4422
Sök

Dyrt med försäkringar!

Prisjägare
238 Inlägg
5 december 2008
22 nu och har en s40, kostar ca 8,5k om året (hel). Kan knappast påstå att det är billigt, men skulle iaf inte få för mig att skriva det på någon annan...

För övrigt inte krockat något hittills, men det kommer säkert;
"Alla krockar förr eller senare, det enda man kan påverka är hur farligt det blir."

Raggarmuffin
138 Inlägg
5 december 2008
Johnsson_T skrev:
angående det SweetBabyDoll skrev, de kvittar la om hon var med i olyckan det är ju smitning från olycksplats, så va de där för lustiga poliser

han som kör bilen har ju skyldighet att vara lite uppmärksam. tänk om alla bara skulle köra av vägen för att nån fått stopp på bilen? skulle bli kaos..
han måste ju kört för fort.
men ja tanten bör stannat kvar på olycksplatsen.

"Många vet hur en banan ser ut, men få vet hur den ska användas"
Flickor kör turbo. Kvinnor kör V8.

Raggarmuffin
138 Inlägg
5 december 2008
Janosch skrev:
mrcelica skrev:
Sportbil från 97,bruksbil från 03 o bushoj från 07, alla helförsäkrade. Totalkostnad under 10k/år smile

Om inte 18+arna hade kraschat sina bilar så mycket skulle de oxå ha vettiga premier...

SOM MAN BÄDDAR FÅR MAN LIGGA!!!!!!!!!!!

Och hur många 18åringar har bilen på sig?
Visa gärna fakta på att det är vi yngre som smäller mest.

Menar, 18åringar har inte alla gånger en bmw z4 och kör med i skogen?
Nej dom har en volvo och sladdar med i trafikförsäkring och sedan om man smäller blir det skroten.

Men visa gärna siffrorna.

alla de med huvudet på rätt ställe har bilen på sig själv trots hög premie.
det är smällar man får ta helt enkelt.
jag lider fortfarande över att försäkra mina bilar eftresom ja e ung å bor i sthlms innerstad.

Premien räknas ut efter risk. Det kostar bolagen sjukt mkt pengar när folk ställer sina bilar på andra.
vilket bara gör saken ännu värre. det fuckar upp statistik och premierna för alla oss andra.
premierna bara höjs och höjs för att bolagen ska ha råd me alla skador.

det finns väldigt mkt skadestatistik som visar att de under 25 (spec killar) orsakar mer olyckor och skador.
ja trodde inte heller på det men har själv sett siffror på detta i om att ja jobbar på ett försäkringsbolag och drog upp den här frågan.

de som sladdar runt me sin volvo krockar ju ofta in i något/någon.

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
5 december 2008
jag har trafik försäkring

Nissan Silvia

Raggarmuffin
138 Inlägg
5 december 2008
Zahak skrev:
22 nu och har en s40, kostar ca 8,5k om året (hel). Kan knappast påstå att det är billigt, men skulle iaf inte få för mig att skriva det på någon annan...

det är billigt.. det är bara en 1000 lapp mer än va ja betalar i för trafik på min 745.. å ja e 21, haft körkort sen 18.. aldrig krockat..
Senast redigerat av _Grynet_ (5 december 2008)

OEM <3
6 957 Inlägg
5 december 2008
_Grynet_ skrev:
Zahak skrev:

det är billigt.. det är bara en 1000 lapp mer än va ja betalar i för trafik på min 745.. å ja e 21, haft körkort sen 18.. aldrig krockat..

De e en nackdel att bo i Sthlm, allt blir dyrare om man jämför med en mindre stad hmm

Sj betalar ja ca 11k/år i helförsäkring på Saaben, skiljde ganska kraftigt mellan firmorna
Folksam ville ha 18500, Saab/IF ville ha över 20k...

OEM <3

Prisjägare
238 Inlägg
5 december 2008
_Grynet_ skrev:

Men så bor jag i centrala* Ängelholm och inte i sthlm wink
Nämen det är klart, ser man det på det viset så blir det ju billigt. Känner mig plötsligt lite lyckligare smile

*Fick höra att Ängelholm tydligen var centralt när jag pratade med försäkringsnissarna...

Raggarmuffin
138 Inlägg
5 december 2008
Stefan Varberg skrev:
.

Försäkringbedrägeri som det e att försäkra på någon annan utan att ange att man e brukare gör att det e dyrt att försäkra för dom som faktiskt är ärliga med sian försäkringar.

tyvärr så räknas de inte riktigt som försäkringbedrägeri i dagsläget.
det är inget som kommer rapporterad till polis eller myndighet och därför inget man blir straffad för.

MEN, man kan bli nekad ersättning helt från bolaget för sin egen bil och själv bli krävd på pengar om man krockat och orsakat skada på annat fordon eller någons eller statens tillhörigheter.

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
5 december 2008
_Grynet_ skrev:
SweetBabyDoll skrev:
En killkompis hamnade i diket för 2 veckor sedan exakt idag, han voltade några gånger och bilen blev skrot.
Han hade/har halvförsäkring och bilen stod på han själv.
Anledningen till att han hamnade i diket var att det kom en kärring mitt i vägen så han styrde ned i diket och där fanns det stenar och annat skit som fick bilen att volta.

