4493
Sök

Dyrt med försäkringar!

Smålänning
7 883 Inlägg
7 mars 2008
Saaben:
Värde på bilen: ~5000
Försäkring: 7000 kr i halv...

Och jag gnäller inte.

Kör dock just nu en prova på-försäkring jag fick med på firman där jag köpte bilen smile 1300 i helförsäkring i ett halvår smile

Ja bilen står på mig: 19 år, lite utanför centrum, bilen på gatan.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

804 Inlägg
7 mars 2008
Mortalis skrev:
Jag kör lugnt o håller mig till lagen så risken för krock pga mitt fel e rätt liten...så ja vet inte hur ja pajar för andra så att premien går upp som en annan dude påstod...bullshit

Enkel matte. Du betalar hälften nu med dit försäkringsbedrägeri = någon annan får betala andra hälften. Hade ingen skenförsäkrat hade premien varit lägre för oss alla. Premien grundar sig på vilka kostnader f-bolaget måste täcka, betalar inte du din del kryddas det lite extra för alla andra.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 mars 2008
Bullshit. De går gärna ut med den informationen men premien ÄR ju högre just för att den är satt till att personer under 25 får köra och att den skall ha många brukare.
Försäkringsbolagen passar bara på att ta höga belopp för de olyckliga stackarna, de skulle aldrig sänka bara för att alla under 25 tecknade försäkringen på sig själva..men de går väl gärna ut med information om att vi saboterar för andra såklart.

Hade jag haft försäkringen på mig, och jag hade krockat. DÅ hade jag drivit upp försäkringspremien för de i samma grupp. Inte när det står att morsan krockat, din logik e inte riktigt bra tongue

442 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
Hamilton skrev:
Har nu läst tråden och mitt råd är.
Om du inte bor på samma adress som din mamma/pappa så ska du inte skenförsäkra bilen!

Är olyckan framme så får du ingen ersättning, bolagen kollar vem som har det ekonomiska intresset i bilen och det är han/hon som anses vara ägare av fordonet.

Det här problemet med skenförsäkringar driver upp kostnaderna för oss alla och bolagen är välmedvetna om problemen och kan alla varianter wink

mm du har rätt. Men vad händer om jag har hel(fusk) och krokar med ngn annan och dom kmr på att det är fusk. är det ändå som händer att man inte får försäkringen då elr, eller måste man betala tbx massa också för att man gjort så i 2år te x??

Chilibyte: Ojj dom va ruskigt billiga som du sa big_smile faaan att jag ringde och bad polisen komma när jag smälla hmm blev 2000+ bara för att man hade krockat senaste året hmm elr räknas det att man kör in i ett räcke bara?, paaaalla fuska om det är så billigt annnars, kostade bara 8600kr för hel på 9000vagnskada

338 Inlägg
7 mars 2008
hummer89 skrev:
Chilibyte: Ojj dom va ruskigt billiga som du sa big_smile faaan att jag ringde och bad polisen komma när jag smälla hmm blev 2000+ bara för att man hade krockat senaste året hmm elr räknas det att man kör in i ett räcke bara?, paaaalla fuska om det är så billigt annnars, kostade bara 8600kr för hel på 9000vagnskada

Ja vet inte om jag vågar rekomendera dom dock, inte för något annat än just priset tongue Vet inte om det strular med dom när nåt händer och liknande. Dessutom så kan man inte ha telefonkontakt med dom heller (om man inte är sugen på att betala dyrt för samtalet). Såg att dom är ett fristående varumärke av trygg-hansa, och trygg-hansa är ju ett bra bolag smile

152 Inlägg
7 mars 2008
kan inte hålla med om att trygga hansa är bra.
Har precis flyttat allt därifrån och sänkte t o m premierna.

En skadegöredlse på bil som klassats som skadegörelse av polis men trygg hansa vägrar.
Deras tekniker bedömer inte det som skadegörelse baserat utifrån några foton.

Sen angående att försäkringsbolagen måste bevisa vem som har intresse av bilen stämmer INTE.

Det är på dig bevisbördan ligger.

442 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
Niklas_J skrev:
kan inte hålla med om att trygga hansa är bra.
Har precis flyttat allt därifrån och sänkte t o m premierna.

En skadegöredlse på bil som klassats som skadegörelse av polis men trygg hansa vägrar.
Deras tekniker bedömer inte det som skadegörelse baserat utifrån några foton.

Sen angående att försäkringsbolagen måste bevisa vem som har intresse av bilen stämmer INTE.

Det är på dig bevisbördan ligger.

"Det är på dig bevisbördan ligger" vad menar du med det?

SLK
610 Inlägg
7 mars 2008
Spelar ju ingen roll VEM som kör bilen så länge du har meddelat att "personer under 25 år skall köra bilen". Händer det nått, är självrisken högre. Är personen över 25år, är självrisken densamma.

