3121
Sök

trimma en b230fk till 6-700 hk

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
#1
vad behöver man bya för att få upp en b230 fk motor runt 6-700 hk??? det jag vet måste göras för att få dom så höggt är att byta kolvar, turbo, vevstakar, kam, vevaxel, bränslepumpar, insprut, topp och då menar jag bara motor inte något inom drivlinan??? hmm
Senast redigerat av volvo_245 (8 mars 2008)


Volvoskadad
6 017 Inlägg
8 mars 2008
#2
du lär ju även förstärka blocket om de ska hålla

Jonas

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
#3
aa det kanske man får göra också lol


121 Inlägg
8 mars 2008
#4
bygg en sug motor det är mycket häftigare en pys o fjut


Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
#5
kanske det men då måste jag byta till en annan motor än volvo fyrorna


Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
8 mars 2008
#6
Skulle nog kört med portad 16v topp om inte en hel turbokonverterad 16v, alltså b234f motorn...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
#7
aa jag funderar på en 16v men jag vet inte riktigt hur mycket dom håller för hmm


Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
8 mars 2008
#8
Vet en som körde dragracing med b234f, marinvev å lite sånt... gigantisk turbo å laddtryck okänt, men typ de motorn tålde, å den lämnade väl över 960 hästar... Var specialbyggt rörchassie å plastkaross, å den spann väl 1-2-3 iaf me riktiga kladdiga slicks... han hann aldrig med å växla tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
#9
ja det e något sån jag är ute efter fast jag har inget rör chassie sad men jag kommer att försöka att lätta den och lämna in den till en som är godkänd att svetsa burar till rallybilar roll


Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
8 mars 2008
#10
Ett annat tips kan kanske vara att prata med Sharky här på garaget, då han verkar veta det mesta om att trimma speciellt "rödblockare"...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
#11
aa kanske det men det här projektet kommer jag tyvärr inte börja så mycket med förrens om 4 månader
men hur mycket hk klarar en m90 låda med svetsat 3dje växel???
Senast redigerat av volvo_245 (8 mars 2008)


Volvoskadad
6 017 Inlägg
8 mars 2008
#12
volvo_245 skrev:
aa kanske det men det här projektet kommer jag tyvärr inte börja så mycket med förrens om 4 månader
men hur mycket hk klarar en m90 låda med svetsat 3dje växel???

den klarar inte dina effekter, en rejäl getrag låda från någon bmw eller supra

Jonas

Med lem
1 127 Inlägg
8 mars 2008
#13
Har du verkligen kunskap att bygga en såpass häftig motor om du frågar här på garaget? tongue Bygg en skaplig motor på lite lägre nivå och ha som läroobjekt först. Ska du bygga en volvofyra med över 600hk behöver du veta vad du håller på med..


Forummoderator
10 576 Inlägg
8 mars 2008
#14
volvo_245 skrev:
vad behöver man bya för att få upp en b230 fk motor runt 6-700 hk??? det jag vet måste göras för att få dom så höggt är att byta kolvar, turbo, vevstakar, kam, vevaxel, bränslepumpar, insprut, topp och då menar jag bara motor inte något inom drivlinan??? hmm

Intressant fråga, vi kör en B230 på 579.4hk med en RX600 turbo (moddad KKK27) samt 16v topp mirafräst, smidda kolvar och nira i3+. (Volvo 740 som går 205km/h på 402m)



för 700hk så tror jag ett snäpp större turbo vore gott samt portning av toppen och större ventiler iaf på insug, värre kammar, samt byte till B21 eller B19 block.

Denna säsång kommer motorn ha B19 block då 2.3litaren sprack trotts betong.... (samt kammar på 280grader)
Senast redigerat av torpis (8 mars 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
#15
H3dlund skrev:
Har du verkligen kunskap att bygga en såpass häftig motor om du frågar här på garaget? tongue Bygg en skaplig motor på lite lägre nivå och ha som läroobjekt först. Ska du bygga en volvofyra med över 600hk behöver du veta vad du håller på med..

jjag har inte tänkt bygga den nu direkt det kommer att ta ett tag men jag ville veta det kanske tar 2 år innan jag börjar samt jag har ett par som jag kan diskutera med isåfall


28 Inlägg
20 mars 2008
#16
Jag hade också tänkt att fixa en 740 16v b230.
Hade tänkt att fixa en turbo till det, men det ska vara orginal karossen (lättad).
Ska byta vevaxlar, kolvar, spridare och annat smått och gott.
Vet ej vilket block sånt men vad kan vara bäst?
Men vad kan ett lagom paket kosta, inte ett som blir upp emot 100 000 utan ett mindre?
En bra turbo, vev, kolv, spridare och portad vad kan det bli?

Meister
6 763 Inlägg
28 Inlägg
20 mars 2008
#18
jag ska inte ha en värsting motor med värsting grejer. Kan ha kvar så mycket orginal det går, bara det tål. Men 300+ ju mer ju roligare;)

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
20 mars 2008
#19
satsa inte så högt i början tongue det kostar multum att få så mycket effekt i en volvo fyra. om man nu inte kan göra allting själv. böttre att satsa mer och mer för varje år. typ börja på 300 och gå uppåt. men det är bara ett tips tongue

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
#20
Är ungefär så det är planerat big_smile



Sök