Kristian_V skrev:
Bilen du skall flytta på? Är den komplett? (Antagligen inte, då hade du kunnat bogsera den?)
Saknar den motor/låda och du river ur lite inredning, så kan du köra den lagligt på biltransport kärra. Under förutsätning att kärran är inreggad på rätt vikt. Dvs max för B-kort.
Det handlar om att få ner vikten på "lasten" i detta fallet din 740a.
Vad väger dragbilen? 1700kg?
Kärran..? 500kg?
740an..? Max 1000kg bör du klara både kort och böter.
Totalvikt 3200kg, gott om marginal.
Även om 740n skulle väga 1300kg i mitt exempel, så klarar du dig under 3500kg gränsen OCH körkortet.
Fast mitt exempel gäller bara om dragbilen inte väger (totalvikt) mera än 1700, kärran 500 och 740n 1300. Väger dragbilen 1800, kan 740n bara väga 1200kg osv. Du fattar modellen.
Håll dig under 3.5t så klarar du lappen i alla fall.
Det finns mer o rätta sig efter än de.
Det finns ingen bil som får dra mer än ca 1500kg med B-kort.
3500kg baseras på totalvikter. Det mest ultimata är att ha en dragbil med tjänstevikt OCH totalvikt på 1750kg som får dra 1750kg (alltså 0 maxlast), då får man med B-kort dra ett släp med totaltvikt på 1750kg.
En bil har väl ca 200-500kg maxlast, då är vi uppe i ex en bil med 1500kg tjänstevikt och 1750kg totalvikt. Då får man dra ett släp som har en totalvikt på max 1500kg, vilket en del bilar får dra. Men där går den magiska gränsen, sen drar alla siffror iväg och utesluter möjligheterna.
En släpa med 1500kg totalvikt har förmodligen en maxlast på 800-1000kg, och ser vi det realistiskt är de alltså en ganska värdelösbiltrailer såvida man inte kör mkt hundkojjor.
En S80 får dra ca 1480kg med B-kort, en släpa med totalvikt på 1480kg.
Då är vi där igen, för de första så är enaxlade kärror oftast 1300-kärror.
Dels för att axlarna oftast inte får lästa mer, dels för att många bilar ska få dra dem med B-kort.
En 1300-kärra får dra ca 600-800kg, får du ner en 740 i dom vikterna då har vi en laglig kombination, annars inte.