2961
Sök

Motor dör vid frikoppling

10 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
Hej!

Jag har en S40 T4 -03 som jag precis har fått ut från en reparation, grenrörs läckage, packning som hade sagt sitt (kosta skjortan). Saken är den att jag nämnde för de att tomgången va lite ojämn (pendlar från 500 till 750 varv) och att bilen helt plötsligt dog en gång när jag frikopplade. Jag tror inte att verkstaden kollade på det problemet men jag brydde mig inte så mycket för jag trodde det var en engångs händelse.

Nu idag så hände det igen, jag frikoppla från högt varv och motorn bara la av på motorvägen.

2 frågor:
Vad kan detta bero på?

Inte för att jag tror det men kan det här felet utlösa ett grenrösläckage eller något annat fel som gör att jag måste reparera igen?

Sista frågan kan vara rätt dum men vill endå veta så att jag inte åker på någon reparation igen.

945 Inlägg
20 mars 2008
Kan den dra tjyvluft nånstans tro?
hade samma prob på en passat förut.

blinka blått om du vill rejsa!

224 Inlägg
20 mars 2008
antingen så är bara vajern nerskruvad om du alltid har dålig tomgång då kan du skruva på den,
annars så är det tomgångsmotorn som behöver lite smörjning typ 55-6, så felet är enkelt att åtgärda.
tar 5min sen har du fixat problemet.

//mvh Martin

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

10 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
Kan det vara luftmassemätaren som inte har koll på hur mycket soppa som ska matas in? Bilen går utmärkt i övrigt. Kan tilläga att ibland beter sig tomgången normalt men oftast ojämn.

224 Inlägg
20 mars 2008
Nordajn skrev:
Kan det vara luftmassemätaren som inte har koll på hur mycket soppa som ska matas in? Bilen går utmärkt i övrigt. Kan tilläga att ibland beter sig tomgången normalt men oftast ojämn.

Nej luftmassemätaren är det nog inte, prova montera ner tomgångsmotorn och spruta lite 55-6 i den
och se om det hjälper, tar som sagt 5min att göra
http://www.s40r.com/Gallery/%c3%96vriga/0013_view.jpg

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 mars 2008
I ovankant på Martins bild ser du en grå dosa som sitter på en gummislang med två slangklämmor. Det är en backventil, på samma slang lite längre bort sitter en likadan.  Köp nya och byt ut dem, har också med tomgång att göra. Nya hittar du på Saab hör och häpna. Vet inte varför volvoverkstan är så dålig på att hitta delar?  De på Saab vet iaf vad du söker, så får du nya fina blå ventiler smile

(tänk på att de måste sitta på rätt håll)
Senast redigerat av torpis (20 mars 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök