4462
Sök

Dyrt med försäkringar!

442 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
Hejsan alla!

NU är det så att vi har funderat runt hur "säkert" det är med att man skriver bilen på ens föräldrar, blir ju sjukt mkt billigare.

Ex: Golf vr6 på folksam vill dom ha 8100kr/året på trafik bara, kostade 6800 med min förra GTI.

Men är det någon här som kör med det trixet? dom har ju infört nyare regler just för att stoppa detta "fusk". Hur gör ni isf och fastnar man i en poliskontroll med en typ sportbil med baslåda och massa sånt och säger "de är min mammas/pappas bil jag lånar" hmm de tror dom knappast på men dom har ju inga bevis för att vi fuskar om man inte blir stoppad 10ggr i samma stad och så..

Jaa det helt enkelt sjukt dyrt..

Alla tips och erfarenheter av detta "fusk" Skulle jag vilja höra smile

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
7 mars 2008
Det räcker med att försäkringsbolaget misstänker att bilens huvudsaklige brukare inte är samma som ägaren för att dom ska neka till ersättning.

Det kommer fler och fler nu som blir nekade all ersättning när de skenförsäkrat.
I mina ögon inte värt det.

8100kr/år är inte så mycket. Jag betalar mycket mer för min bil.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 703 Inlägg
7 mars 2008
Inte konstigt att de modellerna du skrev kostar dyra pengar att försäkra. Det är ju bilar med realtivt hög motoreffekt, hög olycksstatistik samt unga förare.

Sen undrar du om det är vanligt med skenförsäkringar. Jag skulle gissa på att iaf 80% av alla bilar på garaget står på aningen mamma, pappa, mormor, farmor eller nån annan släkting smile

Själv är man ju så innåtahelvete duktig så man har alla bilar på sig själv.... dock är man ju ingen 18årig spoling längre *hosthost*

442 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
John87 skrev:
Det räcker med att försäkringsbolaget misstänker att bilens huvudsaklige brukare inte är samma som ägaren för att dom ska neka till ersättning.

Det kommer fler och fler nu som blir nekade all ersättning när de skenförsäkrat.
I mina ögon inte värt det.

8100kr/år är inte så mycket. Jag betalar mycket mer för min bil.

ersättning, menar du när/om jag krockar mot någon och då misstänker dom och ger inte ut?
vi har tänkt att sätta en ruten gammal 1.6l på mig och så tar farsan min så får han bonus på min och då blir allt mktmkt billigare, men just hur riskerna är är det som jag undrar över och så hmm

8100/trafik bara är väl ganska mkt? sen beror de ju på vart man har den.

442 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
henkebenke skrev:
Inte konstigt att de modellerna du skrev kostar dyra pengar att försäkra. Det är ju bilar med realtivt hög motoreffekt, hög olycksstatistik samt unga förare.

Sen undrar du om det är vanligt med skenförsäkringar. Jag skulle gissa på att iaf 80% av alla bilar på garaget står på aningen mamma, pappa, mormor, farmor eller nån annan släkting smile

Själv är man ju så innåtahelvete duktig så man har alla bilar på sig själv.... dock är man ju ingen 18årig spoling längre *hosthost*

jooo det vet jag wink men om den står på non föräldrer så blir det inte ens hälften av det och då kan man ha råd till halv.

"Sen undrar du om det är vanligt med skenförsäkringar. Jag skulle gissa på att iaf 80% av alla bilar på garaget står på aningen mamma, pappa, mormor, farmor eller nån annan släkting " Haha jassså yikes blir nog "fuska".

nää det jag menar, 18år,skola,inga riktiga heltidsjobb. förstår att dom har såna dyra försäkringar pga att vi inte är lika erfarna men ändå det är mkt pengar att lägga på försäkring..

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
7 mars 2008
hummer89 skrev:
ersättning, menar du när/om jag krockar mot någon och då misstänker dom och ger inte ut?
vi har tänkt att sätta en ruten gammal 1.6l på mig och så tar farsan min så får han bonus på min och då blir allt mktmkt billigare, men just hur riskerna är är det som jag undrar över och så hmm

Jo, precis.
Ersättning när/om något händer. Krock, skadegörelse, stöld o.s.v.

