4732
Sök

Första motorcyckel?

196 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
#1
Kanske ska ta mc kort i sommar, men undrar om jag verkligen kan ha en Honda super blackbird som första motorcykel. Har kört lite cross, men har ingen erfarenhet av tunga motorcyklar. Är det rimligt eller ska man köpa något mindre.

Någon som har några förslag?


MVH Defuncta

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

1 867 Inlägg
13 mars 2008
#2
Blackbirden kan du nog inte köra upp på.
Stor, tung klump av en hoj. Har du fyllt 21? För annars är ju inte blackbord en lämplig mellanklasshoj.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

613 Inlägg
13 mars 2008
#3
köra upp funkar ju igentligen rätt bra me sporthoj med. En kompis som körde endel privat me sin fzr.. sen starta inte den på dagen då han skule köra upp, ringde mej akut om han fick låna R1,an och han fixa de smile

Min första tunga jag hade var en cbr 600..

Men sen framgår de j inte om det är mellan, eller tung du ska ha?


196 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
#4
aa jag fyller 21 nu till sommaren, men känns så onödigt att lägga pengar på en mindre hoj som man kanske byter ganska snabbt. Vill ha en hoj man kan åka långt med, med endå ha prestanda som en racing hoj.

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
13 mars 2008
#5
defuncta skrev:
aa jag fyller 21 nu till sommaren, men känns så onödigt att lägga pengar på en mindre hoj som man kanske byter ganska snabbt. Vill ha en hoj man kan åka långt med, med endå ha prestanda som en racing hoj.

då är Yamaha Super Teneré 750 en ruskigt bra hojj, polaren hade dne som första hoj o har kvar den än o är skit nöjd med den, både komfort, hastighet o framkomlighet.. topp jobb helt enkelt enligt han, han har haft den nu i 3 - 4år tror jag

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Muttley
13 mars 2008
#6
beror väl lite på vad du vill betala i försäkring med wink
20 år gammal (veteran) vilket finns en massa nice av faktiskt kostar max 1700 i försäkring även på en 21 åring.
nyare är ju hutlösa priser.

Sleeper
3 084 Inlägg
13 mars 2008
#7
vissa körde upp för 25 kw och fick köra tung hoj hem på körskolan big_smile haha

Fick köra en ER6N på körskolan bättre nybörjarhoj finns inte. Bra drag i den för en prislapp ~50k
annars
ska man köra rena sporthojjar
är 750:s lättare att köra än 600:s pga vridet
sen har man ganska ont i ryggen när du kört några 100 mil på sporthoj wink
Senast redigerat av Sushikocken (13 mars 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

345 Inlägg
13 mars 2008
#8
Lånar den här tråden lite då jag funderat på samma sak... Har A kort, får alltså köra vad jag vill. Har nu en 2-T enduro lättmc, ligger väl på ca.25hk (motorn). Har kört med den i snart 4 år. Börjar dock kännas lite slö, så jag har funderat på att byta till en enduro/supermoto på 400-600cc. Några rekommendationer?
"Kraven" är att den skall vara rimlig prisklass, inte ha alltför korta serviceintervaller och att man hittar delar till den. Bra utseende är förstås också bra smile
Har funderat lite på suzuki dr-z(?), men den är kanske i nyaste/dyraste laget...


Sleeper
3 084 Inlägg
13 mars 2008
#9
Acke88 skrev:
Lånar den här tråden lite då jag funderat på samma sak... Har A kort, får alltså köra vad jag vill. Har nu en 2-T enduro lättmc, ligger väl på ca.25hk (motorn). Har kört med den i snart 4 år. Börjar dock kännas lite slö, så jag har funderat på att byta till en enduro/supermoto på 400-600cc. Några rekommendationer?
"Kraven" är att den skall vara rimlig prisklass, inte ha alltför korta serviceintervaller och att man hittar delar till den. Bra utseende är förstås också bra smile
Har funderat lite på suzuki dr-z(?), men den är kanske i nyaste/dyraste laget...

Då kan du glömma en cross/enduro supermotard service minst var 5:e timme + att filtret ska rengöras kanske efter varannan körning det är trotsallt tävlingsmaskiner som körs på bana. Köp en riktig motard som är gjord för väg så blir det mindre jobb wink

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

345 Inlägg
14 mars 2008
#10
Ja alltså jag var kanske lite oklar, en som är byggd för vägkörning tänkte jag på.... Skulle inte falla mig in att regga en tävlingsenduro för vägen smile


Den galne finnen
66 Inlägg
14 mars 2008
#11
Johnson skrev:
En kompis som körde endel privat me sin fzr.. sen starta inte den på dagen då han skule köra upp, ringde mej akut om han fick låna R1,an och han fixa de smile

Ha ha, coolt!

big_smile


51 Inlägg
14 mars 2008
#12
köpte en dragstar xvs 1100 som första hoj.
Körde upp på den som privatist
Den var lagom tung på manöverbanan , när man skulle klara den på tid ;-)

annars pröva en vanlig honda, enkla och lättskötta

Adde

Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too

blacken
14 mars 2008
#13
defuncta skrev:
Kanske ska ta mc kort i sommar, men undrar om jag verkligen kan ha en Honda super blackbird som första motorcykel. Har kört lite cross, men har ingen erfarenhet av tunga motorcyklar. Är det rimligt eller ska man köpa något mindre.

Någon som har några förslag?


MVH Defuncta

En Suzuki GSX 1100/750 mellan -84-87. är det "umpf" du vill åt så ta 1100:an. är ibland dom billigaste på försäkringar, kubiken till trots. Och dom går att skrämma till vansinnets gräns, tål i princip hur mycket som helst, det är även grymt slitstarka motorer på dom
Eller en honda VFR 750/800 en av dom "skottsäkraste" hojarna som finns. Och med helt "rätt" sound och känsla i motorn.
Annars så finns det Kawasaki Zephyr 1100/750.
Senast redigerat av blacken (14 mars 2008)


Sök