442 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
alminjo skrev:
Spelar ju ingen roll VEM som kör bilen så länge du har meddelat att "personer under 25 år skall köra bilen". Händer det nått, är självrisken högre. Är personen över 25år, är självrisken densamma.

joo det vet jag men det är ju inte säkert att dom tror det är min pappas/mammas bil utan tror det är min egen vilket det är. hade jag köpt en vanlig bil(spelar ingen roll märket) men som inte hade varit massa stylad så hade det inte varit ngr problem alls. neutral

SLK
610 Inlägg
7 mars 2008
hummer89 skrev:
alminjo skrev:

joo det vet jag men det är ju inte säkert att dom tror det är min pappas/mammas bil utan tror det är min egen vilket det är. hade jag köpt en vanlig bil(spelar ingen roll märket) men som inte hade varit massa stylad så hade det inte varit ngr problem alls. neutral

Försäkringsbolagen är inte att leka med och det är från fall till fall. Händer det nått så kan de ge dig full betalning/reparation med en stylad bil. Men vill de jävlas så kan de göra det även om du kör en gubbil som tex S80. Försäkringsbolag är bäst när det gäller att ta IN pengar, och sämst när det gäller att betala ut.

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
7 mars 2008
Det är först när ungdomar börjar ställa bilen på sig själv, välja en mindre motorstark bil och köra med skallen, som vi kommer att få ner premierna, ner med olycksstatistiken och alla andra kostnader som det medför.
Att folk skenförsäkringar är enbart för att de anser att ha en (Gti, turbo, 3 liters blabla...) motorstark bil är en rättighet - vilket är Fel!
Köp bil efter Din egen plånbok, inte din fars/mors/mormors plånbok.
För ägandekostnaderna slutar inte med bilköpet och bensinen.. det tillkommer försäkring, reparation osv.
Välj en billigare bil nu och vänta ett par år till du har jobb som klarar en, enligt försäkringsbolagen, dyrare bil. Det blir roligare både för dig själv och din plånbok.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

1 082 Inlägg
7 mars 2008
Mortalis skrev:
Måste kunna visa upp varför de tror att den som använder den inte är skriven som ägare också...annars kan de neka alla som e med om något ersättning...
Tänker köra på med försäkring hos ngn annan tills man e över 25 å de börjar jämna ut sig..

Är det värt att bli bankrutt för resten av ditt liv, om du råkar göra någon invalid?
Tänk längre än oljestickan.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 mars 2008
Spela roll...ge fan i o krocka, kör försiktigt så klarar man sig, hålla avstånd å köra efter ens begränsningar osv.
Senast redigerat av Mortalis (7 mars 2008)

1 082 Inlägg
7 mars 2008
diamond_ skrev:
vadåå, det finns gubbar med fräna bilar med..  min bil står på farsan, lättare såå.. har krockat 1gång, fick bara betala en högre självrisk - inget mer..

Dom flesta försäkringsbolag brukar råda en som ungdom att ha bilen på föräldrarna om man bor hemma..

Nej, det gör de inte. Och Om de skulle göra det, så kan du räkna med att den som säljer försäkringen bara vill "locka till sig" ännu en kund. Vad som händer vid skaderegleringen är en helt annan femma, en annan avdelning och helt andra personer som mer än gärna undviker att betala ut pengar till de som inte förtjänar det.

1 082 Inlägg
7 mars 2008
Mortalis skrev:
Spela roll...ge fan i o krocka

I rest my case... men lycka till du!
Skapa bara ingen "jag skenförsäkrade min bil och f-bolaget lurade mig"-tråd, om det möjligen skulle hända något...

8 883 Inlägg
7 mars 2008
hummer89 skrev:
Hamilton skrev:
Om du inte bor på samma adress som din mamma/pappa så ska du inte skenförsäkra bilen!

Är olyckan framme så får du ingen ersättning, bolagen kollar vem som har det ekonomiska intresset i bilen och det är han/hon som anses vara ägare av fordonet.

Det här problemet med skenförsäkringar driver upp kostnaderna för oss alla och bolagen är välmedvetna om problemen och kan alla varianter wink

mm du har rätt. Men vad händer om jag har hel(fusk) och krokar med ngn annan och dom kmr på att det är fusk. är det ändå som händer att man inte får försäkringen då elr, eller måste man betala tbx massa också för att man gjort så i 2år te x??

Det som händer vid en evt olycka är att försäkringsbolaget kommer att kräva dig på alla kostnaderna för motpartens skador och dina skador ersätts inte.

Tex om du krocka så drabbas inte han/hon som du krockar med utan du får stå för fiolerna, vilket kan bli jävligt dyrt om det är en stor skada med personskador m.m.

