2328
Sök

Pioneer bassystem klarar slutsteget det här?

98 Inlägg
23 mars 2008
Trådstartare
Tja jag tänkte bygga ett bassystem i min Megane Coupe och det här är vad jag tänkte använda:
2st Pioneer TS-W257D2 | Max 1000 W
Specifikation:
Effekttålighet (RMS): 350W
Effekttålighet (MAX): 1000W
Frekvensomfång: 18 - 600  Hz
Impedans: 2x2 Ohm
Ljudkänslighet: 87 dB
i en 100 Liters låda 50 liter var. Är lådan för stor?

och för att driva basarna:

1st Pioneer GM-5300T | Max 2x250W (4Ω) / 1x760W (4Ω)
Specifikation:
Spänning: 14.4V
Effekt vid 2 ohm (RMS): 2x190W
Effekt vid 4 ohm (RMS): 2x125W, bryggkopplat 1x380W
Max Effekt (MAX): 760W

Sen CD/mp3 spelaren och högtalare
Pioneer DEH-3000MP
+ 2st 6x9" på 250W
+ 2st 6.5" på 180W
+ GAS TM125 diskant
Kan högtalarna drivas bra utan ett slutsteg?

Och tycker ni att jag ska göra en projekt tråd om det här?

RM-operatör
667 Inlägg
23 mars 2008
Låda: Pioneer själva rekomenderar 18,4 - 35,4 liter per bas. Ska du ha så stor låda så tror jag nog att portning är att föredra. Dock är de basarna gjorda för slutna lådor.

Högtalare: Mja,hyffsat kan de nog drivas,men jag skulle ha föreslagit ett litet fint steg. Måhända Pioneer PRS-D410 ?

Tråd: Säger dom AMen i kyrkan? smile

98 Inlägg
23 mars 2008
Trådstartare
ShyGuy skrev:
Låda: Pioneer själva rekomenderar 18,4 - 35,4 liter per bas. Ska du ha så stor låda så tror jag nog att portning är att föredra. Dock är de basarna gjorda för slutna lådor.

Högtalare: Mja,hyffsat kan de nog drivas,men jag skulle ha föreslagit ett litet fint steg. Måhända Pioneer PRS-D410 ?

Tråd: Säger dom AMen i kyrkan? smile

joo jag tänkte porta lådan, men jag bygger den själv så jag ska nog minska ner den.

okej då ska det vara ett 4kanals då?

haha nja jag vet inte riktigt vad dom säger där jag går inte ditt smile

RM-operatör
667 Inlägg
23 mars 2008
Låter bra det=)

Ja 4 kanaler duger gott. Hade du haft mycket kraftigare 6x9;or så kunde du tagit en 6-kanalare och brygget ett par kanaler. Men som sagt, 4 blir utmärkt!

Ok,där har du en poäng.Det gör inte jag heller,svider så eländigt i skinnet såfort man kommer innanför dörrarna;)

98 Inlägg
23 mars 2008
Trådstartare
Men slutsteget som jag har Pioneer GM-5300T det klarar av båda basarna eller?

8 156 Inlägg
23 mars 2008
Om Pioneer rekommenderar sluten låda på 18,4 - 35,4l så ska du hålla dig till det.
Eftersom det är en relativt liten bil så kommer det räcka.
En större låda ger mer djupbas. En för stor låda ger bara sämre ljud.
Varför inte satsa på något kring 50l?

Sen när det gäller framsystemet + 6x9:orna så skulle jag rekommendera ett slutsteg.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

RM-operatör
667 Inlägg
23 mars 2008
Jag skulle nog försökt få tag på ett sådant steg till faktiskt. Som alla säger så ska man ju inte stirra sig blind på siffrorna, men hellre lite i överkant på steget för att ha resurser där. Men det duger ju till att börja med. Vill du sen ha mer så kan du ju skaffa ett till.

Letar just nu efter något passande till mina Pioneers, ser ut att bli ett Lanzar från USA smile

98 Inlägg
23 mars 2008
Trådstartare
jaha en polare sa typ att man ska underdimensionera slutsteget så det får jobba lite därför e det på lite mindre watt.

Phaetoon: aa ska minska ner till typ 50-60 liter jag ska ju porta också.

ShyGuy: okej så du har Pioneer, är det bra kvalitet? för det ligger ju i lite högre prisklass än vissa andra märken... men jag tänkte köra allt pioneer då passar väl all kontakt stycken bäst?

RM-operatör
667 Inlägg
23 mars 2008
Det låter dumt att underdimensionera, säger min logik-hjärna. Men för all del,pröva vettja!
Hur menar du nu med kontaktstycken?

