2487
Sök

intercooler

5 Inlägg
29 december 2005
Trådstartare
#1
Tjena, farsan har en citroen C25 2,5l turbo.Nu funderar han om det går att eftermontera en intercooler på den, och om det isåfall blir någon skillnad på ork och bränsleförbrukningen. Någon som kan det här. tacksam för ett redigt svar.PS gäller en husbil.

764 Inlägg
29 december 2005
#2
Han har ju redan en IC om det är en turbo.

TeQuilla

10 287 Inlägg
29 december 2005
#3
Och för att förutse en vanlig fråga så lönar sig bara byte till en bättre, effektivare, intercooler om man kan sänka utloppstemperaturen med typ 20 grader.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 710 Inlägg
29 december 2005
#4
....dock skall man veta om det att en diesel inte mår bra av "hur-kall-luft-som-helst" utan det skall vara lagom inloppstemp.
Får man FÖR kall inloppsluft/förbränning kan man få problem med vitrök och att det "crackar" samt att partikelnivåerna i avgaserna ökar.

MVH Jonas
..............

4 571 Inlägg
29 december 2005
#5
jonTe skrev:
....dock skall man veta om det att en diesel inte mår bra av "hur-kall-luft-som-helst" utan det skall vara lagom inloppstemp.
Får man FÖR kall inloppsluft/förbränning kan man få problem med vitrök och att det "crackar" samt att partikelnivåerna i avgaserna ökar.

Kan det vara det söm händer med min bil, fast det är ju en bensinare. den verkar iaf få i sig för kall luft tack vara cold air intaket i fronten. tog bort slangen så filtret suger fritt i moror rummet och då blev den piggare.

Kanske ska tillägga att det funkar perfa på sommarn det blev så när det blev kallare ute =P


5 710 Inlägg
3 januari 2006
#6
Izual skrev:
jonTe skrev:
....dock skall man veta om det att en diesel inte mår bra av "hur-kall-luft-som-helst" utan det skall vara lagom inloppstemp.
Får man FÖR kall inloppsluft/förbränning kan man få problem med vitrök och att det "crackar" samt att partikelnivåerna i avgaserna ökar.

Kan det vara det söm händer med min bil, fast det är ju en bensinare. den verkar iaf få i sig för kall luft tack vara cold air intaket i fronten. tog bort slangen så filtret suger fritt i moror rummet och då blev den piggare.

Kanske ska tillägga att det funkar perfa på sommarn det blev så när det blev kallare ute =P

Har svårt att få ihop det rent teknisk på din bil men du har ju redan konstaterat "att det är så".
Får fundera på´t wink

MVH Jonas
..............

10 287 Inlägg
3 januari 2006
#7
Njää...

Då skulle en bensinare bli slö av lustgas. Lustgas kyler nämligen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

cossie jens
127 Inlägg
3 januari 2006
#8
ja precis håller med göran det går ju ut på att det ska vara helst så kallt som det kan bli


5 710 Inlägg
3 januari 2006
#9
>>Izual, vart placerar du ditt luftintag?
Det är inte säker att det finns tillgång på luft bara för att det är placeras i fronten.
En bil "skyfflar" en hel del luft både upp-ned-åt sidorna och trycket är som regel bäst i mitten (därav att kylet sitter i mitten)
Placeras luftintaget ute mot kanten typ "dimljusplacering" är det inte säker att du förser filtret med luft utan det kan bli tvärt om.

Sharky du som är j-vlig wink kommer du på nått bättre?

MVH Jonas
..............

cossie jens
127 Inlägg
3 januari 2006
#10
det funkar fint med kalllufttsintag i kanten jag har ett på 4tum nere i kanten på min front o det förser luftfiltret med ganska bra med kall luft smile testa kan han ju alltid göra


10 287 Inlägg
3 januari 2006
#11
Strömningslära är inte min starka sida.....
Men det är sällan att orginal luftintag sitter i mitten på bilar. Fast fabrikstillverkade bilar är ju inte konstruerade för att vara optimala direkt...

/Göran


jonTe skrev:
>>Izual, vart placerar du ditt luftintag?
Det är inte säker att det finns tillgång på luft bara för att det är placeras i fronten.
En bil "skyfflar" en hel del luft både upp-ned-åt sidorna och trycket är som regel bäst i mitten (därav att kylet sitter i mitten)
Placeras luftintaget ute mot kanten typ "dimljusplacering" är det inte säker att du förser filtret med luft utan det kan bli tvärt om.

Sharky du som är j-vlig wink kommer du på nått bättre?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 710 Inlägg
3 januari 2006
#12
cossie84 skrev:
det funkar fint med kalllufttsintag i kanten jag har ett på 4tum nere i kanten på min front o det förser luftfiltret med ganska bra med kall luft smile testa kan han ju alltid göra

Bara för att det fungerar på en Cossie behöver ju inte det betyda att det alltid funkar på alla bilar...beror ju mycket på hur fronten är designad och hur det är tänkt att luften skall röra sig.
På en bil med luftintag till bromsar eller luftburk originalmonterat på sidan är ju naturligtvis detta medräknat/uttestat.

Säger inte att det ÄR det som är problemet, men det kan vara bra att veta om att det har betydelse.

Sharky skrev:
Men det är sällan att orginal luftintag sitter i mitten på bilar.

Några bilmodeller med ganska centrerat luftinag som ploppar upp direkt i mitt huvud är BMW M3, och Citroën Xsara Vts och Peugot 309.

MVH Jonas
..............


Sök