4007
Sök

Kondensator

36 Inlägg
8 januari 2006
Men använder du 35mm* kabel som jag skrev är risken rätt liten att kabeln ska brinna av innan säkringen går!!!!

21 761 Inlägg
8 januari 2006
Visst, men jag ville bara poängtera vad säkringen hade för uppgift.

Piratpartiet
339 Inlägg
15 januari 2006
min kondensator brukar lägga av ibland.. den ligger på 1 farad och steget på "1600 W" max... subben på 2* 500W max... lägger den av för att det blir för stora påfrestningar på den?

2lateuloose
543 Inlägg
15 januari 2006
Alphasonic skrev:
min kondensator brukar lägga av ibland.. den ligger på 1 farad och steget på "1600 W" max... subben på 2* 500W max... lägger den av för att det blir för stora påfrestningar på den?

Hur vet du att den lägger av?? det låter som du har strömproblem inte kondingproblem
för en konding ska laddas upp & skjuta till ström hypersnabbt när det behövs!!

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

Piratpartiet
339 Inlägg
17 januari 2006
CoSmoZ skrev:
Hur vet du att den lägger av?? det låter som du har strömproblem inte kondingproblem
för en konding ska laddas upp & skjuta till ström hypersnabbt när det behövs!!

strömproblem? led-siffrorna på kondingen lyser konstant... även när bilen e avstängd... men ibland slutar dom lysa när man spelar högt... pappa ringde nyss och sa att batteriet tagit slut (var gammalt)... var kan felet ligga? kondingen e kopplad med en 25 mm² sladd direkt från batteriet sen parallellkopplat med steget

21 761 Inlägg
17 januari 2006
Felet är väl att batteriet har gett upp, det var ju gammalt sa du.

Piratpartiet
339 Inlägg
18 januari 2006
jo.. har köpt ett nytt nu... går det att koppla så att kondensatorn också stängs av när stereon stängs av?

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
19 januari 2006
satart på 2farad.. man brukar räkna 2farad på 1000watt har jag för mig men iaf bättre med för mkt än för lite..
Nu har jag inte läst igenom tråden men om du har problem med ditt batteri så skit i kon.. Satsa på ett nytt fräsht bättre batteri iställe..
Senast redigerat av UseDubbelTurbo (19 januari 2006)

Bmw osv..

Piratpartiet
339 Inlägg
21 januari 2006
oh well... har redan 2 st 1 faradare.. så det e ju lite sent att tänka på att spendera på en yellowtop istället... nytt batteri köpte pappa... vet inte vad det blev men dyrt var det iaf... tvivlar på att det var ngt batteri som e omtalat i det här forumet... men nytt e det iaf... btw.. vad händer om man inte laddar upp en konding med ett motstånd?

Race Mrs
3 Inlägg
21 januari 2006
Alphasonic skrev:
men nytt e det iaf... btw.. vad händer om man inte laddar upp en konding med ett motstånd?

Det smäller väldigt fint. Vill du ha ett fint hål i karossen så go ahead wink  Använd alltid motstånd när du laddar coningen.

Toz Racing

Entreprenör
1 286 Inlägg
23 januari 2006
Satsa på ett bra batteri istället för en Kondensator. (T.ex. Tudor Maxxima eller Optima Gul).

1F kondensator lämnar 12A under en sekund....

Så en kondning kan du utan bekymmer hoppa över och spara den/dom tusenlapparna till något roligare smile

//Niklas "NiKeMaN" Johansson

// Niklas Johansson

21 761 Inlägg
23 januari 2006
Har så lite för mig just nu så att jag tänkte precisera en liten sak. När det gäller bilstereo så bör det vara Maxxima Deepcycle, den vanliga Maxxima är ett startbatteri och är inte lämplig för djupa urladdningar.
Om man spelar mycket med motorn av alltså.
Senast redigerat av Drönirettab (23 januari 2006)

Entreprenör
1 286 Inlägg
23 januari 2006
JO det stämmer till viss del. Sjäv så kör jag med dubbla "vanliga" Maxxima 900 batterier och dom matar mina två DLS A6 monoblock ganska bra iallafall.

// Niklas Johansson

21 761 Inlägg
23 januari 2006
Javisst. Det jag ville ha fram mest var att veta skillnaden mellan de olika Maxximatyperna.

Jag kan tänka mig att det har svurits över Maxxima likaväl som Optima vid användning i tex bilstereo. En del har säkert sagt: "De är ju värdelösa, de tål ju inte att dras ur för då går de sönder."  Andra har sagt att det går hur bra som helst.

Vad man kanske inte har tänkt på när det gäller Maxxima och Optima är att det finns två typer av dem.
Den ena är djupcyklingsvarianten, dit hör Maxxima 900 Deepcycle, Optima Yellowtop och två av Optima Bluetop.
Den andra är startbatterivarianten, dit hör Maxxima 900, Optima Redtop och en av Bluetop.

Startbatterierna ger lite högre startström men tål inte djupa urladdningar så bra.

Djupcyklingsbatterierna är gjorda för att tåla djupa urladdningar och ger ändå tillräckligt bra startström och snabba strömtoppar för att kunna användas som vanliga startbatterier och bilstereo.

Piratpartiet
339 Inlägg
24 januari 2006
NiKeMaN skrev:
Satsa på ett bra batteri istället för en Kondensator. (T.ex. Tudor Maxxima eller Optima Gul).

1F kondensator lämnar 12A under en sekund....

Så en kondning kan du utan bekymmer hoppa över och spara den/dom tusenlapparna till något roligare smile

läste du mitt inlägg? tongue har redan kondingarna... e det inte så att kondingen tar hand om den djupa urladdningen som batteriet eventuellt inte klarar? så med andra ord borde man kunna ha ett lite sämre batteri med en konding istället för ett batteri för flera tusen

10 287 Inlägg
25 januari 2006

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

209 Inlägg
25 januari 2006
flumdahl skrev:
Vad ska jag ha för kondensator till detta steg ?
http://www.mds.se/?artnr=V2800

Hur många farad eller vad det heter

Ingen alls.. du ska ha ett Optima för 1'500:-

www.Billjud.nu --> Optima

Piratpartiet
339 Inlägg
25 januari 2006

har läst den där 3-4 gånger... det övertygar mig ändå inte att köpa ett batteri istället för en konding... hur kan det komma sig att man använder kondingar till så mkt om batterier e bättre?

10 287 Inlägg
25 januari 2006
Hmmm...

Ett bra batteri och en korrekt installation är grundförutsättningar.
Dvs en konding hjälper inte upp ett dåligt batteri.

/Göran

Alphasonic skrev:

har läst den där 3-4 gånger... det övertygar mig ändå inte att köpa ett batteri istället för en konding... hur kan det komma sig att man använder kondingar till så mkt om batterier e bättre?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Piratpartiet
339 Inlägg
25 januari 2006
Sharky skrev:
Hmmm...

Ett bra batteri och en korrekt installation är grundförutsättningar.
Dvs en konding hjälper inte upp ett dåligt batteri.

/Göran

Alphasonic skrev:

till en kamerablixt använder man väl kondingar? den laddar ur snabbt... varför skulle inte det göra nytta om man inte har ett bra batteri?

Sök