4272
Sök

Myter kring 1,8T chippning ?

735 Inlägg
11 mars 2008
#21
tsdi skrev:
torpis skrev:
bumpe skrev:
Grövre downpipe med racekisse ger ganska så mkt mer effekt förusatt att man mappar/chippar
Med det grenrör och turbo som sitter på 1.8t 5ventils motorn så kändes T4:ans som rena extraktorn wink

grenröret är ett skämt på 1.8t VAG-motorn, någon som vet vart effektgränsen går för det?
Hehe har faktiskt beställt nytt till min, tror det var vid 240 om jag inte minns fel tongue
I nordic audis FAQ står det 250hk;)

4 001 Inlägg
11 mars 2008
#22
Som det skrevs i början på tråden, det kan vara mer effekt i motorn än vad som uppges ifrån fabrik bara för att man ska bli lockad att välja den större motorn. 150hk motorn kanske har ca 170hk

Ifall man bygger en motor med 150hk orginal men med grejor som klarar 220hk så har man byggt en ganska ineffektiv motor, spridarna kommer att ha fel fyllnadsgrad och turbon kan riskera att bli trög och få ketchupeffekt, dessutom kommer den att dra onödigt mycket bränsle

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

371 Inlägg
11 mars 2008
#23
kolvas skrev:
Man ska nog inte lita för mycket på de där firmorna... ofta blir det ingen effektökning (eller bara en väldigt liten) alls man bara ändrar effektkurvan och vips så känns bilen lite piggare.
Jag kan iaf lova att min bil blev betydligt rappare med ny programvara. Ingen inbillning där inte tongue

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

4 001 Inlägg
11 mars 2008
#24
NiV3Rt skrev:
kolvas skrev:
Man ska nog inte lita för mycket på de där firmorna... ofta blir det ingen effektökning (eller bara en väldigt liten) alls man bara ändrar effektkurvan och vips så känns bilen lite piggare.
Jag kan iaf lova att min bil blev betydligt rappare med ny programvara. Ingen inbillning där inte tongue
hur kan du lova det? några tider eller enbart känsla? eller kanske t.o.m ännu bättre bänkpapper före/efter

Visst gör chippning en del men att ge så mycket effekt som många skriver är nog glädjesiffror

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

735 Inlägg
11 mars 2008
#25
kolvas skrev:
NiV3Rt skrev:
kolvas skrev:
Man ska nog inte lita för mycket på de där firmorna... ofta blir det ingen effektökning (eller bara en väldigt liten) alls man bara ändrar effektkurvan och vips så känns bilen lite piggare.
Jag kan iaf lova att min bil blev betydligt rappare med ny programvara. Ingen inbillning där inte tongue
hur kan du lova det? några tider eller enbart känsla? eller kanske t.o.m ännu bättre bänkpapper före/efter

Visst gör chippning en del men att ge så mycket effekt som många skriver är nog glädjesiffror
Kolvas: Och vad har du för belägg för dina påståenden? Har du suttit i en 1.8T och klockat före och efter chipning?

Jag har det, på min egen bil. Kan redovisa två mätningar. Självklart är mätningarna gjorda på exakt samma plana sträcka, varje tid är ett snitt på 3 mätningar:

Audi A3 1.8T quattro -99 orignal, 95 oktan

80-120kmh 3ans vxl, flygande start från 70kmh: 6.8s
0-180kmh, 6500rpm på varje växel: 31.1s

Audi A3 1.8T quattro -99 chip annars helt original, V-Power, maxladd: 1.38bar:

80-120kmh 3ans vxl, flygande start från 70kmh: 3.7s
0-180kmh, 6500rpm på varje växel: 22.8s

Du får gärna kolla runt på exempelvis http://www.einszweidrei.de/ vilken effekt de bilar har som hänger den chippade Audin. Självklart ska du välja bilar som väger runt 1450kg för att det ska bli rättvist.... Som en aptitretare kan jag säga att S3 210hk -99 gör 0-180 på 23.4s

