4214
Sök

Kylproblem på en passat TDI

14 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
#1
Jag har problem med kylningen på min passat det började i höstas när bilen började koka, jag felsökte och det gick inte ut någon värme i kylaren så jag bytte termostat ( inget jobb jag rekomenderar då man fick ta bort både ac och servo pumpen, termostaten sitter under motorn på vattenpumpen).
Och fick ett elende att få ur luften, fick skaplig cirkulation men när jag ligger i mer än 10min i 110 så sticker först tempen iväg till bortåt 120grader och när oljan brakar upp mot 110grader är det bara att stanna och vänta en stund.
Kylfläkten går men först när tempen på motoroljan är farligt hög.
Det känns som om det fortfarande är dålig cirkulation ( vattenpumpen är hel).

Vad fåglarna kan det vara för fel och om det är luft hur får jag bort den?

Det verkar inte vara toppackningen för den drar inget vatten och ingen olja i vattnet och inget vatten i oljan.

No turbo shit. Just real power!

3 235 Inlägg
25 mars 2008
#2
Är du säker på att pumpen är hel?

Skovhjulet på den kan ha lossnat från axeln, då får man dålig cirkulation.


14 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
#3
Japp.
Kollade det när jag bytte termostat.
Jag stoppa in fingret och försökte hålla mot när jag snurrade axeln och den satt fast och inget glapp.

No turbo shit. Just real power!

3 235 Inlägg
25 mars 2008
#4
Spolade du rent systemet när du bytta termastaten?

En gång bytta jag termostat, men spolade inte rent, och då fanns det smuts kvar och hindrade den i att stänga ordentligt. Problemet var helt motsatt, då motorn aldrig blev varm trots ny termastat.

igensatta kanaler kan också vara orsaken...
Kör med kylarrens i några dagar, sen spola rent och fyll på med fräsch glykol.
Senast redigerat av engolf (25 mars 2008)


252 Inlägg
25 mars 2008
#5
Har du ordentlig med vatten i expansionskärlet? På min bil fungerar det så att när det är ont om vatten i det ovriga systemet så suger den åt sig vatten från expansionskärlet. Fungerar säkert så på de flesta bilar.

Har du problem med luft, ställ bilen i en brant backe så att motorhuven pekar uppåt backen och låt bilen vara igång. Tryck på kylslangarna som går till kylaren för att se om du lyckas få igenom varmt vatten.

Fungerar inte detta så kan kylaren vara igensatt på något sätt.
Senast redigerat av Kickboxer (25 mars 2008)

14 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
#6
Jag spolade igenom kylaren både fram och baklänges men det var nästan helt rent vatten som kom ut.
Tror kylaren är bytt någon gång den är riktigt fräsch.
Har provat ställa bilen i backe och tryckt på alla slangarna men det verkar inte som om det blir någon cirkulation genom värmepaketet heller.
Har lossat de slangarna och fyllt upp med så mycket vatten som går och återmonterat slangarna och nu kommer lite värme i kupén men inte skållhett som det borde vara när tempmätaren står på 120grader.
Däremot så blir inte röret som är anslutet på slangen från värmepaketet och ner till oljekylaren varmt.
Vet inte om den kan ha rostat ihop invändigt?
Börjar ha slut på ideer snart. Har viss fundering på att lämna in den på VAG men då blir det väl dyrt i gengäld.
Bilen är ju knappt inkörd med sina 48.000mil och ny turbo och bränslepump är det ju också så man vill ju inte gärna köra den till skrot.

No turbo shit. Just real power!

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
25 mars 2008
#7
Lukta i kylaren eller expansions kärlet om de luktar avgaser eller stoppa ner en avgas test i kärlet ger de utslag på gaser där har du dålig topppackning vilket kan göra att du har dålig cirkulation, men annars kan de även vara luft i värmepaketet, vet ej hur de är på dom där bilarna men på vissa kan de vara ett riktigt pain in the butt att få ut all luft...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

14 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
#8
Nä det luktar inte avgaser och jag har provat att varva den lite utan kylarlock för att se om det bubblar något men icke!!
Det var någon som sa att det brukar sitta avluftningsnipplar uppe på värme paketet men det finns inte heller.

No turbo shit. Just real power!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
25 mars 2008
#9
Då hörs det som om du måste avlufta genom att lossa slangar. Leta reda på slangarna som går till värmepaketet och lossa den övre och fyll glykolvatten baklanges. Sätt tillbaka. Där efter lossar du den övre motorslangen (vid kylaren) och fyller den med glykolvatten. Nu bör det sakta lufta ur.

Får du inte fason på det tror jag du har vänt termostaten fel. Det finns ett litet hål i termostaten. Det hålet är till för att avlufta vattenpumpen som är en pump av cetrufugaltyp. Den pumptypen kan inte pumpa luftblandat vatten utan måste vara helt fylld med vatten för att pumpen skall gå.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

14 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
#10
Nu börjar det likna något.
Jag har inte vänt termostaten fel, satte den åt samma håll som den gamla men nu när du säger det så fanns det inget hål i den nya termostaten men däremot ett litet med en stryppinne i på den gamla.
Reflekterade inte över det då, kanske får plocka isär hela skiten igen och borra ett litet ( typ 3mm) hål i termostaten.
Ska åka och handla en slangstump på 20mm idag och löda in två luftningsnipplar i två rörstumpar och montera på in och utlopp på värmepaketet som ser ut att vara högsta punkten.
Då går det kanske lättare att lufta.

No turbo shit. Just real power!


Sök