2770
Sök

köpa dyrare, redan trimmad bil eller tvärtom?

35 Inlägg
31 mars 2008
Trådstartare
#1
tjena!
kan börja med att säga hej till alla eftersom detta är mitt första inlägg cool

ska köpa min första bil och funderar otroligt mycket över vad jag ska lägga pengarna på.
min dröm är att ha en färdigstylad bil med kjolpaket och schyst interiör med bra stereo med över 200HK (tänk need for speed roll), men de flesta jag hittar har antingen för klen motor eller så är de, enligt mej, fula.
kan börja med att säga att jag inte inte funderat något på varken Volvo eller Saab.. är lite allergisk mot dem.
då jag knappt kan någonting om motorer (jag är nog bara ett fan av streetracebilar och gillar att köra) tror jag att det smartaste är att köpa en redan färdigtrimmad bil.
så.. vad är det smartaste draget att göra tycker ni?

helst bör bilen kosta högst 60.000:- men om bilen är speciell kan jag höja mej till 70.000:-.
bilmärke - modell att föredra?

hoppas någon kan ge en vilsen rookie lite vägledning!

tack på förhand!

385 Inlägg
31 mars 2008
#2
Audi A4 1,8t kanske? Eller nån Honda VTI...?

71 Inlägg
31 mars 2008
#3
Ja du, lite svårt det där med bilköp. Min nuvarande bil är min första bil. Jag kollade på massvis med bilar innan jag köpte min. Beror på lite vad du är för typ du säger att du inte kan mycket om bilar (det kunde inte jag heller i början. Är absolut ingen expert nu heller) Men vill lära mig massor. Min kärra kostade 25k alldeles utmärkt, inte för ny och man behöver inte vara rädd att skruva med den, men samtidigt inte helt sunkig. Det är ju ändå en 2.5l v6a (mazda motor) så det finns lite kräm i den när man vill gasa. Håller på och byta drivknut för första gången i mitt liv. Går förvårdnansvärt bra faktist. Men om du inte orkar mecka med bilen så ska du ju klart köpa en mer påkostad bil (Behöver inte betyda att den är i bättreskick och så). Men det är lite synd att komma som rookie och köpa en kärra för typ 60k och sen skruva "sönder" saker på den. Men Försök att hitta en turbobil i fint skick, behöver inte göra så mycket för att få den att gå bättre om man jämför med en sugis.

lycka till

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
31 mars 2008
#4
Kalla mig dum eller konstig, men jag tycker inte att förstabilen ska vara en snabb värstingbil.

Förstabilen ska vara något man kan lära sig med. Något som inte uppmanar en till att göra något jättedumt för att man är oerfaren (Och det är man i början. Oavsett hur mycket man övningskört).

Köp något driftsäkert och snyggt och tänk på snabbhet lite senare.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

8 156 Inlägg
31 mars 2008
#5
Jag skulle köpa mig en lite billigare bil till en början och fundera några månader på vad du verkligen vill ha för bil.
Välkommen till Garaget.org förresten!

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Diktator
433 Inlägg
31 mars 2008
#6
Jag köpte en billig volvo 740 turbo för 11000 spnn som första bil.. Höll ihop jävligt fint , och det var ganska bra tryck i den för en som precis tagit körkort. big_smile Då körde man ju som en jävla vilding också och många gånger var det rena turen att man inte smällde.. så köp nått äldre, lite billigare att gasa runt med först så du får leka av dig. Man blir så ledsen i ögat om man kvaddar en 60k bil.. hmm
Senast redigerat av Micke754 (31 mars 2008)

Varför köra sakta när man kan köra fort?

49 Inlägg
31 mars 2008
#7
köp något billigare som du känner att det inte gör nått om den pajjar lr krockas.
För hur mkt man än tänker när man köpt ny bil "jag ska ta det lugnt o fint med den här, köra lugnt o försiktigt" så håller den tanken ända tills man startar bilen o rullar ut på vägen.
Hellre att du kör in i en sten o skrattar än gråter tårar o måste funderar på vad det kostar att lacka om den spoilern!

~wrooooom psssscchhhtttt~

14 Inlägg
31 mars 2008
#8
hehe ja du. Jag är ju själv ägare utav Nissan 200sx och varit ägare av Calibra , bmw & Civic. Jag föredrar då en nissan 200sx eftersom priset för en trimmad med helt okey drag ligger på 40 - 60. Du kan även köpa en orginal för 20 och lämna in för 40.000kr då Japstuning.se bygger ihop en 300hk åt dig. Anledning till att det är en bra idé är ju pga att motorn antagligen inte är sliten innan trimmningen. Men en 200SX med 240hk räcker också gott o väl för att dra många 270+ hk bilar. Ha det bra

