Jag var med en polare på en lackfima som hade lackat hans bil.. dom kom överens om att om lackeraren fick pengarna ett visst datum (dagen efter dom kom överens om att han skulle göra jobbet) så skulle bilen vara klar ett visst datum. Men han har hela tiden skjutit upp det datumet och nu har de snart gått 3 månader sen bilen skulle vart klar. Han har inte heller gjort det dom kom överens om. Tyvärr hade dom bara muntligt avtal så ord står mot ord om min kompis skulle gå vidare med detta. Och det dumma är att min kompis förskottsbetalat allting. Lackeraren menar att han lagt ned tillräckligt med tid på den bilen och att han inte tänkter "ta i skiten mer" som han uttryckte sig.
Han visade oss den nylackade bilen i ett mörkt skjul utan nån takbelysning i. Klockan var ca 19.30 på kvällen så det var kolsvart, lackeraren hade med sig en liten ficklampa som han lös på bilen med. Dom hade kommit överens om att det skulle vara likadan lack i motorutrymmet som på övriga bilen men på insidan av hjulhuset om man säger så så hade han sprutat något "chit" istället för att göra som dom kommit överens om. Enligt mig såg det ut som han bara hade gjort så för att han inte orkat göra det han lovat. Min kompis klargjorde ganska snart att han var missnöjd med resultatet i motorutrymmet då detta inte alls var vad dom kommit överens om från början. Här tycker jag att lackeraren skulle erbjudit sig att göra om, kompenserat min vän på ngt vis eller dragit av på priset.
Men så blev inte fallet. Han sa att om min kompis inte kom o hämta bilen snarast så skulle han ställa ut den på gatan. (min kompis har erbjudit sig att hämta bilen flera gånger men eftersom att lackeraren inte vart klar med bilen så har inte de vart möjligt) Det som är kvar att lacka på bilen är fram&bak spoiler, lister, sidospeglar samt att hänga på dörrarna på bilen men det tänkte han inte göra. När min kompis och lackeraren stod o snacka så gick han plötsligt iväg och började på att maskinslipa en annan bil, nonchalant och otrevligt då det var svårt att föra en dialog pga oväsendet.
Min kompis har missat flera utställningar som t.ex elmia och en utställning i England pga att den här lackeraren inte har hållt vad han lovat. Men vi kontaktade en annan lackeringsfirma, åkte dit igårkväll vid 21 ungefär, han verkade riktigt bra. så han ska rätta till efter den första firman.
Påminner om en Lackfirma i Norra Stockholm som skulle åtgärda en skada på min ena bil, och repade upp andra sidan på bilen när den stod på deras verkstad. De vägrade erkänna, och var istället stöddiga när jag påtalade detta.
Anmält till KO utan framgång...
Man skall tydligen börja banda vad som sägs när man gör upp om arbeten
I detta fallet gäller ju konsumenttjänstelagen och då kan kunden kräva skadestånd, reducerat pris osv för att det tagit mycket längre tid än lovat, och att resultatet inte alls är det som skall vara. Men i och med att det inte är skrivet något så står ju som sagt ord mot ord. Men konsumenttjänstelagen gäller fortfarande för det. Så stå på er! Skriv ett mail till dom och hävda detta och hoppas på svar. För iochmed mail så står det ju inte längre ord mot ord och då gäller det juridiskt. Man kan även göra en sak till, ring till dom och spela in telefonsamtalet. Och du behöver inte vara orolig att detta är olagligt för att enligt det juridiska räcker det med att en person är medveten om att samtalet spelas in. Hoppas det löser sig för er!
Senast redigerat av andreasgustavsson (12 mars 2008)
Tyvärr inte så enkelt.....jag drev en process mot en lackfirma i över tre månader, där KO, ARN , mitt försäkringsbolag var inblandade och hade kontakt flera gånger med Verkmästaren på lackfirman. Man ifrågasatte hur man kunde behandla en kund på det sätt jag uppgett, vilket de helt enkelt kontrade med "det har vi aldrig sagt, den skadan fanns redan när bilen lämnades in, den skadan har han hittat på" osv... Resultat : Ingen kunde göra ett dugg, då det var ord mot ord. Det ENDA som skedde var att mitt försäkringsbolag skulle överväga at ta bort lackfirman hos sina godkända verkstäder.
Verkligen en mkt tragisk historia, man kan bara beklaga att din kompis betalade för jobbet i förskott. (inte så klokt) När lackarn redan fått hela betalningen, så var jobbet ej längre intressant.
Att anmäla detts fusk ger inge som helst utdelning, däremot om det funnits ett skrivet kontrakt på exakt vad som skulle göras, samt när bilen skulle vara klar, då hade lackarn suttit mkt illa till. Se detta som läropengar, nästa gång så skriver du vad som skall göras,mm. Sedan bör man om möjligt undvika s.k "Skravel-Nissar" med verkstan på hörnet.
Värst vad negativt det blev då. Killen har skrivit här och då antog jag att han ville ha hjälp med sitt problem då han inte verkade veta vad som fanns att göra. Så jag skrev vad man skulle kunna göra för att jag tycker att det är fel att bara strunta i att man blivit behandlad så. Aja hoppas man kunde vara till nån hjälp iallafall. Hoppas det löser sig!
för övrigt framstår din polare som lite lätt underbegåvad när han _förskottsbetalar_ en lackering, dvs ett jobb där man betalar för ett bra resultat. men nu är det ju lite sent att tänka på de, och vill de inte hjälpa till så häng ut dem. lokala tidningar brukar ha evig nyhetstorka, ring dem.