Att Pioneer är bra är ju inget att ifrågasätta. Shysst ljud och rätt bra priser.
Jag har inte kunnat lira på mina basar ordentligt ännu för att jag saknar steg att driva dem med.
Det är ett par http://www.pioneer.se/se/products/25/13 … index.html som ska hoppa igång=)

98 Inlägg
23 mars 2008
Trådstartare
ShyGuy skrev:
Det låter dumt att underdimensionera, säger min logik-hjärna. Men för all del,pröva vettja!
Hur menar du nu med kontaktstycken?

Att Pioneer är bra är ju inget att ifrågasätta. Shysst ljud och rätt bra priser.
Jag har inte kunnat lira på mina basar ordentligt ännu för att jag saknar steg att driva dem med.
Det är ett par http://www.pioneer.se/se/products/25/13 … index.html som ska hoppa igång=)

Okej..
asså om det är olika kopplingar för olika märken så kontakterna inte passar...

okej bra smile den basen ser rolig ut men kräver väl några slutsteg då...

har du nån aning hur djupa TS-W257D2 är?

RM-operatör
667 Inlägg
23 mars 2008
Aha, du menar så!
Nej men det är nog vanliga skruvkontakter,universal liksom.

Den ser och väger skoj,men som du säger,den kräver lite effekt.

Dom är såhär; http://www.pioneer.se/se/products/25/13 … media.html

98 Inlägg
23 mars 2008
Trådstartare
okej vad bra smile funderar för att dra ner på kostnaden köpa 2st 2kanals kenwood istället för att dra högtalarna.

fan vad bra tack för länken! smile

8 156 Inlägg
23 mars 2008
TengarN skrev:
jaha en polare sa typ att man ska underdimensionera slutsteget så det får jobba lite därför e det på lite mindre watt.

ShyGuy: okej så du har Pioneer, är det bra kvalitet? för det ligger ju i lite högre prisklass än vissa andra märken... men jag tänkte köra allt pioneer då passar väl all kontakt stycken bäst?

Men ska du inte välja element som är mer anpassade till portade lådor då?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

RM-operatör
667 Inlägg
23 mars 2008
Så lite så grabben!
Länken som är med i alla mina inlägg, ger dig kopplingstips smile

Ja varför inte! Kenwood är ju dessutom bra saker, så det är nog ingen dum idè.

98 Inlägg
23 mars 2008
Trådstartare
Phaetoon skrev:
TengarN skrev:

Men ska du inte välja element som är mer anpassade till portade lådor då?

joo jag funderar på det för Pioneer har väl testat och kommit fram till vad om ger det bästa resultatet.
men portningen som jag tänkte göra är emot säterna så "dunket" kommer in där igenom.

ShyGuy: vad bra kommer nog använda den sidan smile

RM-operatör
667 Inlägg
24 mars 2008
Hmm,nu vet jag inte hur någon Renault ser ut baki,men har du inte en hatthylla du kan lyfta ur?Eller du kanske hade tänkt ha 6x9;orna där? Isåfall lär du göra någon form av inkapsling åt dem underifrån,så inte basen slår dem likaså.
Men om du ska ha en portad låda och spela antingen genom ev. skidlucka, eller om du sätter en port i hyllan, så föreslår jag att du antingen byter till kanske TS-W257F/TS-W307F eller helt annat märke.

98 Inlägg
24 mars 2008
Trådstartare
det är en liten baklucka med plåt hathylla, jaa jag hade tänkt ha 6x9orna där kanske blir tvungen att kapa upp lite för att det ska passa =P
nja ska nog ha on oportad låda då.. kolla på dom TS-W257F/TS-W307F och dom spelade ganska hög frekvens för att vara basar upp till 2500hz...

RM-operatör
667 Inlägg
24 mars 2008
Okej,det blir nog svårt att lyfta ur den då=)
Såga på du, och "täta" under.

Dom är Open-air basar som du kanske såg. Du behöver ingen låda,utan kan hänga dem i luften om du så vill=)
Men sluten låda är bäst, mindre plats och går djupare.
Bygger du själv,eller köper du en färdig?

98 Inlägg
24 mars 2008
Trådstartare
aa tongue

jag bygger själv fanns inte någon med ett direkt bra mått som skulle se snyggt i min lucka.. sen istället för att klä den, så tänkte jag lacka den istället.
ska köpa MDF som byggmaterial så fort affärerna öppnar så =P

RM-operatör
667 Inlägg
24 mars 2008
Låter bra det=)
Pröva att plasta egna galler/skydd till basarna!
Inte så dyrt med polyester, och det är alltid kul att kladda med grejjer i små rum som luktar lösningsmedel tongue

Sök