Kondensator

flumdahl
2 januari 2006 · 24 Inlägg

Vad ska jag ha för kondensator till detta steg ?
http://www.mds.se/?artnr=V2800

Hur många farad eller vad det heter

FugitivE BMW Power
2 januari 2006 · 2 362 Inlägg

räcker de med 0.5 F ? isåfall kan du ju allt ta 1.0 F tongue fast tror du inte behöver 2.0 F  iallafall tongue .. får hoppas någon kommer som är lite mer kunnig om sådant snart smile

BMW, bogsering med wire :/
flumdahl
2 januari 2006 · 24 Inlägg

jag tror att 1 Farad räcker men jag vet inte säkert... vill ju ha så de blir så bra som möjligt tongue

FugitivE BMW Power
2 januari 2006 · 2 362 Inlägg

flumdahl skrev:
jag tror att 1 Farad räcker men jag vet inte säkert... vill ju ha så de blir så bra som möjligt tongue

hehe det kan jag förstå smile .. brorsan hämtade hem 2 st på 1.0 F tror jag smile och det använder han till 2 st 15" på 3500 W totalt tror jag smile.. sen 2 slutsteg.. såna som du har/tänker köpa faktiskt tongue eller aa.. samma märke iallafall smile

BMW, bogsering med wire :/
flumdahl
2 januari 2006 · 24 Inlägg

jag har ett sånt steg och
http://www.mds.se/?Link=http://www.mds. … emId=23885
en sån bas låda... jag ska trycka i min golf 2a 89års modell cl big_smile

effect|
2 januari 2006 · 9 Inlägg

Räkna med 0,1F per 100w RMS

flumdahl
2 januari 2006 · 24 Inlägg

effect| skrev:
Räkna med 0,1F per 100w RMS

okej ... tackar. .. big_smile

Ronnie.L
2 januari 2006 · 914 Inlägg

kan man verkligen räkna på det så ?
Mitt första steg i bil var mds digitala steg ac4 lr vad det heter men det spelade inte bra batteriet tog slut på en gång och spelade inte min högtalare fullt ut.
Bytte till ett audiostudio inga problem med strömmen och den gav mer kraft.
Så jag vill nog säga att det breror på hur steget är byggt alla steg har kondingar inbyggda (så vitt jag vet). Och har man tur räcker dom som sitter i det enda man kan göra är att spela och se vad som händer.
Men det kanske inte hjälper enbart med konding iom att en konding ger inte ström om du får svaj med strömmen kan du behöva ett batterie till istället.

Ronnie.L
2 januari 2006 · 914 Inlägg

Se tidigare inlägg om kondingar om du ej har full koll på vad det är.

CoSmoZ 2lateuloose
2 januari 2006 · 543 Inlägg

kör på så stor konding som du har råd med.. minst 1f /per steg

klart att vissa steg drar mer en andra!.. men en konding är inte ett till batteri.. får du problem med att batteriet blir slut kanske ett till batteri vorre en ide el. kolla så att generatorn laddar tillräcklight

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
Drönirettab
2 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Det gäller att också tänka på hur man spelar, med motorn på eller av. Om man ofta spelar med motorn av så är det bäst att sätta ett extra batteri med batteriseparator och hela köret. Det finns trådar som har handlat om just sånt.
Sedan säger jag än en gång. När motorn går på tomgång så orkar inte generatorn ladda den angivna strömmen med full spänning, lite drygt hälften av angivna strömmen brukar en normal generator orka ladda innan spänningen backar.

MTY120
3 januari 2006 ·

är det inte så här dom rekomenderar ETC 1000watt steg = 1,0Farad 1200watt = 1,2F?

Sharky
3 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Whatever. Toleransen på (bra) elektrolytkondensatorer brukar vara +/- 20% och dessutom så är regeln en tumregel.

/Göran

MTY120 skrev:
är det inte så här dom rekomenderar ETC 1000watt steg = 1,0Farad 1200watt = 1,2F?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Yariemi
6 januari 2006 · 103 Inlägg

DLS rekomenderar 1 farad per 500W. Kalkylera aldrig med MDS spec. Men ett sådant Crung steg, slukar jävligt mycket ström. Kör 2 st 1farads kondensatorer istället för en stor 2 Farad. Bättre verkningsgrad, möjligt att en stor kondensator är billigare än två små, fast då snackar vi om ett par hundringar.

timpan_87
7 januari 2006 · 781 Inlägg

det byrs ju på lite vad du driver och vad du har för kabel bak! har du en riktig kabel som är riktigt tjock kanske du inte behöver nån kond.....

prova innan du köper de.. som andra säger det är inget extra batari som många tror eller att den skulle dublera efekten och så vidare..

de den hjälper till med är att ge steget den strömen det behöver vid nån millisekund när stegte prestera hårt i ex en bassnärt när matningen ligger lite efter.. rätta mej om ja har fel:P så ja inte är ute å cyckla....

M5_Sthlm
8 januari 2006 · 36 Inlägg

D krävs en 2Faradare. Har ett likadant steg nämligen samt en 2 Faradare. Förutom MDS beräkningar så har jag fört från flera håll att man räknar med 1000W per 1 Farad.

BMW E34 M5 (1992)
M5_Sthlm
8 januari 2006 · 36 Inlägg

Du har rätt när du skriver att kondingen plockar upp topparna, men d ger oxå väldigt mycke. Får inte slutsteget den kräm som d kräver så blir ju allt skit, plus att risken för att ha sönder slutsteg samt batteri är väldigt stora. Jag skulle köra 35 mm* kablar både på plus och jord. Kan vara lite jobbigt å dra men ju längre bort från batteriet man är dessto tjockare kabel. Glöm ej att säkra av oxå, sitter 4 st 25 amp säkringar på d där steget. krävs minst en 100 amp säkring max 30cm från batteriet. Viktigt med en jord punkt oxå..

BMW E34 M5 (1992)
alexus65
8 januari 2006 · 152 Inlägg

M5_Sthlm skrev:
Du har rätt när du skriver att kondingen plockar upp topparna, men d ger oxå väldigt mycke. Får inte slutsteget den kräm som d kräver så blir ju allt skit, plus att risken för att ha sönder slutsteg samt batteri är väldigt stora. Jag skulle köra 35 mm* kablar både på plus och jord. Kan vara lite jobbigt å dra men ju längre bort från batteriet man är dessto tjockare kabel. Glöm ej att säkra av oxå, sitter 4 st 25 amp säkringar på d där steget. krävs minst en 100 amp säkring max 30cm från batteriet. Viktigt med en jord punkt oxå..

Jorda i bälteshållaren för bra resultat.

Insane Base
Mazda 323 (1989)
timpan_87
8 januari 2006 · 781 Inlägg

säkringen ska väll vara anpassad till både säkringarna på steget å tjocklekten på kablen? så inte kablen brinner av föra säkringen?

Drönirettab
8 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Säkringen ska bara vara anpassad till kabeln som den sitter på, ingenting annat. Om det visar sig att rekommenderad säkring blir mindre än stegets säkring så kan man använda grövre kabel och på så sätt använda större säkring.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang