3736
Sök

hört 1000 olika saker på sportluftilter/öppetfilter till S40!

Maskin Operatör
130 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
#1
Alltså jag har ett sportluftfilter ifrån KN i min S40. Den ena säger att om filtret är oljat så går LMM sönder:rolleyes: medans den andra säger att det inte spelar någon roll om det är oljat eller inte. Hur ska dom ha det? Finns det någon som kan säga vad som är sant eller inte ang sportluftfilter/öppetfilter till en S40?

Vad menas med att LMM kan ha gått i botten?
Blir det nån sorts turbulens vid LMM när man har sportluftfilter/öppetfilter?
Ska sportluftfiltret/öppetfilter sitta dirket på LMM? eller ska man sätta en rörbit där emellan så man inte riskerar turbulens?

Någon vetig som kan svara på dom här frågorna?
Senast redigerat av absolutrobban (9 mars 2008)

Volvo S40 2,0T

dARKiE
5 031 Inlägg
9 mars 2008
#2
och nu kommer du få 1000 saker till.

Men läs detta
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270
Bra läsning!

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Distributionselektriker
222 Inlägg
9 mars 2008
#3
det är oljan du sprutar på filtret som förstör givaren  i LMM så som jag förstått det så är det när man sprutar på för mycket olja så suger motorn i sig oljan och då går LMM sönder kostar 4700 kr på volvo.. det finns filter AEM som man inte behöver spruta in med olja satsa på ett sånt....


Maskin Operatör
130 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
#4
S60R_Chrille skrev:
det är oljan du sprutar på filtret som förstör givaren  i LMM så som jag förstått det så är det när man sprutar på för mycket olja så suger motorn i sig oljan och då går LMM sönder kostar 4700 kr på volvo.. det finns filter AEM som man inte behöver spruta in med olja satsa på ett sånt....

Intressant! men om man har köpt ett filter som redan är oljat då? då bör det väl inte ställa till nå problem med lmm? eller? i såfall så borde väl en seriös tillverkar av dessa filter ersätta det som går sönder eller?

Volvo S40 2,0T

Distributionselektriker
222 Inlägg
9 mars 2008
#5
absolutrobban skrev:
S60R_Chrille skrev:
det är oljan du sprutar på filtret som förstör givaren  i LMM så som jag förstått det så är det när man sprutar på för mycket olja så suger motorn i sig oljan och då går LMM sönder kostar 4700 kr på volvo.. det finns filter AEM som man inte behöver spruta in med olja satsa på ett sånt....

Intressant! men om man har köpt ett filter som redan är oljat då? då bör det väl inte ställa till nå problem med lmm? eller? i såfall så borde väl en seriös tillverkar av dessa filter ersätta det som går sönder eller?

men efter 1000 till 1500 mil så ska filtret rengöras och sprutas in med olja och sprutar man då på för mycket så suger motorn i sig oljan... och tillverkarna av filterna ersätter inte det.... satsa på AEM det gjorde jag efter LMM gått sönder för mig på min S40..


Maskin Operatör
130 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
#6
S60R_Chrille skrev:
absolutrobban skrev:
S60R_Chrille skrev:
det är oljan du sprutar på filtret som förstör givaren  i LMM så som jag förstått det så är det när man sprutar på för mycket olja så suger motorn i sig oljan och då går LMM sönder kostar 4700 kr på volvo.. det finns filter AEM som man inte behöver spruta in med olja satsa på ett sånt....

Intressant! men om man har köpt ett filter som redan är oljat då? då bör det väl inte ställa till nå problem med lmm? eller? i såfall så borde väl en seriös tillverkar av dessa filter ersätta det som går sönder eller?

men efter 1000 till 1500 mil så ska filtret rengöras och sprutas in med olja och sprutar man då på för mycket så suger motorn i sig oljan... och tillverkarna av filterna ersätter inte det.... satsa på AEM det gjorde jag efter LMM gått sönder för mig på min S40..

AEM dom gör filter va? men vad är för skilnad på dom filtrerna då? gick din lmm sönde på din s40 säger du efter du satt på öppetfilter?

Volvo S40 2,0T

31 Inlägg
9 mars 2008
#7
Så länge man tar lagom med olja och låter filtret torka riktigt innan man sätter dit det igen så är det ingen fara..

Distributionselektriker
222 Inlägg
9 mars 2008
#8
absolutrobban skrev:
S60R_Chrille skrev:
absolutrobban skrev:

Intressant! men om man har köpt ett filter som redan är oljat då? då bör det väl inte ställa till nå problem med lmm? eller? i såfall så borde väl en seriös tillverkar av dessa filter ersätta det som går sönder eller?

men efter 1000 till 1500 mil så ska filtret rengöras och sprutas in med olja och sprutar man då på för mycket så suger motorn i sig oljan... och tillverkarna av filterna ersätter inte det.... satsa på AEM det gjorde jag efter LMM gått sönder för mig på min S40..

AEM dom gör filter va? men vad är för skilnad på dom filtrerna då? gick din lmm sönde på din s40 säger du efter du satt på öppetfilter?

