4316
Sök

Myter kring 1,8T chippning ?

Egenföretagare
2 496 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
#1
Tjenare, har nu börjat att trimma min A4 1,8T och man läser då en hel del om vad bilens olika delar tål osv,  på nordicaudi finns tex en lista hur mycket delarna ska palla osv osv.

Nu undrar jag bara en sak, hur [censur] kan vissa chippare få ut lika mycket effekt ur en 95a som en 00a då delarna i motorn ser helt olika ut. eller slår dom bara på 25% på 150hk ?

För övrigt har rotortest bänkat en orginal passat 1,8T till 153hk på hjulen i en följetång i bilsport för något år sedan vilket skulle bli runt 170 i motorn, då ger alltså inte vissa chippare så mycket som 25% om det bara blir 190hk ? eventuellt så blir bilen mera "gas-snabb" något som biltillverkaren valt att programera bort för att få bilen mindre ryckig, men chipparen väljer att få den att ge "allt" samma sekund du trycker ner gasen för att du ska uppleva den som mera sportig och snabbare.

Vad jag förstått så är även en 1,8T och en 1,8TS samma bil, med olika styrsystem men ÄNDÅ får vissa chippare ut mera effekt ut TS en, eller är det bara så enkelt att dom slår på 25% på 180hk istället för 25% på 150hk fast i själva verket så blir det exakt samma effekt efter chipp ?

Skulle vara kul om någon annan har någon tanke eller förklaring kring detta ?
Senast redigerat av tsdi (10 mars 2008)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
10 mars 2008
#2
Det är vissa andra motordelar i en TS än en T, sen vet vi ju att det finns fantasitrimmare runt varje hörn. Det ända vettiga hade ju varit att bänka 2 st bilar före och efter chippning, men att den skulle varit T och en TS.
Senast redigerat av Mäki (10 mars 2008)

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

550 Inlägg
10 mars 2008
#3
Han som köper en TS "måste" få mer effekt än en vanlig T. Eftersomatt den har mer effekt från början så "måste" han ju få mer sen. Och annars kan inte chip firmorna motivera sitt pris.


Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
11 mars 2008
#4
The_Dude skrev:
Han som köper en TS "måste" få mer effekt än en vanlig T. Eftersomatt den har mer effekt från början så "måste" han ju få mer sen. Och annars kan inte chip firmorna motivera sitt pris.
Men det skiljer ju vissa motordelar i en TS i jämförelse med en vanlig T som jag sa innan. Motordelarna som är olika kan jag inte säga rakt av då jag inte kommer ihåg, men TS bilarna har även 6-växlad låda, så det är inte bara emblemet och chippet.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
11 mars 2008
#5
Mäki skrev:
The_Dude skrev:
Han som köper en TS "måste" få mer effekt än en vanlig T. Eftersomatt den har mer effekt från början så "måste" han ju få mer sen. Och annars kan inte chip firmorna motivera sitt pris.
Men det skiljer ju vissa motordelar i en TS i jämförelse med en vanlig T som jag sa innan. Motordelarna som är olika kan jag inte säga rakt av då jag inte kommer ihåg, men TS bilarna har även 6-växlad låda, så det är inte bara emblemet och chippet.
Beroende på modell och år så kan det skilja även på kolvar o stakar...


2 283 Inlägg
11 mars 2008
#6
Vad jag vet skillnaden från min och en vanlig T är ingen alls förtuom styrboxen och att jag har rött T och rött i motorrummet...

Sen är det ingen annan skillnad vad jag vet.

R.I.P. Michael Jackson!

4 001 Inlägg
11 mars 2008
#7
Man ska nog inte lita för mycket på de där firmorna... ofta blir det ingen effektökning (eller bara en väldigt liten) alls man bara ändrar effektkurvan och vips så känns bilen lite piggare.

För att ta ett exempel:

Ett chip som ska ge 25% ökning = 150hk*1,25= ca 190hk
Sportluftfilter 10hk = 190+10=200hk
Sportavgassystem ca 15-20hk = 200+15hk=215 hk
Racekat och grövre DP 30hk= 215+30= 245hk

så har man helt plötsligt fått 95hk eller 65% mer effekt än orginal!!! Tyvärr funkar det inte så

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
11 mars 2008
#8
Fast 3" från turbon kräver ju mappning för att de ska ge effekt me...

Grövre downpipe med racekisse ger ganska så mkt mer effekt förusatt att man mappar/chippar


4 001 Inlägg
11 mars 2008
#9
bumpe skrev:
Fast 3" från turbon kräver ju mappning för att de ska ge effekt me...

