3257
Sök

Prova om larm funkar (riskfritt?)

1 171 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
Hej

Jag har ett larm på min bil -94 (cargard) som jag aldrig har använt. Vet inte om det funkar till 100%, vet bara att batterierna är slut i "fjärren" på nyckeln. Dioden i fönstret blinkar även när man öppnar någon dörr. Ena dioden lyser och andra blinkar med ganska liten dutycycle. Sedan hänger det ibland ner en sladd med en stor röd knapp på under instrumentbrädan över förarsätet som jag brukar peta upp där. Undrar vad den är till för "passanger seat ejection" kanske?

Jag har väldigt lite erfarenheter av larm.

Om jag skulle byta batterierna i fjärren och testa om larmet funkar. Är det stor risk att jag får en tjutande bil på halsen som inte går att få tyst på eller något? Finns det någon bra metodik man kan gå efter om man vill testa larmets funktion? Ska man först ta fram boxen och börja mäta kontakt/spänningar. Montera bort tutan? Räcker det eller finns det tjutande summrar också?

Jag kan säkert ta reda på mycket själv genom att prova men jag vill ha tips om hur man undviker de värsta missödena.

Med.lem
3 759 Inlägg
29 februari 2008
Byta batteri i nyckel låter väll smartas?

Ska du krångla kan du ju alltid stoppa in en svamp i tutan...

(Dum fråga smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

1 171 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
Dum eller feg ni får avgöra. Men jag vill inte terrorisera grannarna runt innergården med en tutande bil om den risken finns.

Risken är alltså relativt obefintlig bara genom att byta batterierna?

10 287 Inlägg
29 februari 2008

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
29 februari 2008
vadå svamp i tutan :S

Sump Runk Rätt O Slätt!

10 Inlägg
29 februari 2008
HyperSonica skrev:
vadå svamp i tutan :S

Tror han menar att trycka in en svamp i larmhornet därifrån ljudet kommer. Inte säkert , han formulerade sig mindre bra.

Raas - Med reservation för eventuella tryck och tyck fel.

1 171 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
Swedenrockers: Tack! Grymt bra!

Det är en svensksåld mazda.

263 Inlägg
1 mars 2008
Sharky skrev:
http://www.cykelochfiskecenter.se/fiske/category_30/product_2416.html

/Göran

lol asg* trött*

Volvo - Probably the best car in the world
"Ge mig svenskar, wiskey och snus så ska
jag bygga järnväg ända in i helvete"
James J. Hill, Amerikas stora järnvägsbyggare

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
1 mars 2008
Norbro skrev:
Sharky skrev:
http://www.cykelochfiskecenter.se/fiske/category_30/product_2416.html

/Göran

lol asg* trött*

Tyckte med den var ganska klockren faktiskt lol

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 171 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
Ok, nu har jag fått fjärren att funka. Förutom batterierna så hade en lödning släppt så det har jag fixat. Det som händer när man trycker på den stora knappen är att båda dioderna börjar blinka samtidigt. Alla slingor funkar också som de ska blinkmässigt men det tutar inte om man bryter någon slinga. Det låter bara som att något relä står och knäpper av och på, annars är det tyst.

Huvudsaken är att det blinkar iaf.smile

1 171 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
Det hängde en lös vit sladd från boxen. Blinkersen blinkade inte.

1 171 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
Den lilla vita fyrkantiga oscillatorn som hade lossnat??

Aha, nu fattar jag. Ja, precis. Det var den lilla vita oscillatorn på fjärren som hade lossnat i lödningen, dum konstruktion där lödtennet är lyft upp till benet...

Sök