För mig säger det en hel del om vad effekten bli efter chip, TQ är 50kg lättare än S3 så en effekt på över 200hk är inte helt omöjligt... Detta med enbart chip. Men det viktigaste, kan satsa min högra arm på att effekten når dahlbäcks utlovade 193hk...
Senast redigerat av tobee (11 mars 2008)

371 Inlägg
11 mars 2008
#26
kolvas skrev:
NiV3Rt skrev:
kolvas skrev:
Man ska nog inte lita för mycket på de där firmorna... ofta blir det ingen effektökning (eller bara en väldigt liten) alls man bara ändrar effektkurvan och vips så känns bilen lite piggare.
Jag kan iaf lova att min bil blev betydligt rappare med ny programvara. Ingen inbillning där inte tongue
hur kan du lova det? några tider eller enbart känsla? eller kanske t.o.m ännu bättre bänkpapper före/efter

Visst gör chippning en del men att ge så mycket effekt som många skriver är nog glädjesiffror
Tider har jag inte mätt utan jag går på känslan. Jag ser att hastighetsmätaren rör sig fortare uppåt, jag känner det i ryggen och framförallt så kan jag utan problem köra om på landsväg även om det inte är tomt på trafik. Med mer än ett fördubblat laddtryck vore det väl bra underligt om det blev något annat än en enorm skillnad eller vad tycker du? roll

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

4 001 Inlägg
11 mars 2008
#27
jag har varit med och bänkat en del bilar i rullande landsväg och fått lite olika uppgifter men visst skiljer det sig på både bilmärke och trimfirmor.

Det jag vill säga är att man ska ta dessa siffror med en nypa salt, det som skilde sig mest var oftast vridmomentet vilket är mycket viktigt.

Men om du läste det jag skrev i mitt första inlägg i denna tråden så brukar man locka med stora siffror.
Man kan inte öka effekten på en motor med 60-70% med bara chip, avgassystem & luftfilter, i så fall så var motorn grovt felkonstruerad från början eller så kommer den inte att hålla särskilt länge efter trimningen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

735 Inlägg
11 mars 2008
#28
kolvas skrev:
jag har varit med och bänkat en del bilar i rullande landsväg och fått lite olika uppgifter men visst skiljer det sig på både bilmärke och trimfirmor.

Det jag vill säga är att man ska ta dessa siffror med en nypa salt, det som skilde sig mest var oftast vridmomentet vilket är mycket viktigt.

Men om du läste det jag skrev i mitt första inlägg i denna tråden så brukar man locka med stora siffror.
Man kan inte öka effekten på en motor med 60-70% med bara chip, avgassystem & luftfilter, i så fall så var motorn grovt felkonstruerad från början eller så kommer den inte att hålla särskilt länge efter trimningen
Tråden handlar om 1.8T och 1.8Ts och har du någon trimfirma som lovar 240-255hk respektive 288-306, med bara chip,avgas,filter, vilket 60-70% ökning skulle motsvara på dessa motorer får du gärna skriva upp det här. roll Vill man exempelvis ha 235hk på 1.8T hos exempelvis Dahlbäck får man hosta upp med 50k........ Bland annat ny turbo
Senast redigerat av tobee (11 mars 2008)

945 Inlägg
11 mars 2008
#29
Men seriös tnu killar.....med en chipning så pratar man väl ca 20-25% effektökning....eller?
rätta mig om jag har fel.

blinka blått om du vill rejsa!

