kolvas skrev:
NiV3Rt skrev:
kolvas skrev:
Man ska nog inte lita för mycket på de där firmorna... ofta blir det ingen effektökning (eller bara en väldigt liten) alls man bara ändrar effektkurvan och vips så känns bilen lite piggare.
Jag kan iaf lova att min bil blev betydligt rappare med ny programvara. Ingen inbillning där inte
hur kan du lova det? några tider eller enbart känsla? eller kanske t.o.m ännu bättre bänkpapper före/efter
Visst gör chippning en del men att ge så mycket effekt som många skriver är nog glädjesiffror
Kolvas: Och vad har du för belägg för dina påståenden? Har du suttit i en 1.8T och klockat före och efter chipning?
Jag har det, på min egen bil. Kan redovisa två mätningar. Självklart är mätningarna gjorda på exakt samma plana sträcka, varje tid är ett snitt på 3 mätningar:
Audi A3 1.8T quattro -99 orignal, 95 oktan
80-120kmh 3ans vxl, flygande start från 70kmh: 6.8s
0-180kmh, 6500rpm på varje växel: 31.1s
Audi A3 1.8T quattro -99 chip annars helt original, V-Power, maxladd: 1.38bar:
80-120kmh 3ans vxl, flygande start från 70kmh: 3.7s
0-180kmh, 6500rpm på varje växel: 22.8s
Du får gärna kolla runt på exempelvis
http://www.einszweidrei.de/ vilken effekt de bilar har som hänger den chippade Audin. Självklart ska du välja bilar som väger runt 1450kg för att det ska bli rättvist.... Som en aptitretare kan jag säga att S3 210hk -99 gör 0-180 på 23.4s
För mig säger det en hel del om vad effekten bli efter chip, TQ är 50kg lättare än S3 så en effekt på över 200hk är inte helt omöjligt... Detta med enbart chip. Men det viktigaste, kan satsa min högra arm på att effekten når dahlbäcks utlovade 193hk...