Du riskerar att sabbotera din ekonomi för all framtid om det värsta skulle hända, ja menar ett skadeståndskrav på dig som privatperson på 1miljon eller mera är inte det lättaste att betala av.
Senast redigerat av Hamilton (7 mars 2008)

Fotograf på tierpidag.se

442 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
jonesono skrev:
Det är först när ungdomar börjar ställa bilen på sig själv, välja en mindre motorstark bil och köra med skallen, som vi kommer att få ner premierna, ner med olycksstatistiken och alla andra kostnader som det medför.
Att folk skenförsäkringar är enbart för att de anser att ha en (Gti, turbo, 3 liters blabla...) motorstark bil är en rättighet - vilket är Fel!
.

tror du verkligen på det du säger?.. säg ett årtionde som ungdomarna körde med skallen senast... När försäkringsbolagen ändrar sina jävla översittar regler kommer allt ändras för då behöver man inte fuska för att överleva.. och om det är storstadsbor som svarar så lägg ner ni behöver inte ens bil, ni kan gå,åka buss(som går varannan halvtimme typ), cykla, EU-moppe etc..
Det som kmr hända är att bara miljonärer får råd med bil tillslut så alla vi som typ bor på landet och måste köra massa mil till jobb/skola/affärer kmr typ bli tvungen att flytta in till storstäderna för att kunna ha råd med allt...
Och jag tror/vet att det är lika stor chans som att ungdommar slutar trimma mopeder etc som att ALLA -25 slutar fuska..

Och jaaa jag har råd om jag köper 1.1l motorer helt rätt men försäkringen kostar fan dubbelt så mkt som bilen då så stor mening.. Kan lika gärna köpa de jag vill ha nu..

442 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
Hamilton skrev:
hummer89 skrev:
Hamilton skrev:

Det som händer vid en evt olycka är att försäkringsbolaget kommer att kräva dig på alla kostnaderna för motpartens skador och dina skador ersätts inte.

Tex om du krocka så drabbas inte han/hon som du krockar med utan du får stå för fiolerna, vilket kan bli jävligt dyrt om det är en stor skada med personskador m.m.

Du riskerar att sabbotera din ekonomi för all framtid om det värsta skulle hända, ja menar ett skadeståndskrav på dig som privatperson på 1miljon eller mera är inte det lättaste att betala av.

Tack för svar, big_smile fick mig att tänka till lite, de är så sant så men hur funkar det då när man inte fuskar och kör på en gångare? betalar försäkringen det då elr med vanlig trafikförsäkring???

1 082 Inlägg
7 mars 2008
hummer89 skrev:
jonesono skrev:
.

tror du verkligen på det du säger?.. säg ett årtionde som ungdomarna körde med skallen senast... När försäkringsbolagen ändrar sina jävla översittar regler kommer allt ändras för då behöver man inte fuska för att överleva.. och om det är storstadsbor som svarar så lägg ner ni behöver inte ens bil, ni kan gå,åka buss(som går varannan halvtimme typ), cykla, EU-moppe etc..
Det som kmr hända är att bara miljonärer får råd med bil tillslut så alla vi som typ bor på landet och måste köra massa mil till jobb/skola/affärer kmr typ bli tvungen att flytta in till storstäderna för att kunna ha råd med allt...
Och jag tror/vet att det är lika stor chans som att ungdommar slutar trimma mopeder etc som att ALLA -25 slutar fuska..

Och jaaa jag har råd om jag köper 1.1l motorer helt rätt men försäkringen kostar fan dubbelt så mkt som bilen då så stor mening.. Kan lika gärna köpa de jag vill ha nu..

Jag tror att det finns många ungdomar som kör med "insidan". Men det är de (få?) jävlarna som kör som idioter som drar ner hela "gruppen" i skiten = dyrare för oss allihop.
Vad är det för översittarregler du syftar på? Att de vill ta ut ett belopp beräknat på en grupp som är känd för att trigga statistiken eller att bolagen vill dra in sina vinster (som vilka andra "översittarbolag" som helst).
Jag är helt säker på att du kan hitta en bil (ej motorstark) som du själv kan bära kostnaderna för (om det nu inte är barnbidrag/studiebidrag vi talar om?!). Men du måste leta ordentligt och kolla samtliga f-bolag.

1 082 Inlägg
7 mars 2008
hummer89 skrev:
Hamilton skrev:
hummer89 skrev:

Tack för svar, big_smile fick mig att tänka till lite, de är så sant så men hur funkar det då när man inte fuskar och kör på en gångare? betalar försäkringen det då elr med vanlig trafikförsäkring???

Du är ju försäkrad då = du blir inte ekonomiskt bankrutt. Trafikförsäkringen står för skadorna på alla andra utom din bil - självrisk.
Senast redigerat av jonesono (7 mars 2008)

Sök