371 Inlägg
11 mars 2008
#30
Beror på bil. Saabs ltt blir ganska många procent med enbart programvara.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

735 Inlägg
11 mars 2008
#31
Har sett papper på 1.8T 150hk som gett över 200hk i drivhjulseffekt bara med chip. Så 35% ökning är nog rimligt på just den motorn. Årsmodeller 98 och framåt

4 001 Inlägg
11 mars 2008
#32
Jag skulle säga att chipning ger 10-20% mer än det så är motorn felbyggd från början med bl.a för stora spridare men sen vet inte jag vilka krav fabrikerna sätter på att en motor ska vara optimerad, dom bör sätta ganska höga krav eftersom att miljökrav och bränsleförbrukning är väldigt viktigt idag, men visst finns det bilar som säker kan få 25% effektökning

Effekt ska mätas innan chipning och efter chipning under samma förutsättningar för att få ett rättvist resultat

En av mina bilar är bänkad till 253hk och han som har byggt motorn påstår att han aldrig har bänkat en sådan motor till mer än 230hk, hos någon annan bänk skulle jag kanske få 240 hk så där skiljer 23hk eller ca 10% på bara de olika bänkarna, man ska inte stirra sig blind på hk när det är vridmomentet som är det som förbättrar tider. Jämför en bensinare på 185hk och en diesel på 185hk så märker man en stor skillnad

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

371 Inlägg
11 mars 2008
#33
kolvas skrev:
Jag skulle säga att chipning ger 10-20% mer än det så är motorn felbyggd från början
Elller så sparar man på utvecklingskostnader. Vi kan ta saab och volvo som exempel där många motorer med olika beteckningar är likadana med olika programvaror.

kolvas skrev:
Jämför en bensinare på 185hk och en diesel på 185hk så märker man en stor skillnad
Om man inte kan använda en växellåda det vill säga.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

735 Inlägg
11 mars 2008
#34
Hittade ett gammalt rototest i nordicaudi arkivet som kanske är intressant att se. Bilen i fråga är en 1.8Ts som chippades, mätt före och efter:

drivhjulseffekt

rpm, original hk, chip hk
2000 30 67
2500 63 107
3000 95 144
3500 127 173
4000 144 197
4500 152 217
5000 158 220
5500 162 217
6000 160 190
6500 155 161

Här ser vi alltså en effektökning med 35-40% enbart med chip
Senast redigerat av tobee (11 mars 2008)

371 Inlägg
11 mars 2008
#35
Skaplig ökning vid 2k rpm det där smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

945 Inlägg
11 mars 2008
#36
NiV3Rt skrev:
Beror på bil. Saabs ltt blir ganska många procent med enbart programvara.
Eh?!?....saab?!?...var det inte VAG,s 1,8T han undrade över?
Den motorn sitter väl ändå inte i nån av saabs modeller; eller?
Eller är jag helt av banan nu?

blinka blått om du vill rejsa!

735 Inlägg
11 mars 2008
#37
NiV3Rt skrev:
Skaplig ökning vid 2k rpm det där smile
Ja ganska rejäl, inte konstigt att det känns sån skillnad när man chippat=)

En intressant detalj är vilken effekt bilen har vid 6500 rpm. Nästan lika chippad som original! Upplevde detta när jag körde med min A3a också, toppfarten ändrades inte ett dugg efter chippning trots MYCKET högre max effekt. Bilen varvde upp emot 6300 rpm i 220kmh och orkade helt enkelt inte mer! Min effektkurva såg säkert ut på liknande sätt. Toppeffekt vid runt 5500rpm men sedan snabbt dalande=)

371 Inlägg
11 mars 2008
#38
TTTTT skrev:
NiV3Rt skrev:
Beror på bil. Saabs ltt blir ganska många procent med enbart programvara.
Eh?!?....saab?!?...var det inte VAG,s 1,8T han undrade över?
Den motorn sitter väl ändå inte i nån av saabs modeller; eller?
Eller är jag helt av banan nu?
Eftersom tråden övergick till att handla med om chipning generellt så trodde jag även att din fråga var det.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

4 Inlägg
21 oktober 2008
#39
okej. har en a4 08 1.8t. tänkte chippa den. Var köper jag rätt chip? ska audis märkesverkstad göra jobbet? har jag kvar garantierna? gäller väl vissa chip visst? konstnad?


Sök