2670
Sök

Polisens Kompetens

782 Inlägg
6 mars 2008
Här i bollnäs har vi inga poliser.. eller jo kanske ibland?? var någon månad sen jag såg någon..
Tog en tripp ner till stockholm ihelgen som var 60 mil motorväg och en del mil i sthlm såg/mötte ca 1 polisbil.. Det är helt otroligt eller??
Förövrigt så har jag träffat både bra och dåliga poliser,Med dåliga menar jag den unga macho killen med skinnhandskarna en sån där som får en kick av "makten" av att vara polis, en sån som behandlar en som Superkriminell bara för man har kört för fort och ska göra husrannsakan i bilen och skulle man ha något i bilen ja då har man snott det..osv osv. Han påminner starkt om en "ABAB" vakt..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

8 156 Inlägg
6 mars 2008
Hmm. Jag kan med gott samvete säga att samtliga poliser jag träffat på (och det är många tyvärr)
har varit vänliga och tillmötesgående.
Knarkpoliserna i Norrköping är nog några av dom tuffaste poliserna som jag träffat, men även dom var schyssta. Men det krävs väl av dom att dom är hårda antar jag.
Jag har avstyrt ett bråk mellan en polis och en demonstrant en gång.
Hade kanske kunnat bli en stor sak i media och det största felet låg inte på polismannen i det fallet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
6 mars 2008
bushmyra skrev:
Här i bollnäs har vi inga poliser.. eller jo kanske ibland?? var någon månad sen jag såg någon..
Tog en tripp ner till stockholm ihelgen som var 60 mil motorväg och en del mil i sthlm såg/mötte ca 1 polisbil.. Det är helt otroligt eller??

Ganska så otroligt. Såg 6 stycken idag...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

BilBeroende
39 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
Jag skrev faktiskt inte något dåligt om polisen..

jag har nästan bara bra erfarenheter med möten med polisen.

Men på sistonde så har det kommit upp en del om hur det hela sköts inom den svenska polisen och var alla pengarna som dom får tar vägen.

Enligt nyheterna så har dom inte heller blivit granskade särskillt mycket, och det kanske är bra, vem vet?

Polisen är bra om man går in på dom man träffar och ser deras personlighet istället för makten dom har att bruka.

Och poliserna har ju också humör, med tanke på till exempel en sur trafikpolis.

Dom gör ju sitt jobb precis som alla andra.

"Att ha en cool signatur är som att vara efterbliven, det är inget fel i det, men man vill helst inte.."
TDRacing.se

7 100 Inlägg
7 mars 2008
bushmyra skrev:
Förövrigt så har jag träffat både bra och dåliga poliser,Med dåliga menar jag den unga macho killen med skinnhandskarna en sån där som får en kick av "makten" av att vara polis, en sån som behandlar en som Superkriminell bara för man har kört för fort och ska göra husrannsakan i bilen och skulle man ha något i bilen ja då har man snott det..osv osv. Han påminner starkt om en "ABAB" vakt..

alla poliser är här i söderhamn ist!!!kryllar av dom jue tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

blacken
7 mars 2008
richardoo290 skrev:
100 spänn på att blacken har en fjortis-tröja som det står A.C.A.B på tongue

Och jag hävdat det jag alltid sagt "Det krävs en, för att känna igen en"big_smile

blacken
7 mars 2008
bosing skrev:
Vadå, är det inte så i Sverige också, är inte medborgaren i Sverige skyddad mot övergrepp från staten så länge medborgaren följer lagen?
Som polis finns inget lagstöd som säger att jag har rätt att gripa, göra husrannsakan osv utan stöd i lag!

Och en polis som gör brott i Sverige får hårdare straff än en "vanlig" Svensson.

Blacken, det där får du förklara mer, Sverige är ett av de friaste länderna i världen.

skillnaden mellan  USA och Sverige är deras konstution som i sig inte har någon motsvarighet i något annat land i världen. Det är ett unikt dokument som är skapat av personer som ville bli fria ifrån århundranden av olika sorters förtryck,övergrepp och andra sorters förföljelse som den övriga världens olika makthavare hade utövat på fria individer sen tidernas begynnelse. Den garanterar individens frihet till att fritt få yttra sig, att försvara sig och sin egendom osv,osv. det har inte vi i praktiken (te:x moderaternas utspel om civil olydnad mm,mm).
Sedan det där med vad poliser får och inte får göra utifrån begreppet lagstöd tar jag med en STOR nypa salt. Det jag har sett och upplevt i det ämnet kan ingen ta ifrån mig eller säga till mig att detta där är osant.
Skulle amerikanska poliser skulle göra samma stunt under samma förutsättningar som dom ute vid Alby dom skulle ha torskat rejält, inget snack om den saken. Vad fick dom Svenska poliserna för påföljd?.

Sedan så har vi detta här.
http://www.metro.se/se/article/2008/03/ … /index.xml

Vill dock  å det starkaste påpeka att man kan inte klaga,döma eller skylla på den enskilda polismannen för dom är inte bättre än vad deras utbildning och miljö tillåter
Senast redigerat av blacken (7 mars 2008)

106 Inlägg
7 mars 2008
Har inget emot USA och dess politik alls, har halva min släkt boendes där, har till och med haft planer på flytta dit, men det är ett land med en helt annan historia, hur länge sedan är det vi var i krig, över 300 år sedan, det var väl om jag minns rätt i slutet/mitten på 1800-talet det var inbördeskrig i USA, tycker inte det är rättvist att jämnföra USA med Sverige, det finns en anledning till att USA är som det är.