35 Inlägg
31 mars 2008
Trådstartare
#9
tack för alla svar! ni är bäst smile

svårt det här alltså... man kan ju alltid köpa en sån här http://www.blocket.se/vi/15634722.htm?ca=12_s. jäkligt prisvärt är det iallafall. annars är jag rätt sugen på en http://www.garaget.org/?car=53457&image=757319 ifall vi kommer överens om ett bra pris - eller kanske http://www.garaget.org/annonser/?view=109027 (fattade dock inte snackat om motorn där)
möjligtvis en http://www.blocket.se/vi/15703636.htm?ca=12_s men då maxar jag budgeten och det känns inte särskilt bra.

ni ser, fy fan vad ångest man får! grymt mycket pengar men vill ändå ha en riktigt schyst bil. så det är ett svårt val.. snygg, snabb och dyr bil vs. billig, funktionsduglig bil. hmm

andra val: http://www.garaget.org/annonser/?view=113649 (motorn känns dock för klen - 101hk)
http://www.garaget.org/annonser/?view=103389 (inte lika snygg men schyst motor, turbo och pengar över till stylingen som fattas)
http://www.garaget.org/?car=42496&image=670024 (beroende på ifall min budget håller)

men mois_, du har väldigt rätt i det du säger. som sagt så är det är det svårt..
Senast redigerat av vincentb (31 mars 2008)

low profile
253 Inlägg
31 mars 2008
#10
köp dig en bmw 328i coupe dom e skit billiga just nu på blocket och så 200hk kommer du skit långt på och sen så skit billiga att styla tongue

http://www.blocket.se/vi/15513679.htm?ca=11_s en bra början kanske?

80 Inlägg
31 mars 2008
#11
Skulle inte lägga slantarna på en 200 om du inte e nöjd med de kusar som är org å att den inte plågas..topparna ska visst vara rätt klena samt lådan har ja hört!!
Calibra har ju fått  många att bli lessna oxå...diffarna är svåra att hitta om de pajar vilket e relativt vanligt!!

Skulle ja vara dig så skulle ja kika runt vad som finns till den bil du gillar...sen bygga den själv!! Då vet du själv vad som är gjort på bilen ifall den börjar krångla...har polare som köpt "färdiga" bilar å de ställer till en del om man inte vet vad som sitter i!! Har även fått "trevligheter" som dåligt underarbete..dvs lacken trillar av!!

Ett tipps är ju Civic som ja själv kommer att köpa när mina andra byggen är klara!!

Lycka till!!

De man inte har... å de man inte får....de gör man!!!!!

136 Inlägg
31 mars 2008
#12
jag skulle säga att det bästa är att köpa en trimmad bil (som inte gått för långt sen den trimmades) om det bara får gå på 60 000, annars ska du ju köpa en bil och trimma är sällan billigt (har jag själv tyvärr märkt)
Men jag skulle köpa en bil sen kan du ju alltid göra om den utseendemässigt, det är ju lättare än att bygga om motor osv.

136 Inlägg
31 mars 2008
#13
vincentb skrev:
tack för alla svar! ni är bäst smile

svårt det här alltså... man kan ju alltid köpa en sån här http://www.blocket.se/vi/15634722.htm?ca=12_s. jäkligt prisvärt är det iallafall. annars är jag rätt sugen på en http://www.garaget.org/?car=53457&image=757319 ifall vi kommer överens om ett bra pris - eller kanske http://www.garaget.org/annonser/?view=109027 (fattade dock inte snackat om motorn där)
möjligtvis en http://www.blocket.se/vi/15703636.htm?ca=12_s men då maxar jag budgeten och det känns inte särskilt bra.

ni ser, fy fan vad ångest man får! grymt mycket pengar men vill ändå ha en riktigt schyst bil. så det är ett svårt val.. snygg, snabb och dyr bil vs. billig, funktionsduglig bil. hmm

andra val: http://www.garaget.org/annonser/?view=113649 (motorn känns dock för klen - 101hk)
http://www.garaget.org/annonser/?view=103389 (inte lika snygg men schyst motor, turbo och pengar över till stylingen som fattas)
http://www.garaget.org/?car=42496&image=670024 (beroende på ifall min budget håller)

men mois_, du har väldigt rätt i det du säger. som sagt så är det är det svårt..

jag skulle köpt den gröna, tredje länken. eller fjäörde länken. dom va snygga wink

221 Inlägg
31 mars 2008
#14
Köp något gammalt som inte är värt så mycket, lär dig köra först. Bara för att man har körkort så betyder inte det att man kan köra bra. Tror inte hästkrafter spelar någon roll för dig, eller ja kanske inte under 100 Hk.
Senast redigerat av Blixten854 (31 mars 2008)

56 Inlägg
31 mars 2008
#15
du kunde inte så mkt om bilar varför då köpa en "värsting" bil du knappf vet hur den funkar ute å vägarna med den kräm som finns å så köp en 'ldre typ en fiin 740/940 Så gör det inget i fall de råkar bli en liten buckla eller så! Å min åsikt är ju att man måste kunna skruva om man ska ha en trimmad å stylad bil iaf lite! Men hoppas du lär dig mkt om bilar

VOLVO-ligger brett å slitter däck

8 156 Inlägg
31 mars 2008
#16
Sen finns det ju en poäng med att skaffa sig en trött bil som första bil. Man blir ofta lite effektgalen och då kan det ju vara bra att inte börja på toppen. Annars så kommer ju alla andra bilar att kännas sega.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

RE-雨宮
481 Inlägg
31 mars 2008
#17
Jetman skrev:
Skulle inte lägga slantarna på en 200 om du inte e nöjd med de kusar som är org å att den inte plågas..topparna ska visst vara rätt klena samt lådan har ja hört!!