Ja, iaf, han vill ju såklart ha något för bilen nu när den så gott som är reda för skroten, MEN det är ett jävla krångel för kärringa som kom mitt i vägen stannade inte vid olyckan utan hon ställde sig en bit bort, ringde polisen och när hon såg att min kompis klev ur bilen så åkte hon.

Polisen kom till min kompis och han fick blåsa och kolla så att han var nykter och allt det där.

Nu till det hela, det verkar inte som om att han kan få ut något på försäkringen pga att kärringa bara drog.

Enligt polisen så var hon inte ens inblandad i olyckan... Hur dem nu kan tycka det... Hade inte hon kommit mitt i vägen hade det aldrig hänt..

Så, även fast ni har bilen ståendes på er, så räkna inte med försäkrings pengar för det.

men konstigt, han hade ju bara halvfsk.. han får ju ingen ersättning när han inte har kasko.

Nej, men grejen är ju den att det var en kärring med i bilden, men engligt polisen var hon inte det, hade hon vart med hade han fått försäkringspengar.

I do it my way

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
5 december 2008
Johnsson_T skrev:
angående det SweetBabyDoll skrev, de kvittar la om hon var med i olyckan det är ju smitning från olycksplats, så va de där för lustiga poliser

Det kan jag säga att vi också vil l få det till. Kärringa var inte ens kvar när polisen kom till platsen, så dem kunde ju inte få utandnings prov på henne heller.

Och eftersom att bilarna aldrig krockade så var hon enligt polisen inte inblandad.

I do it my way

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
5 december 2008
Själv tycker jag det är mygel att skriva bilen på någon av föräldrarna.
Dels att det ger "fel" bild till den som egentligen vill ha bilen.
Det är bättre att försöka äga bilen själv och lära sig stå för det man vill, istället för att utsätta sina föräldrar för nåt obehag om det skulle hända nåt och försäkringen inte täcker det.

Sen att lära sig att ta ansvar för sina egna gärningar. Äger man bilen själv så känns det inte bara bättre utan man lär sig som sagt att ta ansvar. Sen att skaffa sig en rejält dyr bil när man är 18 är bara rent ut sagt dumt.
Bättre att börja med något billigare tills man får lite mil och klokhet bakom ratten innan man börjar tänka på nåt dyrare.

Jag har stått som ägare på alla mina bilar och innan dess, a-traktorerna och moppen. Så jag har ägt fordon sen jag var 14 år...

Så jag har alltid fått lära mig att stå för mina handlingar om olyckan eller om bilen skulle in på reparationer och besiktning.

Det är inte mer än rätt att försäkringsbolagen ska börja reda ut alla dessa "pappas bilar."

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
5 december 2008
_Grynet_ skrev:
Johnsson_T skrev:

han som kör bilen har ju skyldighet att vara lite uppmärksam. tänk om alla bara skulle köra av vägen för att nån fått stopp på bilen? skulle bli kaos..
han måste ju kört för fort.
men ja tanten bör stannat kvar på olycksplatsen.

men ursäkta mig fru grynet att jag frågar, men vadå fått stopp på bilen?? Kärringa kom med sin bil mitt i vägen, och det var just för att han var uppmärksam som han slängde sig i diket, hade han inte vart det hade dem ju kockat?? LÄS innan du vräker ur dig

Och hur vet du att han kört för fort? Var du där? Varför måste han kör för fort..?

Ja jösses..

I do it my way

Raggarmuffin
138 Inlägg
5 december 2008
SweetBabyDoll skrev:
Johnsson_T skrev:

Det kan jag säga att vi också vil l få det till. Kärringa var inte ens kvar när polisen kom till platsen, så dem kunde ju inte få utandnings prov på henne heller.

Och eftersom att bilarna aldrig krockade så var hon enligt polisen inte inblandad.

men kan du förklara varför det skulle tas utandningprov på henne? för att hon stannat längs vägen?
va var det för typ av väg det gäller, motorväg, landsväg, småväg?

om ni fortfarande tycker att det är smitning kan ni ju kontakta TFF som står för ersättning i smitningsfall

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
5 december 2008
_Grynet_ skrev:
SweetBabyDoll skrev:
Johnsson_T skrev:

men kan du förklara varför det skulle tas utandningprov på henne? för att hon stannat längs vägen?

om ni fortfarande tycker att det är smitning kan ni ju kontakta TFF som står för ersättning i smitningsfall

Men kära du, hon kom mitt i vägen i sin bil, hon KÖRDE alltså sin bil, min kompis kom från andra håller och fick slänga sig i diket, är det så svårt att förstå??

Dem borde gjort det för att kolla så att kärringa var nykter..? Någon anledning till att hon kom mitt i vägen kan ju vart för att hon var full??

Sen ställde hon sig en bit bort och ringde polisen. Fattar du..??

I do it my way

Raggarmuffin
138 Inlägg
5 december 2008
SweetBabyDoll skrev:
_Grynet_ skrev:
SweetBabyDoll skrev:

Men kära du, hon kom mitt i vägen i sin bil, hon KÖRDE alltså sin bil, min kompis kom från andra håller och fick slänga sig i diket, är det så svårt att förstå??

