3822
Sök

Blir inte klok på et mått

72 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
Har kikat på nya fälgar till våren och undrar lite över det här med et måttet. Har kollat på ett par 18*7,5 med et 40, orginal fälgarna är 16*6,5 med et 43. Passa fälgarna jag kikat på rakt på eller behövs spacers?

ılı.lılı.ılı NEXZON ılı.lılı.ılı

1 231 Inlägg
17 februari 2008
jag har et 35 på mi bil nu och orginal e typ 40 eller 38 eller nått smile funkar bra

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 februari 2008
ET beror på fälgens bredd så även om båda fälgarna haft samma siffra på ET men olika bredd på fälgen så hade ET varit olika.

Förbannat krångligt men jag har sett nån ritning där dom visar hur allting räknas ut (inte för att jag blev klokare av den iofs..  roll )

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 februari 2008
http://www.dackgrossisten.se/I5.aspx

Kanske hjälper dig lite.

EDIT:

Eller denna:

http://www.halmstad-cars.se/album/pics/img450ee6343353f.jpg
Senast redigerat av TBOC_Razor (17 februari 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

72 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
http://www.dackgrossisten.se/I5.aspx

Kanske hjälper dig lite.

Blev väll något klokare kanske. Fått fram att man först ska ta fälgens bredd, sedan måttet till anläggningsytan mot navet och sedan minska det måttet med halva fälgens bredd och vips har man fått fram et:t.

Kan detta stämma, eller är jag helt ute och cyklar?

Orginal fälg: 6,5" bred = 165 mm
Hälften av 165=82,5 mm
Plus et:t som är 43
Då ska alltså denna fälgs inpressningsdjup vara 125,5 mm

och dom nya fälgarna...
7,5" bred = 135 mm
Hälften av 135=67,5 mm
Plus et:t som är 40
Då ska det alltså denna fälgs inpressningsdjup vara 135 mm

Om dessa uträkningar stämmer så skiljer det alltså på 9,5 mm. Det borde väll kunna funka utan spacers?

31 Inlägg
17 februari 2008
jag har 7,5 x 18 på min s70 med et 40, och de funkar skitfint smile
Så det är bara att köpa på! Vad har du tänkt dig för fälgar då?

72 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
Aray Blade. Var inne på Rfälgar först men dom är ju så pass vanliga, kul med lite ovanligare uppsättning.. Tror blade fälgarna kan bli snyggt, provat i photoshop och det såg helt ok ut smile
Vad hade du för sulor på då?
Senast redigerat av nexzon (17 februari 2008)

31 Inlägg
17 februari 2008
Precis sånna som jag har tongue Dom ser helt okej ut smile

72 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
Hur breda sulor och vad har du för profil?

31 Inlägg
17 februari 2008
jag har 225/35/18 på mina

72 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
okej samma som jag funderat på då

1337
1 343 Inlägg
18 februari 2008
ET måttet har ju absolut inget med fälgens bredd att göra.
Det är ju måttet för hur mycket fälgen bygger ut...
Ju lägre ET ju längre bygger fälgen ut på sidorna..

I'm not a fighter, I'm a lover!

2 117 Inlägg
18 februari 2008
ET är bara ett tal som visar avståndet mellan centrum på fälgen till navflänsen anliggningsyta. Bredden på fälgen i kombination med ET (samt diameter och däck) är ju det som avgör om fälgen får plats i hjulhuset.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
18 februari 2008
frågade runt lite på jagrullars 850 s70 v70 forum och där kom dom fram till att det gör om det diffar 4-5 i et innåt eller utåt på dom bilarna

2slow

1 050 Inlägg
18 februari 2008
nexzon skrev:
Har kikat på nya fälgar till våren och undrar lite över det här med et måttet. Har kollat på ett par 18*7,5 med et 40, orginal fälgarna är 16*6,5 med et 43. Passa fälgarna jag kikat på rakt på eller behövs spacers?

För att göra det lättare att räkna: Om du tex, har en fälg med ET 40, sedan vill du byta till ET43. Detta innebär då att fälgens "inpressningsdjup" ändras med +3mm per fälg.(ändringen sker på fälgens insida) big_smile
Sedan inverkar ju även fälgens bredd om det tex, är en: 7-9" fälg.

Man kan även säga att ett högre ET ger större avstånd mellan fälgarnas inre ytterkanter. (På samma axel)
Senast redigerat av E-30 (18 februari 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Camaro The Legend Of Muscle Cars
148 Inlägg
18 februari 2008
+- 10-15 et bruka gå på..

72 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
okej, tack så mkt

60 Inlägg
15 maj 2008
ja blir inte klok på det här med et alls.... haha.. så ja frågar ist om nån vänlig själ vet vilka ET mått kan man ha på min bil?? 9-3 SS..

79 Inlägg
29 april 2009
tar upp en gammal tråd:
spelar det nån roll igentligen vad fälgen har för "Et-mått" om det inte skiljer allt för mycket alltså??
jag menar klart man måste kunna styra utan att fälgen kikar in i cupén, men om det inte skiljer extremt mycket..
kanske lite konstigt formulerad, men jag hoppas att det är någon som kan tyda min fråga smile

Do I really look like a guy with a plan? You know what I am? I'm a dog chasing cars. I wouldn't know what to do with one if I caught it. You know, I just do things...

16 197 Inlägg
29 april 2009
klass skrev:
tar upp en gammal tråd:
spelar det nån roll igentligen vad fälgen har för "Et-mått" om det inte skiljer allt för mycket alltså??
jag menar klart man måste kunna styra utan att fälgen kikar in i cupén, men om det inte skiljer extremt mycket..
kanske lite konstigt formulerad, men jag hoppas att det är någon som kan tyda min fråga smile

ändrar du ET så kan bilen bli spårkänslig som fan samt att du får inte bredda spårvidden mer än 10mm per axel.
Senast redigerat av evilaudio (29 april 2009)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sök