3098
Sök

Biltemas "blåa ljus"

Wankel
1 080 Inlägg
28 mars 2008
#21
Gulmun skrev:
Biltemas Mega Blue är lagliga, liksom andra E-märkta blåare lampor.

han sa ju att dom inte var e-märkta

MDS Västerås

* Klåpare
1 718 Inlägg
28 mars 2008
#22
loudness skrev:
Gulmun skrev:
Digital_Kicker skrev:
kör själv med sånna 100W, tro mig 100W lyser dom inte!, fast jag har lite dyrare variant än dom på Biltema.

Nej dom LYSER inte 100w. För lampor med glödtröd mäts effekten i värmen som de avger, ljuset är en biprodukt som du mäter i lux. Men iaf...

Klen kabelarea, klen generator eller dåligt batteri har svårigheter att förse ett par hundrawattare till fullo. Men det finns spänningshöjare att koppla på innan lampan, Volvo har en originalsats för detta endamål. En del Militär (och ibland polis) fordon har 100w i sina helljus.

och lux är en storhet av ljus som en människa inte kan se:D

Jaja, paragrafryttare där wink
En lux är definierad som en illuminans av en lumen per kvadratmeter. Men det är en SI-enhet iaf! big_smile

Edit: Tillägger att ljusets styrka mäts i candela innan det åxå hugger tillbaka. wink
Senast redigerat av Gulmun (28 mars 2008)

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

* Klåpare
1 718 Inlägg
28 mars 2008
#23
StiFf skrev:
Gulmun skrev:
Biltemas Mega Blue är lagliga, liksom andra E-märkta blåare lampor.

han sa ju att dom inte var e-märkta

Inte de med 100w...

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
28 mars 2008
#24
Irmscher Vectra skrev:
Hade hemska problem med biltemas lampor. Både gold och blue.
Två stycken gold exploderade med bara 10 sekunders mellanrum, så jag fick köra hem på parkeringsljusen och dimljusen, Det var inte kul. Detta var i min Primera. Samma sak hände min polare för inte allt för länge sen med blå biltemalampor. sad
Sen hade jag dom dom blå, i tron att de var bättre.
Men icke. En exploderade och den andra hade en bula utåt i glaset och resten av lampan var sotig och nästan svart.
Hade knappt halvljus...
Det var med min förra bil. Alla lamporna var standardwatt! 55/60!
Så jag skulle inte köpa dom om du vill vara säker på att det inte blir svart... hmm

Nu har jag några som heter BLU-XE. Antagligen tillverkade av "lampa" passande? tongue
De har jag aldrig haft några som helst problem med.
EDIT: Hittade behållaren dom kom i. Det är Pilot som gjort de jag har, inte Lampa. E-märkta är dom också. smile

Och sätter man i skarpare än 55/60W kan ljusbilden bli fel och du får anmärkning av bilprovningen, dessutom bländar det...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

2 126 Inlägg
28 mars 2008
#25
Har kört med biltemas Mega blue över vintern och inte haft problem med nån av lamporna! Har kört med Mega Blue på Hel/halvljus 55/60W, dimljus 55W och extra ljus 100W.

Oftast när lampor exploderar har man rört själva glaskroppen på lampan och fettet ifrån fingrarna börjar koka och värmen koncentreras till ett ställe! Man skall aldrig röra glaset på lampan!!!!


81 Inlägg
28 mars 2008
#26
bara att köpa på lamporna de är grymma. Men köp 100watt för 55 är för svag lyser som alla andra. kört med de ca ett år utan att de pajat , snuten har aldrig sagt nått om de inte heller bilprovningen.

schtek
478 Inlägg
28 mars 2008
#27
Biltemas 100W blue är inte lagliga, men 55w är det.

jag har blue 55w halvljus och 100w helljus från biltema på min bil, funkar skitbra, 100w lyser jätteblått, det andra lyser nästan kritvitt.


4 Inlägg
28 mars 2008
#28
Lampor som ej är E-märkta är inte godkända hos svensk bilprovning. Men är dom E märkta så  är det OK, att dom har ett "vitare" sken har ingen bedydelse.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
28 mars 2008
#29
Gulmun skrev:
En standard halogenlampa ligger runt 3000K och en "blå" halogen runt 5000K så man kommer aldrig nära äkta xenon. Absolut inte nära intensiteten som äkta xenon har, så mörkerkörning blir lite svårare med "blålampor".

