2985
Sök

Volvo 740 Funderingar

Volvo850se
24 mars 2008
Trådstartare
#1
Hejsan..

Ja är i bil bytar planer tänkt mig en volvo 740 ..har 740 glt bra motor en del som ja hört säger att toppen i dom kan spricka 16 ventilarna e de ja pratar om...Stämmer detta eller e de bara svammel om kamremmen går av i en glt visst förstörs motorn då...


Mvh//// björn..

Förjaevle Brao
555 Inlägg
24 mars 2008
#2
tror inte att dom e så dåliga, men som sagt eftersom de e 16v så finns de ju mer ventiler som kan krångla men så mycke sämre än en "vanlig" b230 e den vell inte, om kamremmen går sönder kan de förstöra motorn ja, men att de skulle vara vanligare på GLT har ja inte hört nåt om...


Old School Ford
600 Inlägg
24 mars 2008
#3
b234 motorn 16v , ja den går åt helvete om remma går av.

(men det gör nästan alla 16v)
Senast redigerat av Catling (24 mars 2008)

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

OEM <3
6 957 Inlägg
24 mars 2008
#5
lelleal skrev:
Glöm din fundering på den bilen....
Vrf? hmm

Kolla upp när remmen är bytt senast, ev. delar kring toppen.
Skicket på bilen avgör ju direkt, första intrycket

Annars skulle ja bytt remmen så fort ja köpt den, så vet man att den e frisk!

OEM <3

555 Inlägg
24 mars 2008
#6
Har en riktigt fin volvo 740 med mkt bytt och kvitton på senast kamremsbytet och kopplingsbyte.. endast ägd inom familjen sedan ny.. om du bor i skåne kan du höra av dig!

huh?
10 427 Inlägg
24 mars 2008
#7
Toppen på B234F ska vara snarlik topparna till 850-femmorna osv.
Lite av en 'prototyp', så ingen större fara smile Om kamremmen går
av kan det bli lite krokigt på sina håll (som på alla andra moderna motorer).

Kan ticka lite och/eller mycket från hydrauliska ventillyftarna också.

En bekant som jobbat på Volvo länge (reservdelar) sa att det
var problem med topplockspackningarna på den motorn när den kom.
Men inget jag läst nåt om eller hört nåt om från annat håll.

I övrigt är det en motor som går väldigt mjukt (dels tack vare balansaxlarna)
och har lite roligare (beroende på vad man jämför med, roligare än B230E enligt mig)
motorkaraktär än vanliga B230-motorerna utan turbo.
Drar mjukt ("klent") på låga varv och piggnar till på riktigt höga varv.

Drar väl ungefär lika mycket bensin som dom andra B230 med insprutning.

Osv osv.


20 Inlägg
28 mars 2008
#8
Volvo850se skrev:
Hejsan..

Ja är i bil bytar planer tänkt mig en volvo 740 ..har 740 glt bra motor en del som ja hört säger att toppen i dom kan spricka 16 ventilarna e de ja pratar om...Stämmer detta eller e de bara svammel om kamremmen går av i en glt visst förstörs motorn då...


Mvh//// björn..
ha ha ha va var de jag sa!!!!!!!!!!


16 Inlägg
29 mars 2008
#9
lelleal skrev:
Glöm din fundering på den bilen....
golf kan ju ta sig nånstans...

men byter man kamremm så att man vet att den e frisk och ny så ska det ju inte vara några problemas..och skulle man vara rädd för att nått skulle gå sönder kan man ju alltid lägga ett extra öga på motorn,eller hur??

Avstängd
107 Inlägg
5 april 2008
#10
Det stämmer

69 Inlägg
6 april 2008
#11
ofta byts kamremen och folk som ovan, tror att det är frid och fröjd men det är det inte som en annan insändare skrev så sitter det balansaxel på dessa motorer och dessa drivs av en rem som sitter innanför kamremeriet så den remen går av och sätter sig i kamremen och ett haverie är faktum, finns även exempel på där man har bytt kamrem och balansaxelrem men inte har lagt på locktite på bulten till remhjulen, varpå den lossnar och "piggen" på vevaxeldrevet går av, blir krockigt då oxå. sen utöver det så är det klena topp pakningar och det finns nästan inget att plana på 8 tiondelar eller nått sånt, sen är brända ventiler vanligt efter en långt tids guggkörning sedan gasglad ungdom fått tag i dessa.

så går det när volvo försöker härma saab

misstolka mig inte det är fantastiska maskiner om man vet vad man gör och ger sig in på.



Sök