Kan tala om att det inte är några större problem. Hjullagerna kanske slits lite fortare men det är marginellt i sådana fall. Körde över tusen mil med min kolfibermusse med 60 mm spacers runt om och de var då inga problem, låg dessutom som ett strykjärn på vägen //Henke
bättre å beställa fälgar som passar bilen innan man ska ut å rulla me den..
på min svarta jetta skulle de inte ens hålla me så breda spacers..
Jo naturligtvis är det ju bättre att ha specialfälgar med rätt ET men jag, liksom många andra, hade mina fälgar innan breddningen och då fälgar faktiskt är en myckekt stor investering är spacers i väldigt många fall den enda lösningen. Att matcha bultmönster, ET och fälgdesign är ju inte alltid så lätt även om man inte behöver tänka på ekonomin Åter till topic: Riktigt snyggt! Kommer bli asbra resultat, ser verkligen fram till att se bilen klar! //Henke
för att om du beställer fälgar så flyttar du ju hela centrumet på fälgen, brytvinkeln blir ju nästan den samma som orginal, medans me spacers så flyttar du ju ut hela fälgen å där me brytpunkten.
fast vägen inte bilen så mycke samt om man inte brebbar MASSOR så funkar de me spacers..
har ju breddat min bil 13 cm på varje sida samt ökat vikten me ca 1 ton.
Inte för att jag gillar breda spacers men en gång för alla, Hjullagerna har inte en aning om centrum på fälgbanan sitter längre ut pga annan offset på fälgen, bred spacer eller ett ett gäng små tomtar som håller ut den...
Gör man bara en ordentlig bolt on spacer så spelar det absolut ingen roll vad det bekräftar lagerna
för att om du beställer fälgar så flyttar du ju hela centrumet på fälgen, brytvinkeln blir ju nästan den samma som orginal, medans me spacers så flyttar du ju ut hela fälgen å där me brytpunkten.
fast vägen inte bilen så mycke samt om man inte brebbar MASSOR så funkar de me spacers..
har ju breddat min bil 13 cm på varje sida samt ökat vikten me ca 1 ton.
Inte för att jag gillar breda spacers men en gång för alla, Hjullagerna har inte en aning om centrum på fälgbanan sitter längre ut pga annan offset på fälgen, bred spacer eller ett ett gäng små tomtar som håller ut den...
Gör man bara en ordentlig bolt on spacer så spelar det absolut ingen roll vad det bekräftar lagerna
//Rydh
Detta gäller ju bara om man KOMPENSERAR en fälg pga fel ET. Exempel:
Du har en bil som har 17x7 ET 20. Du köper fälgar som är 17x7 men ET 40. Om du då monterar 20 mm spacers för att dom ska passa så har du helt rätt, det kommer hjul-lagret aldrig märka.
Men om du nu tänker bredda bilen med 5 cm och vill flytta ut fälgarna lika långt, då kommer fälgen mittpunkt hamna långt utanför det "optimala" och då kommer hjul-lagret får ta mer vikt än normalt. Det enda rätta man kan göra är att hitta fälgar med ET 0 och som dessutom är bredare än 7 tum. ( i detta exempel)
för att om du beställer fälgar så flyttar du ju hela centrumet på fälgen, brytvinkeln blir ju nästan den samma som orginal, medans me spacers så flyttar du ju ut hela fälgen å där me brytpunkten.
fast vägen inte bilen så mycke samt om man inte brebbar MASSOR så funkar de me spacers..
har ju breddat min bil 13 cm på varje sida samt ökat vikten me ca 1 ton.
Inte för att jag gillar breda spacers men en gång för alla, Hjullagerna har inte en aning om centrum på fälgbanan sitter längre ut pga annan offset på fälgen, bred spacer eller ett ett gäng små tomtar som håller ut den...
Gör man bara en ordentlig bolt on spacer så spelar det absolut ingen roll vad det bekräftar lagerna
//Rydh
Detta gäller ju bara om man KOMPENSERAR en fälg pga fel ET. Exempel:
Du har en bil som har 17x7 ET 20. Du köper fälgar som är 17x7 men ET 40. Om du då monterar 20 mm spacers för att dom ska passa så har du helt rätt, det kommer hjul-lagret aldrig märka.
Men om du nu tänker bredda bilen med 5 cm och vill flytta ut fälgarna lika långt, då kommer fälgen mittpunkt hamna långt utanför det "optimala" och då kommer hjul-lagret får ta mer vikt än normalt. Det enda rätta man kan göra är att hitta fälgar med ET 0 och som dessutom är bredare än 7 tum. ( i detta exempel)
Har jag fel?
Mvh. David.
OT "Skapa en ny tråd om ni nu vill diskutera eller pma varandra då man blir besviken över att läsa om ert grälande i tråden.."
Riktigt snyggt bygge Adrian har följt de sedan början och blir bara mer imponerad hela tiden...
ojojoj ! vilka talanger du har. Alla jobb du gjort har blett riktigt bra ! jag är väldigt impad. lycka till och fortsätter du såhär så kommer du bli stor. skulle gärna vilja se hela saaben klar snart och hoppas man kan få se bygget på elmia ! m.v.h simon