2330
Sök

Några frågor om lackering

1 311 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
Är ju i full färd med att göra underarbetet inför lack på min projektbil och har nu några frågor ang. slipgrunden, hur tjock kan man lägga den? står ung. 180my men hur mkt är det? 0.180mm? hur fint papper kan man använda innan slipgrund? räcker 120 eller ska jag dra över med 240 också?

hur många lager kan man lägga? lätt att slipa ner? stod 20min vått i vått, ska man torka 20min i 20grader för att det ska bli bra? (har inte tillgång till lackbox för slipgrund men till grund, bas och klar!

tacksam för svar!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

118 Inlägg
10 mars 2008
du kan lägga på hur många lager du vill men 2-3 borde räcka. och di slipar bilen med bara 120 papper finns chans att sliprepor kommer synas men dra över med 340 också INNAN grunden! sen efter du har lagt på grund så matta ner med 500 så nlir det nog kalas!

Rock´N Roll

118 Inlägg
10 mars 2008
240 ska det va inte 340

Rock´N Roll

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
10 mars 2008
1000my är 1mm, så du har så rätt så. Innan slipgrund blir det bra med P320. Grövre så komemr det bli sjunkningar med sliprepor som följd, och med finare finns det risk för att slipgrunden inte får det fäste som den beöver.

Slipar du inte igenom slipgrunden så kan du använda den som grund. Så du endast behöver lägga bas+klarlack efteråt. Så får man en bättre yta:) Men tänk då bara på att använda rätt kulör på slipgrunden, så man inte lägger svart grund och ska lackera bilen vit:)
Avsluta med minst P600, gärna P800 och du ska lägga vattenbas.

Går att lägga hur många lager man vill, men 2-3 lager räcker. Behöver man lägga tjockare finns det risk för framtida sjukningar. Man bör alltid eftersträva att ha så lite onödig material på som möjligt.

En riktig slipgrund är ganska lätt att slipa ner om man lägger en bra yta. Annars kan det bli lite slitdsamt vid trånga utrymmen där det endast kan slipas för hand.

20 grader är lagom torkning.

Mvh/Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

1 311 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
blir som tur är oljebas smile kommer troligtvis vattenslipa med 600 innan grund, men jag bör alltså gå över med 320 innan slipgrunden.

använder high solid från debeer, vet inte vilken kulör det är men eftersom jag ska lacka pearl så antar jag att grunden är specifik för just den kulören jag ska ha?

tack för snabbt och bra svar Speedman!

10 Inlägg
10 mars 2008
Hej. Jag tänkte ge dig lite råd.

1, slipa bilen med typ 320 och om du har spacklat och ska slipa de så annvänd 120, men slipa efter lite lätt med 240 innan slip grund.

2,När du lakt ett varv slipgrund så kan du vänta tills grunden har mattnat på sig, kanske 10-15 min innan du lägger på andra varv. Lägg så pass tjockt så de täcker bara, bygg inte med de utan att låta torka och du har slipat de. Låt slipgrunden torka över natten.

3, När slipgrunden har torkat så kan du slipa den med 500 eller 600 papper. Du behöver inte våtslipa grunden. Lycka till,,,,,,

Mvh Jonaz på nyströms lackering ljusdal.
                                                                                    Ps: Gå in och se på mina bilar om du har lust.

1 311 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
ok, våtslip är alltså inte nödvändig? det där med slipgrund istället för grund då? är ju som sagt pearl!?

4 670 Inlägg
11 mars 2008
Corpze skrev:
ok, våtslip är alltså inte nödvändig? det där med slipgrund istället för grund då? är ju som sagt pearl!?

Jo slipgrunden kan man använda grund! får du den bra o inte slipar igenom så är den kanon o användra!

1 311 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
jag hörde nämligen att grunden till pearl är specifik för just den färgen... låter riskabelt å inte köra med grund =/

Sök