få tävla.

En bil med 4wd och turbo skulle lätt skapa kaos bland flintabilarna.

Samma med F1, 4WD är inte tillåtet, lika med turbo.

Det handlar om regler för att "begränsa" hastigheten i sporten. Inte för prestanda.

FWD är klart överlägset RWD på vintern, RWD duger bara till att sladda som nån jävla bonde på vägarna, vill man komma fram så är det 4WD som gäller.

Så, 4WD är överlägset, bara konservativa mäniskor som tycker Rwd är ultimata.

AWD is the shit! lol

113 Inlägg
17 februari 2008
#49
Jag har kört alla 3 och måste säga att AWD är det som tilltalar mig mest. Men då ska man ha lite effekt också. En AWD på 120hk lär inte vara så spännande?

Ser inga fördelar att köra FWD, har kört det både på sommar som vinter och ja RWD är roligare på båda väglagen. Visst går det att sladda friskt med en FWD på vintrarna och ja det går att åka fort men det krävs teknik. Bromsa och gasa samtidigt, något som man istället enkelt kan fixa med bara gaspedalen på en RWD. Vore en förolämpning att nämna AWD tillsammans med 2 hjuls drivna vintertid!


Allt handlar om vad du vill ha, är det en busbil du är ute efter så skulle jag valt RWD alla dagar!

- Projekt Skyline R32 GT-R: http://www.skyline.se/forum/viewtopic.p … mp;t=13825
- HenrikssonMedia galleri: http://www.henrikssonmedia.se/

Maskinförare
1 163 Inlägg
17 februari 2008
#50
Rdx skrev:
Jag har kört alla 3 och måste säga att AWD är det som tilltalar mig mest. Men då ska man ha lite effekt också. En AWD på 120hk lär inte vara så spännande?

Ser inga fördelar att köra FWD, har kört det både på sommar som vinter och ja RWD är roligare på båda väglagen. Visst går det att sladda friskt med en FWD på vintrarna och ja det går att åka fort men det krävs teknik. Bromsa och gasa samtidigt, något som man istället enkelt kan fixa med bara gaspedalen på en RWD. Vore en förolämpning att nämna AWD tillsammans med 2 hjuls drivna vintertid!


Allt handlar om vad du vill ha, är det en busbil du är ute efter så skulle jag valt RWD alla dagar!

Att köra FWD är ju sport isåna fall, Vilket pucko som helst kan väl trycka på en gaspedal, man ska ju få jobba lite själv också.. Jag ser det som mer sport iallafall.. Idags läget är det ju i princip bara mercedes och bmw som håller kvar vid RWD, det säger väl en hel del om FWD ? tongue själv tycker jag att alla bilar borde vara AWD...

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

Körv
3 535 Inlägg
17 februari 2008
#51
Allt handlar om föraren smile

Truckdriving Man

vorsprung durch teknik
886 Inlägg
17 februari 2008
#52
_Spawned_ skrev:
Rdx skrev:
Jag har kört alla 3 och måste säga att AWD är det som tilltalar mig mest. Men då ska man ha lite effekt också. En AWD på 120hk lär inte vara så spännande?

Ser inga fördelar att köra FWD, har kört det både på sommar som vinter och ja RWD är roligare på båda väglagen. Visst går det att sladda friskt med en FWD på vintrarna och ja det går att åka fort men det krävs teknik. Bromsa och gasa samtidigt, något som man istället enkelt kan fixa med bara gaspedalen på en RWD. Vore en förolämpning att nämna AWD tillsammans med 2 hjuls drivna vintertid!


Allt handlar om vad du vill ha, är det en busbil du är ute efter så skulle jag valt RWD alla dagar!

Att köra FWD är ju sport isåna fall, Vilket pucko som helst kan väl trycka på en gaspedal, man ska ju få jobba lite själv också.. Jag ser det som mer sport iallafall.. Idags läget är det ju i princip bara mercedes och bmw som håller kvar vid RWD, det säger väl en hel del om FWD ? tongue själv tycker jag att alla bilar borde vara AWD...

Du glömde Lexus wink

V-Power
1 186 Inlägg
17 februari 2008
#53
laazy skrev:
_Spawned_ skrev:
Rdx skrev:
Jag har kört alla 3 och måste säga att AWD är det som tilltalar mig mest. Men då ska man ha lite effekt också. En AWD på 120hk lär inte vara så spännande?

