2943
Sök

Handbromsbackar byte! s60

35 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
Ja behöver hjälp hur man byter backarna bak på en volvo s60 T5 -01 handbroms backar.
Är det krångligt?

Svara gärna till min gästbok oxå om ni vill

Servicetekniker
235 Inlägg
6 april 2008
Tjena
Inte så kompliserat faktist.

Börja med att bara dra upp kåpan runt handbromsspaken o sen släpper du på justerskruven där ( en 10 skalle)

Sen tar du bort bromsoket med dom två skruvaran med 13 skallar som håller oket. Sen knackar du bara bort oket. Sen sitte det en liten skruv som håller fast bromsskivan ibland sen bara banka på bromskivan tills den släpper från navet. Kan vara lite trixit ibland att få bort skivan men det är bara dra o slita o bända lite så brukar det släppa.

Sen har du ju backarna där. Jag brukar trycka in en flatmejsel i den stora fjädens överkant o sen bara dra upp och haka ur fjäden från den övre handbromsbacken. Sen brukar jag bara klippa av dom fjädrana som håller in backarna.

När du ska få dit backaran igen så ta en tång o tryck dit backarna med dom små fjädrana som håller backarna på plats. Det kan var lite trixit att få dit dom fjädrana men sen är det bara montera ihop i omvänd ordning.

lycka till mvh ralle

Team Chevy740

35 Inlägg
12 april 2008
Trådstartare
Hej
jo ja fixade det innan nu. och det gick fint förutom att skivan satt som frusen banan i stekpannan. men det gick med en massa bankande.
Fick igenom den i besiktningen nu, men han tyckte inte om trimmet och dom tonade rutorna.

Servicetekniker
235 Inlägg
15 april 2008
Japp våld behövs för att få bort skivan.
Tråkigt med dom andra sakerna bara...

Team Chevy740

Sök