AEM gör filter som du inte behöver olja in.. jo lmm gick sönder det blir så när man tar på för mycket olja och inte låter det torka riktigt, men jag hittade en på en skrot så jag sparade 75% av vad volvo skulle ha


137 Inlägg
9 mars 2008
#9
absolutrobban skrev:
Alltså jag har ett sportluftfilter ifrån KN i min S40. Den ena säger att om filtret är oljat så går LMM sönder:rolleyes: medans den andra säger att det inte spelar någon roll om det är oljat eller inte. Hur ska dom ha det? Finns det någon som kan säga vad som är sant eller inte ang sportluftfilter/öppetfilter till en S40?

Vad menas med att LMM kan ha gått i botten?
Blir det nån sorts turbulens vid LMM när man har sportluftfilter/öppetfilter?
Ska sportluftfiltret/öppetfilter sitta dirket på LMM? eller ska man sätta en rörbit där emellan så man inte riskerar turbulens?

Någon vetig som kan svara på dom här frågorna?

va hos artic touning med en polares s40 t4. då sa dom att släg de här åt helvete å pekade på de öppna konade kn filtret;) köp ett insatts filter i stället. .... och olja ska man men inte för mycket...


Forummoderator
10 576 Inlägg
9 mars 2008
#10
absolutrobban skrev:
Vad menas med att LMM kan ha gått i botten?
Blir det nån sorts turbulens vid LMM när man har sportluftfilter/öppetfilter?
Ska sportluftfiltret/öppetfilter sitta dirket på LMM? eller ska man sätta en rörbit där emellan så man inte riskerar turbulens?

Någon vetig som kan svara på dom här frågorna?

Bottnad LMm betyder att den når sin övre gräns vad den orkar mäta och då tänds motorlampan.

du sätter filtret direkt på LMM, funkar bra om man sköter filtret rätt, dock går bilen bättre med insats i originalburken smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Maskin Operatör
130 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
#11
torpis skrev:
absolutrobban skrev:
Vad menas med att LMM kan ha gått i botten?
Blir det nån sorts turbulens vid LMM när man har sportluftfilter/öppetfilter?
Ska sportluftfiltret/öppetfilter sitta dirket på LMM? eller ska man sätta en rörbit där emellan så man inte riskerar turbulens?

Någon vetig som kan svara på dom här frågorna?

Bottnad LMm betyder att den når sin övre gräns vad den orkar mäta och då tänds motorlampan.

du sätter filtret direkt på LMM, funkar bra om man sköter filtret rätt, dock går bilen bättre med insats i originalburken smile

aha okej...så det är fel på öppet luftfilter då eller
?

Volvo S40 2,0T

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 mars 2008
#12
absolutrobban skrev:
aha okej...så det är fel på öppet luftfilter då eller
?

Nej inget fel dock drar motorn i sig varmluft (ja även om man skärmar av)  så bilen går markant sämmre i "stadskörning" när varm luft samlas i motorrummet.

men det är ju en smaksak, ljud eller funktion...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Maskin Operatör
130 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
#13
torpis skrev:
absolutrobban skrev:
aha okej...så det är fel på öppet luftfilter då eller
?

Nej inget fel dock drar motorn i sig varmluft (ja även om man skärmar av)  så bilen går markant sämmre i "stadskörning" när varm luft samlas i motorrummet.

men det är ju en smaksak, ljud eller funktion...

ja så då borde det inte spela nån roll om man skärmar av eller inte? det måste väl vem som helst förstå att det inte kan göra nån skillnad med en plåtbit emellan. det tycker då jag iaf

Volvo S40 2,0T

Skiduthyrare
17 Inlägg
10 mars 2008
#14
Jag kör på ett öppet K&N Sportfilter. ska olja in det till sommaren, låter man det bara ligga en natt så torkar oljan bra. brukar finnas tråkiga instruktioner om hur man gör.

Mekaniker
472 Inlägg
10 mars 2008
#15
Man vill inte ha filterolja på wolframtråden då det gör att den blir svårare att kyla. En luftmassemätare funkar genom att en tråd värms till en bestämd värme. Eftersom luften som passerar kyler ner tråden och tråden försöker hålla sin värme så mäter den hur mycket energi det går åt för att tråden skall hålla sin bestämda värme.

BMW-tok

Maskin Operatör
130 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
#16
aha okej..som en glödlampa då typ tongue

Volvo S40 2,0T

Mekaniker
472 Inlägg
10 mars 2008
#17
Ja fast en glödlampa mäter inget. Den bara lyser tongue Dessutom så glöder aldig tråden i LMM smile

BMW-tok

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
10 mars 2008
#18
BMWKimmo skrev:
Ja fast en glödlampa mäter inget. Den bara lyser tongue Dessutom så glöder aldig tråden i LMM smile

Ja ville bara tilläga att när den överflödiga oljan från filtret fastnar på LMM tråden, det är då som LMM:en pajar dvs mäter fel.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

Maskin Operatör
130 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
#19
ja men alltså då kan man ju fan fråga sig varför i helvete man oljar in ett filter? är man så sugen på att pungar ut en massa lax för en ny LMM eller? det är väl lite konstigt..


Har även hört att det kan bli turbulens om man har ett öppet sportluftfilter och detta kan också ställa till problem med lmm kanske inte att det går sönder men det blir felmätningar..

Volvo S40 2,0T

Mekaniker
472 Inlägg
10 mars 2008
#20
Man oljar in ett filter för att dom ska oljas in. För det första får du in massa damm/smutpartiklar om du inte gör det och sedan kommer fitret att torka upp och vittra sönder.

BMW-tok


Sök