Ser inga fördelar att köra FWD, har kört det både på sommar som vinter och ja RWD är roligare på båda väglagen. Visst går det att sladda friskt med en FWD på vintrarna och ja det går att åka fort men det krävs teknik. Bromsa och gasa samtidigt, något som man istället enkelt kan fixa med bara gaspedalen på en RWD. Vore en förolämpning att nämna AWD tillsammans med 2 hjuls drivna vintertid!


Allt handlar om vad du vill ha, är det en busbil du är ute efter så skulle jag valt RWD alla dagar!

Att köra FWD är ju sport isåna fall, Vilket pucko som helst kan väl trycka på en gaspedal, man ska ju få jobba lite själv också.. Jag ser det som mer sport iallafall.. Idags läget är det ju i princip bara mercedes och bmw som håller kvar vid RWD, det säger väl en hel del om FWD ? tongue själv tycker jag att alla bilar borde vara AWD...

Du glömde Lexus wink

Han glömde många men de va en sammanfattning! big_smile

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

427 Inlägg
17 februari 2008
#54
FWD går väldigt bra i tex superstage 1,22 tider med en N/A civic smile

2 283 Inlägg
18 februari 2008
#55
Eisenhut skrev:
Pikey skrev:
RWD = Bana, sladda
FWD = ?
4WD = Rally, snabba starter

Ska vi leka?
Tror du kommer få svårt att hänga på mig på tex knutstorp


Nu var det dock inget snack om värstingbilar, så självklart ska man försöka få tag på så mycket prestanda för pengarna som möjligt, vilket du oftast får med en FWD. Ni som tror att RWD är snabbare oavsett vet inte vad ni pratar om.

Varför det?
Tror du syftar på att jag inte vet vad man har FWD till och det vet jag inte...
Har FWD själv och ser inget roligt med det.

R.I.P. Michael Jackson!

Better than God \o/
1 883 Inlägg
18 februari 2008
#56
Hellre FWD än RWD om man skall köra fort när det svänger.
(edit, det går fortast när det spårar genom kurvorna, glöm det där med att fetast ställ är snabbast)

Men RWD hellre än FWD om man bara skall gasa rakt fram.
(edit; I starten är det gött med rwd, men sedan är det faktiskt lättare att dra än att putta)

4WD / AWD har jag aldrig provat på någe vidare men vad jag förstått så när man väl lärt sig tekniken att köra samt att man har en motor som tar igen det man tappar i vikt och effektförlusten i drivlinan borde det vara rätt trevligt.
Senast redigerat av MrTurbo (18 februari 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Bildrulle
499 Inlägg
18 februari 2008
#57
Owzer skrev:
mektrollet skrev:
bara att kolla på F1 bilarna så har ni svaret på många frågor . RWD är det bästa annars hade dom varit FWD big_smile

samma med dom riktigt snabba i dragracing ... lol här gäller bara RWD

Att det är RWD i drag racing är för att reglerna är ifrån medeltiden! Jänkarna har alltid varit konservativa och satt upp regler för att Turbo och 4WD inte ska få tävla.

En bil med 4wd och turbo skulle lätt skapa kaos bland flintabilarna.

Samma med F1, 4WD är inte tillåtet, lika med turbo.

Det handlar om regler för att "begränsa" hastigheten i sporten. Inte för prestanda.

FWD är klart överlägset RWD på vintern, RWD duger bara till att sladda som nån jävla bonde på vägarna, vill man komma fram så är det 4WD som gäller.

Så, 4WD är överlägset, bara konservativa mäniskor som tycker Rwd är ultimata.

Jo, i F1 förbjöd dom ju turbo eftersom bilarna hamnade på sjuka hästkrafter, blev för svåra att hantera osv.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

Studerande
463 Inlägg
18 februari 2008
#58
Min åsikt:

AWD, grymt bra förutsatt att man har lite pulver under huven. Saknar fyrhjulskrafs något oerhört nu på vintern, visst är det lite svårkört när man ska ställa men när man får till det så --> lol Dessutom så är man kung i rödljusen i alla andra väder än torr sommardag. Drar lite mer soppa men nu var det prestanda vi snackade om eller hur?

FWD har jag har nu. Inte lika roligt på vintern som AWD men att den skulle ha sämre väghållning eller liknande än RWD är rent bullshit, möjligtvis lite sämre grepp men med diff och ordentligt chassie så är det inga probs alls. Drar mindre soppa än AWD.