Lycka till!!

Är ju alltid lika spännande att höra "Vad andra folk har hört" om en viss bil. Är det inte bättre att fråga någon som verkligen ägt eller trimmat en? En 200 med CA18DET motorn (1.8liters som sitter i S13) är kass rent allmänt å de kostar mkt pengar att trimma en. Några har fått ut larvigt mkt effekt ur dom å piskar dom på bana duktigt i England, men det är absolut inte en bil jag skulle köpa som första. Dessutom är dom just billiga, å de gör att många har köpt dom som första bil, plågat dom. Och sen säljer.

Dom Japanska bilar som är billigast för effekt man får är Mazda Rx7 FC3s och Toyota Supra MKIII.
Den bilen du förmodligen kommer ha roligast med är en Civic utan att de ska kosta skjortan. SJUKT fin bil som är så larvigt underskattad av alla som inte kört en. Fast det har ju Jetman redan berättat smile

RE-Amemiya Kitted FD3S

3 122 Inlägg
31 mars 2008
#18
Köpa en gammal bil som förstabil är väl inte självklart det bästa?
Jag hade en 5 år gammal bil som förstabil. Den hade deformationszoner, 8 airbags och fyra stjärnor i krocksäkerhet. Varför köpa en gammelvolvo som kanske gör att du blir av med benen om du kör av vägen? Ju osäkrare man är i trafiken desto säkrare bil bör man nog satsa på! Ingen 80-talsbil har ens en susning i krocksäkerhet jmf med en byggd på 2000-talet.

Kan hålla med dig att bilar under 200hk känns hopplöst slöa, bara för att man har nybakat körkort innebär väl inte det att hornen måste växa fram precis överallt? Känner du att du har lite innanför pannbenet går det utmärkt med en 200hk förstabil.

Det är alltid billigare att köpa färdigtrimmade och färdigstylade bilar. Andrahandsvärdet på styling är i princip obefintligt och tillhör du den lilla skaran som gillar att köpa överstylade spacklingsobjekt begagnade så är det ju utmärkt för din ekonomi.
En tokstylad bil går alltid att pruta som satan på. Få får egentligen ut många kronor mer än en orginalbil (i förhållande till vad de lagt ner i pengar, för att inte prata om tid). Tänk bara på att granska bilen väldigt nogrannt då spackel och plast har en tendens att spricka och sjunka med tiden, kolla så att all rost är professionellt fixad och inte bara dold i en slarv renovering, osv. Tittar man på elmia så är det nog inte mer än 20% av bilarna som håller måttet om jag skulle välja. Det är helt enkelt väldigt tidskrävanade att bygga något som är helt 100:a även efter 5000 mil.
När det gäller trimmade bilar så är andrahandsvärdet på en chippad bil med avgas inte högre än en otrimmad orginalbil. Sen får man såklart några kronor mer för en bil med större turbo än orginal osv, men fortfarande betydligt mindre än vad prylarna kostar nya. Kolla motorn väldigt noga, har du inte kompetensen så ta med dig en kompis som är duktig. Många säljer sina trimmade bilar just för att kanske toppen blivit skev eller något annat strul som gör att de tröttnar...Ett bra exempel på det är också BMW med kompressor, många som inte fått ordning på mappen som säljer och skriver "men det är enkelt att fixa". Se då till att de är fixat innan du köper den.
Senast redigerat av viccoA (31 mars 2008)


2 Inlägg
31 mars 2008
#19
Jag håller med dem som säg köp en billigt bil att lära sig hur man ska köra - jag har funderat på samma sak, vad gäller för mig just nu är 'bara köra' att blir erfaren som bilförare.

Så, budget säger 10.000 till 20.000 spänn som kanske behöver att jobba på men nån jag kan köra värje dag och i några månader 'uppgradera' till en finare bil. Troligtvis att vi behöver två bilar i framtiden eftersom min fru vill lära sig att köra också och jag vill inte skjutsa henne till Willys hela tiden!

Gärna en Saab 900 Turbo men absolut inte ett krav, vänner säger Volvo 740 är bra att börja med men jag har ingenting mot japanska t. ex. Civic. CRX:n på Blocket var skitsnygg, men inte i grön tack! tongue

35 Inlägg
31 mars 2008
Trådstartare
#20
är på jobbet så kan inte skriva nåt ordentligt svar just precis nu. ville dock tillägga att jag haft mitt körkort sedan januari -07 så jag är ingen rookie på att köra wink

tack för alla svar, sjukt snällt roll


Sök