Grövre downpipe med racekisse ger ganska så mkt mer effekt förusatt att man mappar/chippar
visst är det så, men det ger inte 30hk på en motor med 150hk orginal, det är nästan ingen av dessa firmor som säger/skriver något om optimering efter byte till grövre DP, och byter man inte t.ex turbo till en större så är det inte säkert att det gör någonting alls. De flesta nyare bilar har ingen överdimesionerad turbo så det är ganska begränsat innan man  behöver göra lite större ingrepp med att t.ex byta turbo och även eventuellt spridare för även dessa brukar inte klara av ett effektuttag på 65% mer än orginal

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

735 Inlägg
11 mars 2008
#10
kolvas skrev:
Man ska nog inte lita för mycket på de där firmorna... ofta blir det ingen effektökning (eller bara en väldigt liten) alls man bara ändrar effektkurvan och vips så känns bilen lite piggare.
Så du menar att min gamla A3 1.8TQ som ena dagen bara gick aningen bättre än en 740 16 valve och nästa dag förnedrade 325 E36, körde jämt med Volvo C30 T5(220hk), köde jämt med en 93 Aero(210hk), gjorde 80-120 på under 4 s, 0-200kmh på 31s fortfarande hade 150hk efter chippning? roll


Ts har en större turbo än vanliga T, det är den STORA skillnaden mellan motorerna. Sen har Ts större spridare som kan ge mer bränsle, därför ger också ett chip till Ts mer effekt än till T

4 001 Inlägg
11 mars 2008
#11
tobee skrev:
kolvas skrev:
Man ska nog inte lita för mycket på de där firmorna... ofta blir det ingen effektökning (eller bara en väldigt liten) alls man bara ändrar effektkurvan och vips så känns bilen lite piggare.
Så du menar att min gamla A3 1.8TQ som ena dagen bara gick aningen bättre än en 740 16 valve och nästa dag förnedrade 325 E36, körde jämt med Volvo C30 T5(220hk), köde jämt med en 93 Aero(210hk), gjorde 80-120 på under 4 s, 0-200kmh på 31s fortfarande hade 150hk efter chippning? roll


Ts har en större turbo än vanliga T, det är den STORA skillnaden mellan motorerna. Sen har Ts större spridare som kan ge mer bränsle, därför ger också ett chip till Ts mer effekt än till T
ifall du läste allt det jag skrev så var det ett exempel.

Klart att man kan få 30 kanske t.o.m 100 hk mer utav ett chip, det beror på resten av omständigheterna.

30 hk mer på en motor med 60hk är en effektökning med 50% = inte trovärdigt
30 hk mer på en motor med 300hk är en effektökning med 10% = trovärdigt

men en riktigt snygg dekal så har man ju förbättrat 0-100 tider med några sekunder direkt & slänger man på feta fälgar och en riktig vinge så är snart de flesta bilar ifrånkörda

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

735 Inlägg
11 mars 2008
#12
kolvas skrev:
tobee skrev:
kolvas skrev:
Man ska nog inte lita för mycket på de där firmorna... ofta blir det ingen effektökning (eller bara en väldigt liten) alls man bara ändrar effektkurvan och vips så känns bilen lite piggare.
Så du menar att min gamla A3 1.8TQ som ena dagen bara gick aningen bättre än en 740 16 valve och nästa dag förnedrade 325 E36, körde jämt med Volvo C30 T5(220hk), köde jämt med en 93 Aero(210hk), gjorde 80-120 på under 4 s, 0-200kmh på 31s fortfarande hade 150hk efter chippning? roll


Ts har en större turbo än vanliga T, det är den STORA skillnaden mellan motorerna. Sen har Ts större spridare som kan ge mer bränsle, därför ger också ett chip till Ts mer effekt än till T
ifall du läste allt det jag skrev så var det ett exempel.

Klart att man kan få 30 kanske t.o.m 100 hk mer utav ett chip, det beror på resten av omständigheterna.

30 hk mer på en motor med 60hk är en effektökning med 50% = inte trovärdigt
30 hk mer på en motor med 300hk är en effektökning med 10% = trovärdigt

men en riktigt snygg dekal så har man ju förbättrat 0-100 tider med några sekunder direkt & slänger man på feta fälgar och en riktig vinge så är snart de flesta bilar ifrånkörda
Nej jag var för snabb på att svara förstås. Men håller fortfarande inte med dig. De seriösa firmor jag har varit i kontakt med(bsr och dahlbäck) har full realistiska effektsiffror. Att få ut upp till 220hk ur en 1.8T med original turbo och sprut är fullt möjligt! Finns INGEN av dessa firmor som påstår att man ska få ut över 220hk med originalsnurran...