Har inte ägt någon RWD bil men har kört mycket E36 328. Måste säga att det är roligare än FWD på sommaren när man kan trycka på för fullt. Kan tänka mig att det är grymt roligt att drifta på sommaren men det vågade jag inte riktigt med lånad bil tongue Däremot så var det ett SKÄMT att leka med RWD på vintern, jämfört med AWD. Dessutom så var det lättare att få ofrivilliga och svårhävda sladdar jämfört med FWD.

Eftersom jag i norra Sverige så skulle jag först välja AWD. Därefter kan jag inte riktigt bestämma mig, men är det en busbil så skulle jag välja RWD och en bruksbil skulle jag välja FWD

Förresten så kan jag inte tänka mig någonting annat än att en Kadett GSI leker med en Sierra... Iaf om vägen svänger smile

Lycka till med bilköpet!

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

113 Inlägg
18 februari 2008
#59
_Spawned_ skrev:
Rdx skrev:
Jag har kört alla 3 och måste säga att AWD är det som tilltalar mig mest. Men då ska man ha lite effekt också. En AWD på 120hk lär inte vara så spännande?

Ser inga fördelar att köra FWD, har kört det både på sommar som vinter och ja RWD är roligare på båda väglagen. Visst går det att sladda friskt med en FWD på vintrarna och ja det går att åka fort men det krävs teknik. Bromsa och gasa samtidigt, något som man istället enkelt kan fixa med bara gaspedalen på en RWD. Vore en förolämpning att nämna AWD tillsammans med 2 hjuls drivna vintertid!


Allt handlar om vad du vill ha, är det en busbil du är ute efter så skulle jag valt RWD alla dagar!

Att köra FWD är ju sport isåna fall, Vilket pucko som helst kan väl trycka på en gaspedal, man ska ju få jobba lite själv också.. Jag ser det som mer sport iallafall.. Idags läget är det ju i princip bara mercedes och bmw som håller kvar vid RWD, det säger väl en hel del om FWD ? tongue själv tycker jag att alla bilar borde vara AWD...

Jo precis som jag skrev, det krävs mycket mer av föraren för att köra brett med en FWD. Känner man att det är värt den mödan så är det ju självklart ett alternativ. Själv tycker jag inte att det är värt det och väljer istället RWD framför FWD, varför göra något enkelt krångligt? smile

Men som du skriver, AWD klår ju allt oavsett väglag. Fyrhjulsställ i kurvor på vintern är bra mycket roligare än både FWD och RWD!

- Projekt Skyline R32 GT-R: http://www.skyline.se/forum/viewtopic.p … mp;t=13825
- HenrikssonMedia galleri: http://www.henrikssonmedia.se/

1 754 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#60
response skrev:
Min åsikt:

AWD, grymt bra förutsatt att man har lite pulver under huven. Saknar fyrhjulskrafs något oerhört nu på vintern, visst är det lite svårkört när man ska ställa men när man får till det så --> lol Dessutom så är man kung i rödljusen i alla andra väder än torr sommardag. Drar lite mer soppa men nu var det prestanda vi snackade om eller hur?

FWD har jag har nu. Inte lika roligt på vintern som AWD men att den skulle ha sämre väghållning eller liknande än RWD är rent bullshit, möjligtvis lite sämre grepp men med diff och ordentligt chassie så är det inga probs alls. Drar mindre soppa än AWD.

Har inte ägt någon RWD bil men har kört mycket E36 328. Måste säga att det är roligare än FWD på sommaren när man kan trycka på för fullt. Kan tänka mig att det är grymt roligt att drifta på sommaren men det vågade jag inte riktigt med lånad bil tongue Däremot så var det ett SKÄMT att leka med RWD på vintern, jämfört med AWD. Dessutom så var det lättare att få ofrivilliga och svårhävda sladdar jämfört med FWD.

Eftersom jag i norra Sverige så skulle jag först välja AWD. Därefter kan jag inte riktigt bestämma mig, men är det en busbil så skulle jag välja RWD och en bruksbil skulle jag välja FWD

Förresten så kan jag inte tänka mig någonting annat än att en Kadett GSI leker med en Sierra... Iaf om vägen svänger smile

Lycka till med bilköpet!

Tackar ^^

En kadett GSi är den snabbaste bilen jag har råd med. (som man vill ha en bil i något annat än 24 papperspåsar)

Jag kan inget om allt.


Sök