3746
Sök

Sälja bil till nigeria?

1 418 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
en kille ringde och ville köpa mercan av mig, han skulle exportera den till nigeria, hur går de till med alla papper? är det en bluff av något slag?

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
13 mars 2008
om han ger dig pengarna i näven är det ju ingen bluff

13 mars 2008
precis som maximus säger, pengar i näven så e det ok. men om det e någon check så är det förmodligen en bluff. det var inte så länge sen som nigeria-breven härjade. då var det en person som skicka falska checkar för varor som exporterades till nigeria.

1 661 Inlägg
13 mars 2008
Är väl bara att kolla upp han om du nu är sugen på att sälja. Kolla på vägverket vad som krävs för export till Nigeria. Men om han hade ringt till mig så NO WAY. Är för mycket som kan gå fel även om du får pengarna i handen. Gamla regplåtarna ska tillbaka till vägverket, ägarpapper ska skickas, tullhandlingar ska skickas av han, skiter han i det så får du betala "din" Merca till dödagarna.  Sälj den inom Sverige, enklast och lättast. Och varför köper han inte en bil närmare Nigeria kan man ju fråga sig?!

157 Inlägg
13 mars 2008
en jag känner sålde en gammal stor peugeot till en som skulle exportera den till egypten tror jag de va. skulle gå som taxi, o den  bilen var riktigt sunkig:P
men nåt jag skulle göra tror inte de men får man cash i handen direkt så kanske.

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
13 mars 2008
vi såldevåran gammla buss till ngt land långt bort, vart inga problem alls.. fick stålarna i näven och den bilen är idag en husvagn som rullar runt i sverige å gör ngn familj glad! så det var iaf en lyckad affär smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

553 Inlägg
13 mars 2008
Får du pengarna för bilen som alla andra säger så är det ju inga problem för dig.

-utan 940
1 728 Inlägg
13 mars 2008
Det är väldigt viktigt att ägarbytet går igenom, annars får du betala eventuella parkeringsböter t ex.

volvonörd
116 Inlägg
13 mars 2008
ring VV å fråga hur d går till med ägarbytet,ja har bara sålt bilar till norge å då fixar tullen allt skitgöra:)

DFFL
9 020 Inlägg
13 mars 2008
Det är vanligt att gamla skrothögar hamnar i Afrika.
För där nere så rullar de ytterligare ett par tusen mil och när något går sönder så är det lätt att laga.

Väldigt många bilskrotar som säger att de skrotar bilarna men istället säljer den till Afrikanska människor.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

396 Inlägg
13 mars 2008
merca 300d, lämplig för afrika export big_smile

hehe...skulle inte sålt själv, skulle förmodligen förgås av sömnlöshet med tanke på hur otroligt det är att skyltar skickas in mm...

69 Inlägg
14 mars 2008
får du pengar i näven och ser till att det är du som skickar in ägarbytet + att du får se hans legitimation så att han inte använder ett falskt namn så är det ju inga problem. men han får fixa all export själv.

69 Inlägg
14 mars 2008
benilsson skrev:
en jag känner sålde en gammal stor peugeot till en som skulle exportera den till egypten tror jag de va. skulle gå som taxi, o den  bilen var riktigt sunkig:P
men nåt jag skulle göra tror inte de men får man cash i handen direkt så kanske.

Jag var i Egypten för några år sen, nästan alla taxibilar var gamla risiga peugeoter eller hur det stavas tongue

2 126 Inlägg
14 mars 2008
Davey skrev:
benilsson skrev:

Jag var i Egypten för några år sen, nästan alla taxibilar var gamla risiga peugeoter eller hur det stavas tongue

Samma i Marocko utom Grand Taxi (Stor taxi) som oftast var en sleten merca, kallades även för "Berber buss" (Berber e ett folkslag) dom satt oftast 7-9 pers i dom! big_smile
Senast redigerat av Big_JN (14 mars 2008)

Sök