vad behöver man bya för att få upp en b230 fk motor runt 6-700 hk??? det jag vet måste göras för att få dom så höggt är att byta kolvar, turbo, vevstakar, kam, vevaxel, bränslepumpar, insprut, topp och då menar jag bara motor inte något inom drivlinan???
Vet en som körde dragracing med b234f, marinvev å lite sånt... gigantisk turbo å laddtryck okänt, men typ de motorn tålde, å den lämnade väl över 960 hästar... Var specialbyggt rörchassie å plastkaross, å den spann väl 1-2-3 iaf me riktiga kladdiga slicks... han hann aldrig med å växla
Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
ja det e något sån jag är ute efter fast jag har inget rör chassie men jag kommer att försöka att lätta den och lämna in den till en som är godkänd att svetsa burar till rallybilar
aa kanske det men det här projektet kommer jag tyvärr inte börja så mycket med förrens om 4 månader men hur mycket hk klarar en m90 låda med svetsat 3dje växel???
aa kanske det men det här projektet kommer jag tyvärr inte börja så mycket med förrens om 4 månader men hur mycket hk klarar en m90 låda med svetsat 3dje växel???
den klarar inte dina effekter, en rejäl getrag låda från någon bmw eller supra
Har du verkligen kunskap att bygga en såpass häftig motor om du frågar här på garaget? Bygg en skaplig motor på lite lägre nivå och ha som läroobjekt först. Ska du bygga en volvofyra med över 600hk behöver du veta vad du håller på med..
vad behöver man bya för att få upp en b230 fk motor runt 6-700 hk??? det jag vet måste göras för att få dom så höggt är att byta kolvar, turbo, vevstakar, kam, vevaxel, bränslepumpar, insprut, topp och då menar jag bara motor inte något inom drivlinan???
Intressant fråga, vi kör en B230 på 579.4hk med en RX600 turbo (moddad KKK27) samt 16v topp mirafräst, smidda kolvar och nira i3+. (Volvo 740 som går 205km/h på 402m)
för 700hk så tror jag ett snäpp större turbo vore gott samt portning av toppen och större ventiler iaf på insug, värre kammar, samt byte till B21 eller B19 block.
Denna säsång kommer motorn ha B19 block då 2.3litaren sprack trotts betong.... (samt kammar på 280grader)
Senast redigerat av torpis (8 mars 2008)
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Har du verkligen kunskap att bygga en såpass häftig motor om du frågar här på garaget? Bygg en skaplig motor på lite lägre nivå och ha som läroobjekt först. Ska du bygga en volvofyra med över 600hk behöver du veta vad du håller på med..
jjag har inte tänkt bygga den nu direkt det kommer att ta ett tag men jag ville veta det kanske tar 2 år innan jag börjar samt jag har ett par som jag kan diskutera med isåfall
Jag hade också tänkt att fixa en 740 16v b230. Hade tänkt att fixa en turbo till det, men det ska vara orginal karossen (lättad). Ska byta vevaxlar, kolvar, spridare och annat smått och gott. Vet ej vilket block sånt men vad kan vara bäst? Men vad kan ett lagom paket kosta, inte ett som blir upp emot 100 000 utan ett mindre? En bra turbo, vev, kolv, spridare och portad vad kan det bli?
satsa inte så högt i början det kostar multum att få så mycket effekt i en volvo fyra. om man nu inte kan göra allting själv. böttre att satsa mer och mer för varje år. typ börja på 300 och gå uppåt. men det är bara ett tips