Sen skrev du faktiskt att citat: "Man ska nog inte lita för mycket på de där firmorna... ofta blir det ingen effektökning (eller bara en väldigt liten) alls man bara ändrar effektkurvan och vips så känns bilen lite piggare." Vilket är rent bullshit. Både Dahlbäck och BSR har bänkat sina bilar så nog tusan kan man få ca 50% effektökning i 1.8T utan att byta turbo och sprut!

kolvas skrev:
men en riktigt snygg dekal så har man ju förbättrat 0-100 tider med några sekunder direkt & slänger man på feta fälgar och en riktig vinge så är snart de flesta bilar ifrånkörda
Nu håller vi den här debatten över bältet tack...
Senast redigerat av tobee (11 mars 2008)

Egenföretagare
2 496 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
#13
tobee skrev:
kolvas skrev:
Man ska nog inte lita för mycket på de där firmorna... ofta blir det ingen effektökning (eller bara en väldigt liten) alls man bara ändrar effektkurvan och vips så känns bilen lite piggare.
Så du menar att min gamla A3 1.8TQ som ena dagen bara gick aningen bättre än en 740 16 valve och nästa dag förnedrade 325 E36, körde jämt med Volvo C30 T5(220hk), köde jämt med en 93 Aero(210hk), gjorde 80-120 på under 4 s, 0-200kmh på 31s fortfarande hade 150hk efter chippning? roll


Ts har en större turbo än vanliga T, det är den STORA skillnaden mellan motorerna. Sen har Ts större spridare som kan ge mer bränsle, därför ger också ett chip till Ts mer effekt än till T
Nej det sitter K03 snurra i B5orna även om det är en TS

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

735 Inlägg
11 mars 2008
#14
tsdi skrev:
tobee skrev:
kolvas skrev:
Man ska nog inte lita för mycket på de där firmorna... ofta blir det ingen effektökning (eller bara en väldigt liten) alls man bara ändrar effektkurvan och vips så känns bilen lite piggare.
Så du menar att min gamla A3 1.8TQ som ena dagen bara gick aningen bättre än en 740 16 valve och nästa dag förnedrade 325 E36, körde jämt med Volvo C30 T5(220hk), köde jämt med en 93 Aero(210hk), gjorde 80-120 på under 4 s, 0-200kmh på 31s fortfarande hade 150hk efter chippning? roll


Ts har en större turbo än vanliga T, det är den STORA skillnaden mellan motorerna. Sen har Ts större spridare som kan ge mer bränsle, därför ger också ett chip till Ts mer effekt än till T
Nej det sitter K03 snurra i B5orna även om det är en TS
Jag har fått information om att det sitter K04, en modifierad sådan

Edit: Fel av mig, sitter en k03s, alltså en modifierad k03. den ska palla att leverera mer luft
Blandade ihop det hela pga att k03s använder samma kompressorhjul som k04.
Senast redigerat av tobee (11 mars 2008)

Egenföretagare
2 496 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
#15
tobee skrev:
tsdi skrev:
tobee skrev:

Så du menar att min gamla A3 1.8TQ som ena dagen bara gick aningen bättre än en 740 16 valve och nästa dag förnedrade 325 E36, körde jämt med Volvo C30 T5(220hk), köde jämt med en 93 Aero(210hk), gjorde 80-120 på under 4 s, 0-200kmh på 31s fortfarande hade 150hk efter chippning? roll


Ts har en större turbo än vanliga T, det är den STORA skillnaden mellan motorerna. Sen har Ts större spridare som kan ge mer bränsle, därför ger också ett chip till Ts mer effekt än till T
Nej det sitter K03 snurra i B5orna även om det är en TS
Jag har fått information om att det sitter K04, en modifierad sådan
Vet att det sitter K04 i TT med 225hk Audi S3 och någon seat cupra modell (säkert flera)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

735 Inlägg
11 mars 2008
#16
Fel av mig, sitter en k03s, alltså en modifierad k03. den ska palla att leverera mer luft

Blandade ihop det hela pga att k03s använder samma kompressorhjul som k04.
Senast redigerat av tobee (11 mars 2008)

Egenföretagare
2 496 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
#17
Aha okej wink då har jag fått svar på en av sakerna iallfall smile

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 mars 2008
#18
bumpe skrev:
Grövre downpipe med racekisse ger ganska så mkt mer effekt förusatt att man mappar/chippar
Med det grenrör och turbo som sitter på 1.8t 5ventils motorn så kändes T4:ans som rena extraktorn wink

grenröret är ett skämt på 1.8t VAG-motorn, någon som vet vart effektgränsen går för det?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Egenföretagare
2 496 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
#19
torpis skrev:
bumpe skrev:
Grövre downpipe med racekisse ger ganska så mkt mer effekt förusatt att man mappar/chippar
Med det grenrör och turbo som sitter på 1.8t 5ventils motorn så kändes T4:ans som rena extraktorn wink

grenröret är ett skämt på 1.8t VAG-motorn, någon som vet vart effektgränsen går för det?
Hehe har faktiskt beställt nytt till min, tror det var vid 240 om jag inte minns fel tongue

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 mars 2008
#20
tsdi skrev:
Hehe har faktiskt beställt nytt till min, tror det var vid 240 om jag inte minns fel tongue
känns rimmligt, det i kombination med katten rätt på turbon är ju inte optimalt läge för driftsäkerhet när man närmar sig gränsen (exempelvis chip med halvsats)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök