2572
Sök

Skillnad på golf III 16v & 8v motor?

18 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
#1
Hej gott folk ! Jag tänkte köpa en 16v gti-motor till min bil. Jag undrar om man ser någon skillnad på själva motorn genom att bara öppna huven? Alltså är det någon skillnad utseendemässigt på 8ventilaren & 16ventilaren?

För jag har varit och tittat på en motor och säljaren säger att det är en 16v, men jag blir lite osäker eftersom i registret står det att de är en 8v. Men han säger att han har papper på att han bytt motor förra sommaren, bara det att han hittade dom inte när jag var och kikade på motorn. Jag vill bara vara på säkra sidan ifall han inte råkar hitta papprerna på att det är den motorn han ska sälja. Så jag skulle vilja ha tips på saker som man kan titta på för att se om det är en 16v eller 8v så att jag inte blir blåst.

Tack på förhand, mvh Viktor


6 Inlägg
27 mars 2008
#2
8v har 8 ventiler och 1 kam.. 16v har 16 ventiler och 2 kamaxlar, svårare än så är det inte


18 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
#3
Ja det vet jag väl också. 8ventilarens motor har 4 st inloppsventiler och 4 st utloppsventiler medans 16ventilaren har 8st inloppsventiler och 8 st utloppsventiler.

Men hur ser jag det genom att bara stå och kika in i motorrummet?


Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
27 mars 2008
#4
man ser ju om det är en eller två kamaxlar...är de två så e de en 16 ventilare, dom e också "bredare" om de är dubbla...


18 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
#5
Men man ser väl inte om det är två kammar genom att stå och titta på motorn, då måste jag väl skruva loss ventilkåpan för att se det? Rätta mig om jag har fel.


216 Inlägg
27 mars 2008
#6
harryss0n skrev:
Men man ser väl inte om det är två kammar genom att stå och titta på motorn, då måste jag väl skruva loss ventilkåpan för att se det? Rätta mig om jag har fel.

16v har mkt bredare ventilkåpan

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
27 mars 2008
#7
nopp ser ganska direkt för toppen om de doch:a ellir int...ventil kåpan kan vara nästan dubbla storleken på endel bilar...på kamdreves kåpan ser man ju också att den är bubbla storleken när de är doch:a...


18 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
#8
Alltså, jag tar ett exempel här.

http://www.garaget.org/show_ext.php?car … age=680226

Det där är en 16v, jag har alltid undrat vad den där doch "saken" är? En fråga till, är det ingen 16v om det inte är någon sån över motorn?


184 Inlägg
27 mars 2008
#9
Golf III GTI 8v motor:

http://www.garaget.org/?car=37182&image=716838

"Saken" som du undrar över är ju insuget.


18 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
#10
Så sitter det ett "doch-insug" så kan man alltså säga att det är en 16v ? Eller kan även 8v ha ett sånt insug?


184 Inlägg
27 mars 2008
#11
GTI 16v - DOHC = dubbla överliggande kamaxlar

GTI 8v - OHC = enkel överliggande kamaxel

Eftersom det är två olika motorer så skiljer insuget därefter.


Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
27 mars 2008
#12
alltså, verkar som du int är så insat i de här så ska försöka förklara wink...DOHC står för "dubbla överligande kamaxlar" om man översätter det direkt och om man har de så är det 16 ventilare för då har du två stycken kamaxlar...OHC står för "överligande kamaxel" och det är 8 ventilare...Om du jämför topplocket på bilderna så ser du den med DOHC (16 ventiler) är bredare och att tändstiften sitter i mitten av topplocket istället för på sidan som det gör på OHC (8 ventiler)....så om bilen du va o titta på har tändstiften i mitten på toppen, är bredare än vanligt och att det står DOHC på insuget eller "16 valve" så är det allstå en 16 ventilare....


18 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
#13
Jag var väldigt dåligt informerad måste jag erkänna om vad dohc & ohc stod för. Det var därför jag frågade, så tack tack. Jag hade ingen aning om att 16ventilaren hade två kammar osv.  Det enda jag hade fått reda på var att 16v hade 8st inloppsventiler och 8 st utloppsventiler. Jag frågade till och med killen varför det inte satt en sån där stor "sak" över motorn när jag var och kikade på den. Då sa han att man inte kunde se skillnad på en 8v & en 16v.

Tack för all hjälp, nu ska jag åka tillbaka till den jäveln och slänga hans bil i havet eftersom han försökte blåsa mig. Då var det väl inte så konstigt att han inte "hittade papprerna" på motorn då!


huh?
10 427 Inlägg
27 mars 2008
#14
Double OverHead Cam big_smile


Finns även 16v-motorer med endast en kamaxel.
Men inget som VW har tror jag. Har för mig att
japanska bilmodeller brukar/brukade ha detta.


Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
28 mars 2008
#15
steifan skrev:
Double OverHead Cam big_smile


Finns även 16v-motorer med endast en kamaxel.
Men inget som VW har tror jag. Har för mig att
japanska bilmodeller brukar/brukade ha detta.

jo de finns men dom brukar int va så vanliga vill ja påstå en nog oftas de e DOHC....

Vilken jävel som försökte blåsa dig på en sån sak, klart man ser skillnad på dom brukar till och med stå 16 Valve på dom....



Sök