Men jag kan erkänna att många av lagarna vi har i Sverige är ganska verklösa och skulle behöva ändras, det verkar röra på sig men det tar tid, brukar höra att vissa lagar i Sverige är 10år för gamla och inte fyller sitt syfte längre eftersom brottsligheten ändrats.

Har frågat förut men vad är det du varit med om som får dig att ogilla polisen?

Alla poliser i sverige ska gå en 2v utbildning för att alla ska jobba lika i hela Sverige, så förändring är på gång.

Blacken, det här kan vi nog älta hur länge som helst, tror inte vi kommer tycka helt lika någon gång, men vissa bra synpunkter har du:)

blacken
8 mars 2008
bosing skrev:
Har inget emot USA och dess politik alls, har halva min släkt boendes där, har till och med haft planer på flytta dit, men det är ett land med en helt annan historia, hur länge sedan är det vi var i krig, över 300 år sedan, det var väl om jag minns rätt i slutet/mitten på 1800-talet det var inbördeskrig i USA, tycker inte det är rättvist att jämnföra USA med Sverige, det finns en anledning till att USA är som det är.

Men jag kan erkänna att många av lagarna vi har i Sverige är ganska verklösa och skulle behöva ändras, det verkar röra på sig men det tar tid, brukar höra att vissa lagar i Sverige är 10år för gamla och inte fyller sitt syfte längre eftersom brottsligheten ändrats.

Har frågat förut men vad är det du varit med om som får dig att ogilla polisen?

Alla poliser i sverige ska gå en 2v utbildning för att alla ska jobba lika i hela Sverige, så förändring är på gång.

Blacken, det här kan vi nog älta hur länge som helst, tror inte vi kommer tycka helt lika någon gång, men vissa bra synpunkter har du:)

Du ska inte tro att jag är helt negativ till polisväsendet som sådant, tvärtom det finns ett behov av ett sådant och jag kan mycket väl förstå att en "viss" frustation förekommer med tanke på dels arbetsituationen som sådan och att era händer blir ganska så bakbundna av en hel del inte fullt så genomtänkta lagar.
Vad jag har "varit med om" kan nog lättast beskrivas att jag har alltid varit motor intresserad med inriktning på två hjul.
Självklart kommer vi nog aldrig att vara helt "komsams" i det hela, men du har rätt till åsikt och ventilera den det är det som är "charmen" med en demokrati, att låta mångfalden existera trots diametrala uppfattningar.
ps har jag på något sätt "stött" dig så får jag be om ursäkt för det.

106 Inlägg
8 mars 2008
Nädå! det är lugnt, tar inte illa upp, hoppas inte du eller gör det, tycker det är både lärorikt och kul att ventilera åsikter.
Nä nu e de dax att sova, har jobbat hela natten:)

Förjaevle Brao
555 Inlägg
8 mars 2008
jag har då aldrig haft problem me polisen, har bara mött trevliga poliser å ja tycker då inte dom gör ett dåligt jobb.........

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
8 mars 2008
Performance_ skrev:
jag har då aldrig haft problem me polisen, har bara mött trevliga poliser å ja tycker då inte dom gör ett dåligt jobb.........

Det verkar vara så att dom som bryter mot lagarna mest har dåliga erfarenheter av polisen, och att vi andra "vanliga" folk har bra erfarenheter.

Men vem har man att skylla då förutom sig själv?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

blacken
8 mars 2008
John87 skrev:
Performance_ skrev:

Det verkar vara så att dom som bryter mot lagarna mest har dåliga erfarenheter av polisen, och att vi andra "vanliga" folk har bra erfarenheter.

Men vem har man att skylla då förutom sig själv?

Även "vanligt" folk har en negativ bild av polisen. Det handlar väl om att ha lite "otur" kanske, men det förekommer.

irie
8 mars 2008
Har blivit stoppad av polisen några gånger och fått lite böter osv. men inte sjutton har dom varit otrevliga eller hårdhänta, som man bemöter blir man bemött.

Nej förresten, en gång var jag kanske i närheten av lite polisbrutalitet.

Det var för ungefär 3 månader sedan som jag, efter att jag hade varit ute och roat mig en lördagskväll, helt utan förvarning fick handfängsel på mig. Att hon var polis och det var hemma hos henne kanske spelade en viss roll men ändå, "brutal" var hon i allafall med sitt handfängsel. tongue

/Irie

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
8 mars 2008
irie skrev:

Det var för ungefär 3 månader sedan som jag, efter att jag hade varit ute och roat mig en lördagskväll, helt utan förvarning fick handfängsel på mig. Att hon var polis och det var hemma hos henne kanske spelade en viss roll men ändå, "brutal" var hon i allafall med sitt handfängsel. tongue

Mer polisbrutalitet säger jag! big_smile

Slav
1 454 Inlägg
8 mars 2008
irie skrev:
Har blivit stoppad av polisen några gånger och fått lite böter osv. men inte sjutton har dom varit otrevliga eller hårdhänta, som man bemöter blir man bemött.

/Irie

Ska de va på de viset nu å!? hmm då får polisen haffa en lite nu och då tycker ja big_smile

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

DFFL
9 020 Inlägg
8 mars 2008
John87 skrev:
irie skrev:

Det låter ju som en trevlig polis, tog hon fram batongen också eller? tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

irie
8 mars 2008
FireTraXX skrev:
John87 skrev:
irie skrev:

Nädu, "batongen" den stod jag för.  big_smile

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
8 mars 2008
FireTraXX skrev:
John87 skrev:
irie skrev:

Ey du!
Förstör inte detta nu! tongue

Passade bra med lite trevliga poliserfarenheter bland alla dessa negativa inlägg big_smile

Sök