Tyvärr blir försäkringen högre av att så många fuskar. Vi "hederliga" får betala för det ni inte betalar för.
Men ingen kan hindra dig från att skriva bilen på pappa.

Värt att tänka på dock är att det börjar bli allt vanligare att folk "åker dit" för det.
Bara någon vecka sen någon här på Gorg fick en Skyline stulen och blev nekad ersättning.

Jag är 20 år, bilen står på gatan i en mindre stad. 13.000kr/år får jag betala för T5'an.
Kunde valt en billigare bil men smakar det så kostar det.

1 703 Inlägg
7 mars 2008
Ja precis, smakar det så kostar det.

Köp en fiesta 1.1l som du säkerligen har råd, även på studiebidrag. wink

Dina föräldrar kan stå som ägare på bilen om det verkligen är deras, de får oftast då en högre premie om bilen kommer att köras av person under 24.
Men smäller du eller på något annat sätt lösa ut en försäkring och det uppdagas att dina föräldrar inte har haft nåt egenintresse av bilen, kommer du garanterat få problem.

442 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
John87 skrev:
hummer89 skrev:

Jo, precis.
Ersättning när/om något händer. Krock, skadegörelse, stöld o.s.v.

Tyvärr blir försäkringen högre av att så många fuskar. Vi "hederliga" får betala för det ni inte betalar för.
Men ingen kan hindra dig från att skriva bilen på pappa.

Värt att tänka på dock är att det börjar bli allt vanligare att folk "åker dit" för det.
Bara någon vecka sen någon här på Gorg fick en Skyline stulen och blev nekad ersättning.

Jag är 20 år, bilen står på gatan i en mindre stad. 13.000kr/år får jag betala för T5'an.
Kunde valt en billigare bil men smakar det så kostar det.

Jag fuksade inte med min förra bil, och jaa jag håller med, det är inte rätt att göra det men när staten ökar sin jävla bränslekostnad så kmr det tillslut bli tekniskt omäöljigt att köra bil tyvär så man har ju nästan inget val(man kan köpa billigare bil jag vet men va fan).

1 703 Inlägg
7 mars 2008
Vad har bränslet med försäkringen att göra? wink
Förutom att en motorstark bil drar mer sås.

Att soppan kostar multum beror dock störst del på marknadspriserna på olja, samt att det är en kommande driving season i USA, då brukar priserna stiga ytterligare pga av jänkarna själv vill åt såsen big_smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 mars 2008
Lycka till o bevisa att de e ja o inte mamma som kör bilen, de har ingen aning om vem som kör den.
Sparar flera tusen på att ha den där.

1 703 Inlägg
7 mars 2008
Mortalis skrev:
Lycka till o bevisa att de e ja o inte mamma som kör bilen, de har ingen aning om vem som kör den.
Sparar flera tusen på att ha den där.

Nej, din golf kan va svår att bevisa.... men det beror ju på att den är lite gubbig.. big_smilewink

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
7 mars 2008
så länge du bor hemma så är det inga problem att ha bilen skriven på sina föräldrar.
så har jag fått det förklarat för mig. alltså att du är skriven på samma adress som föräldrarna.

sedan är ju föräkringen en del i ägandekostnaden, ALLA har inte råd med FETASTE eller ens 3:e fetaste bilen... så enkelt är det... då får man antingen ha en billigare bil eller inte någon bil alls.

är inte en rättighet att ha bil utan det är ett privelegium enl. mig.
Senast redigerat av sir_daniel (7 mars 2008)

442 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
vad kan hända om man åker dit då? betala massa "böter" elr hur blir det?

Jaaa, hade inte kunnat bevisa att bilen inte va min om det gällt min gti som va massa stylad invändligt med neonljus och baslåda och massa sånt xD deremot om man sätter på far.

bensinen menar jag att dom har sån jävla hög skatt på det så vafan de kostar multum(inte försäkringsbolagens fel jag vet), så man gör ju vad som krävs för att överleva, hade den legat under 10kr så hade jag med glädje varit en "hederlig" försäkringsperson men går inte betala en halv bil per år för att man ska ha en försäkring på den..