Dem borde gjort det för att kolla så att kärringa var nykter..? Någon anledning till att hon kom mitt i vägen kan ju vart för att hon var full??

ja jag fattar!?!?!? tongue

läste stod mitt i vägen..
behöver inte bli kinkiga här smile
polisen borde ju kunna få fram uppgifter på vem som ringt in.
annars kontakta som sagt TFF (trafikförsäkringsföreningen) som står för kostnader av smitningsskador och dyl. Inte ens egna bolag i dessa fall.

www.tff.se ;

När betalas ersättning?
För att få ut ersättning måste du som skadelidande kunna bevisa att skadan har orsakats av ett okänt motorfordon. Om det är en motorfordonsskada som har uppkommit i trafik, måste det kunna styrkas att den okände föraren också är vållande till olyckan eller brister på fordonet orsakade skadan.

Möjligheten att få ersättning gäller både för skada på egendom och person.

Ersättning - självrisk
Egendomsskada
Från ersättning för skadat motorfordon eller på annan egendom, görs avdrag med en lagstadgad självrisk som är 5 % av basbeloppet för skadeåret. För år 2007 är självrisken 2015 kronor och för år 2008 är den 2050 kronor.
Senast redigerat av _Grynet_ (5 december 2008)

654 Inlägg
5 december 2008
Irmscher Vectra skrev:
Själv tycker jag det är mygel att skriva bilen på någon av föräldrarna.
Dels att det ger "fel" bild till den som egentligen vill ha bilen.
Det är bättre att försöka äga bilen själv och lära sig stå för det man vill, istället för att utsätta sina föräldrar för nåt obehag om det skulle hända nåt och försäkringen inte täcker det.

Sen att lära sig att ta ansvar för sina egna gärningar. Äger man bilen själv så känns det inte bara bättre utan man lär sig som sagt att ta ansvar. Sen att skaffa sig en rejält dyr bil när man är 18 är bara rent ut sagt dumt.
Bättre att börja med något billigare tills man får lite mil och klokhet bakom ratten innan man börjar tänka på nåt dyrare.

Jag har stått som ägare på alla mina bilar och innan dess, a-traktorerna och moppen. Så jag har ägt fordon sen jag var 14 år...

Så jag har alltid fått lära mig att stå för mina handlingar om olyckan eller om bilen skulle in på reparationer och besiktning.

Det är inte mer än rätt att försäkringsbolagen ska börja reda ut alla dessa "pappas bilar."

Hemma har det alltid varit tvärt om. "Klart att vi ska stå på bilen, det är ren idioti att du gör det". Men å andra sidan är man uppvuxen i Blekinge där man måste ha bil för att ta sig någonstans. Alls. Jävla stat. Tror att det finns tunnelbana på landsbygden.

OEM <3
6 957 Inlägg
5 december 2008
_Grynet_ skrev:
SweetBabyDoll skrev:
_Grynet_ skrev:

ja jag fattar!?!?!? tongue

läste stod mitt i vägen..
behöver inte bli kinkiga här smile
polisen borde ju kunna få fram uppgifter på vem som ringt in.
annars kontakta som sagt TFF (trafikförsäkringsföreningen) som står för kostnader av smitningsskador och dyl. Inte ens egna bolag i dessa fall.

www.tff.se ;

När betalas ersättning?
För att få ut ersättning måste du som skadelidande kunna bevisa att skadan har orsakats av ett okänt motorfordon. Om det är en motorfordonsskada som har uppkommit i trafik, måste det kunna styrkas att den okände föraren också är vållande till olyckan eller brister på fordonet orsakade skadan.

Möjligheten att få ersättning gäller både för skada på egendom och person.

Ersättning - självrisk
Egendomsskada
Från ersättning för skadat motorfordon eller på annan egendom, görs avdrag med en lagstadgad självrisk som är 5 % av basbeloppet för skadeåret. För år 2007 är självrisken 2015 kronor och för år 2008 är den 2050 kronor.

Lugna nu tongue

OEM <3

Reservdansk
6 271 Inlägg
5 december 2008
danhild skrev:
Hemma har det alltid varit tvärt om. "Klart att vi ska stå på bilen, det är ren idioti att du gör det". Men å andra sidan är man uppvuxen i Blekinge där man måste ha bil för att ta sig någonstans. Alls. Jävla stat. Tror att det finns tunnelbana på landsbygden.

Samma här.
Fast jag är uppväxt i Skåne. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
5 december 2008
Zahak skrev:
*Fick höra att Ängelholm tydligen var centralt när jag pratade med försäkringsnissarna...

När du pratar med ett försäkringsbolag spelar det ingen roll var du bor, det är centralt ändå. wink

Jag ringde och pratade med ett försäkringsbolag i Stockholm om försäkring på min T-5R, dom blev lika chockade som jag när dom såg vad det skulle kosta på deras dator.
Blev faktiskt rekommenderad att sätta det på en förälder, om jag ändå bodde hemma.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Sök