Standardmonterat xenon är 4300K på ALLA bilar, dagsljus är ca 6000K och uppfattas ju egentligen inte som blåaktigt.
4300K är krämvit, allt som uppfattas som blått är brytnings fel i linsen på bilen...


* Klåpare
1 718 Inlägg
28 mars 2008
#30
bumpe skrev:
Gulmun skrev:
En standard halogenlampa ligger runt 3000K och en "blå" halogen runt 5000K så man kommer aldrig nära äkta xenon. Absolut inte nära intensiteten som äkta xenon har, så mörkerkörning blir lite svårare med "blålampor".

Standardmonterat xenon är 4300K på ALLA bilar, dagsljus är ca 6000K och uppfattas ju egentligen inte som blåaktigt.
4300K är krämvit, allt som uppfattas som blått är brytnings fel i linsen på bilen...

Ok, det köper jag. Men det är ganska lätt att urskilja xenon & halogen. Finns ju extremare xenonlampor att klämma dit för att få "tokblått". Exempelvis den typen förespråkad nedan.

http://i281.photobucket.com/albums/kk204/gulmun/Ljusfrg_Kelvingrader.jpg

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

332 Inlägg
29 mars 2008
#31
blått & gult glas på lamporna är godkända, men du får inte ha mer än 100w i lamporna även om du tänkt ha dom i helljus.
halvljus max 55w - helljus max 60w
smile


6 851 Inlägg
29 mars 2008
#32
foborg skrev:
blått & gult glas på lamporna är godkända, men du får inte ha mer än 100w i lamporna även om du tänkt ha dom i helljus.
halvljus max 55w - helljus max 60w
smile

Äntligen ett rätt svar.
H4 lampor heter 60/55=hel/halvljus.
100W är dock inte alltid lagligt, beror på när de monterades..
Det är ett väldigt luddig lag det där.


332 Inlägg
29 mars 2008
#33
har man monterat ett extraljus som är godkänt för 100w före 1januari 2005 så är det godkänt att sätta 100w i det, i orgnialinsatserna får det inte vara starkare än 55/60w (H4) eller 55w (H1,H2,H5,H7)
xenonkonvertering är endast godkänt om bilen har automatisk nivåreglering och högtrycksspolning.
högre färgtemperaturer än 6000k får inte användas enl polisen.

men montera inga 100w så är du säker på att du inte gjort nåt olagligt


84 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
#34
men märker dom att ja har 100w? dom kollar väl bara på höjden så det inte bländar


101 Inlägg
30 mars 2008
#35
55 på halvljus och 60 på heljus är de enda du "får" ha


94 Inlägg
30 mars 2008
#36
Jag kör med mega blue 100 w i halv/helljus, dimljus och helljus. Det ser inte ens blått ut. Däremot ser det väldigt vitt ut och snyggt är det. Har besiktigat flera gånger och gått igenom på olika besiktningsställen.


I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
30 mars 2008
#37
Kolla ljusbilden om ni monterar biltemas megabluelampor. Har varit med om många megablue lampor som gett dålig ljusbild samt andra som exploderat.
De vanliga Biltema lamporna var dock inte mkt problem med.

MazdaSpeed.se
174 Inlägg
2 april 2008
#38
Hatuli skrev:
joo jag vet men säger polisen eller besiktningen något om det?

Innan ja hade Xenon på min bil har jag alltid kört med "Xenon-look" har aldrig varit nåt bekymmer med de smile
Senast redigerat av Bonne_MazdaSpeed (3 april 2008)


180 Inlägg
3 april 2008
#39
Vad ja har för mig är att man max får ha 55w på halvljus. På helljus spelar det ingen som helst roll vad man har för man får ändå inte ha på det när man möter någon trafikant. Allt i helljusväg ska vara godkännt sålänge de är riktat framåt. Är dock inte säker.

Jag har även haft biltemaproblemet med att båda lamporna gått sönder med kort varsel (minuter)

Viktorsson, Borås
Mustang 1967 Projekttråd

84 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
#40
någon mer som har besiktigat bilen med dessa lampor på och klarat sig?



Sök