442 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
sir_daniel skrev:
så länge du bor hemma så är det inga problem att ha bilen skriven på sina föräldrar.
så har jag fått det förklarat för mig. alltså att du är skriven på samma adress som föräldrarna.

sedan är ju föräkringen en del i ägandekostnaden, ALLA har inte råd med FETASTE eller ens 3:e fetaste bilen... så enkelt är det... då får man antingen ha en billigare bil eller inte någon bil alls.

är inte en rättighet att ha bil utan det är ett privelegium enl. mig.

jaa det är jag(fuskar med lägenheten) ^^ Men ska flytta ner nu till höst så går nog inte såbra med det tror jag.. hmm

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
7 mars 2008
sir_daniel skrev:

Ändå är det några som blivit nekade ersättning.
Bilen ska stå på dess ägare och huvudsaklige brukare.

Leta upp en tråd här som bara när någon vecka gammal så får du läsa om en kille som fick en bil stulen och blev nekad ersättning.

Om försäkringsbolaget så mycket som misstänker att bilen inte egentligen ägs av den som står på den så har dom rätt att neka ersättning.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 mars 2008
Måste kunna visa upp varför de tror att den som använder den inte är skriven som ägare också...annars kan de neka alla som e med om något ersättning...
Tänker köra på med försäkring hos ngn annan tills man e över 25 å de börjar jämna ut sig..

Körv
3 535 Inlägg
7 mars 2008
Ja se försäkringar.. Jag tycker om att sova gott på natten så jag har den ställd på mig själv. Men jag säger inte att det är fel att ställa den på sina föräldrar, bor man i samma hushåll så ska det ju gå.

Förövrigt betalar ja 8000/år för min slöa golf.  Nåja, vad gör man inte för sånt man älskar? smile

Truckdriving Man

VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 mars 2008
8000 ja se där ja hehe, betalar under 4000 för helförsäkring o lägsta vagnskada...lönar sig i längden även om man nu skulle bli nekad ersättning tongue

442 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
John87 skrev:
sir_daniel skrev:

Ändå är det några som blivit nekade ersättning.
Bilen ska stå på dess ägare och huvudsaklige brukare.

Leta upp en tråd här som bara när någon vecka gammal så får du läsa om en kille som fick en bil stulen och blev nekad ersättning.

Om försäkringsbolaget så mycket som misstänker att bilen inte egentligen ägs av den som står på den så har dom rätt att neka ersättning.

ska göra det då.

Har tänkt lite. Vi säger att jag har en vr6:a och far en liten billig bil, om han tar min bil(enligt papper) och jag hans, då har han bonus så betalar inget nästan för den medans jag betalar för en jätte billig bil(fast allt är ju iafs dyrt). Och då kan man säga att man blivit tvungen att låna hans pga att skitbilen är sönder så är tvungen tilll det så länge, tkr det låter ganska smart, problemet där bara är att jag kmr bo såå långt ifrån dom till hösten så det kan kanske inte va så smart. Men annars så om man krockar med ngn behöver man bara ha 1 bra anledning(min riktiga bil va sönder) för man lär ju inte kunna köra mer med den just och sen är risken inte så stor att man krockar igen på direkten om man har otur. Och om det blir stöld så ringer man far, han kmr ner till bilen och sen ringer han och berättar att det blivit stöld när han hälsade på... Alltså jag kanske bara snackar i nattmössan men det är erat uppdrag att svara på tongue

Saken jag vill veta är la typ vad blir hela konsekvensen om man åker dit och hur stor risk är det att dom inte köper sagan?? (har inga problem med att berätta "felaktiga" sager för poliser och folk när jag slår på hjärnan så är ingen vimspanna som rör ihop allt).

VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 mars 2008
Men alltså när man tecknar försäkring så kan de fråga "hur många kommer bruka bilen", och om någon under 25 kommer bruka den, man får betala lite lite extra för de då, men då kan de inte komma o gnälla

Sök