10 mars 2008
Trådstartare
Tjenare, har nu börjat att trimma min A4 1,8T och man läser då en hel del om vad bilens olika delar tål osv, på nordicaudi finns tex en lista hur mycket delarna ska palla osv osv.
Nu undrar jag bara en sak, hur [censur] kan vissa chippare få ut lika mycket effekt ur en 95a som en 00a då delarna i motorn ser helt olika ut. eller slår dom bara på 25% på 150hk ?
För övrigt har rotortest bänkat en orginal passat 1,8T till 153hk på hjulen i en följetång i bilsport för något år sedan vilket skulle bli runt 170 i motorn, då ger alltså inte vissa chippare så mycket som 25% om det bara blir 190hk ? eventuellt så blir bilen mera "gas-snabb" något som biltillverkaren valt att programera bort för att få bilen mindre ryckig, men chipparen väljer att få den att ge "allt" samma sekund du trycker ner gasen för att du ska uppleva den som mera sportig och snabbare.
Vad jag förstått så är även en 1,8T och en 1,8TS samma bil, med olika styrsystem men ÄNDÅ får vissa chippare ut mera effekt ut TS en, eller är det bara så enkelt att dom slår på 25% på 180hk istället för 25% på 150hk fast i själva verket så blir det exakt samma effekt efter chipp ?
Skulle vara kul om någon annan har någon tanke eller förklaring kring detta ?
Senast redigerat av tsdi (10 mars 2008)
www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal