4002
Sök

Kondensator

Entreprenör
1 286 Inlägg
25 januari 2006
#41
Alphasonic skrev:
Sharky skrev:
Hmmm...

Ett bra batteri och en korrekt installation är grundförutsättningar.
Dvs en konding hjälper inte upp ett dåligt batteri.

/Göran

Alphasonic skrev:

har läst den där 3-4 gånger... det övertygar mig ändå inte att köpa ett batteri istället för en konding... hur kan det komma sig att man använder kondingar till så mkt om batterier e bättre?


till en kamerablixt använder man väl kondingar? den laddar ur snabbt... varför skulle inte det göra nytta om man inte har ett bra batteri?

Lite skillnad på ampereuttag på en kamerablixt och ett strömstarkt slutsteg? smile
Dessutom behöver bara blixten "flasha" EN GÅNG... Sen brukar den ha en "reload" tid på kanske 3 sekunder... En kondning framför ett slutsteg måste "trycka ur sig" strömmer bra mycket oftare och dessutom mer än kamerablixten. Så det var en Riktigt dålig jämförelse.

// Niklas Johansson

10 287 Inlägg
25 januari 2006
#42
Inte, inte, ....

Hoppas jag läser dig rätt nu.
Jag tror att du fiskar efter att en konding skulle göra nytta även om man har ett dåligt batteri.

Jovisst, du har samma ledningsinduktans även med ett dåligt batter. Men eftersom det är ett likströmssystem i en bil så kan du inte faskompensera med en konding för att höja spänniongen ( man faskompenserar 400kV linjenätet i Sverige med enorma kondensatorbatterier ).
Så kombinationen dåligt batteri och bra konding är inget att sträva efter.

Kom ihåg att ett basdunk "DUNK" från tex en baskagge tar sin ström från batteriet - inte från  kondingen. Så ett dåligt batteri med hög inre resistans leder till att steget tappar effekt markant.

Kondingens uppgift är att se till att spänningen inte dippar när den switchade nätdelen jobbar (med omslag i MHz området), inte att leka extra batteri för att ge energi åt nätdelen när man spelar högt.

Kondingen kan inte på nåt magiskt sätt göra resistansen mindre i kabeln från batteriet till steget.

Vi kör en liten förklaring:

- Antag att man har 0.4V spänningsfall i sin feta kabel när steget drar max ström. Det energitillskott ens konding ger är alltså den lilla energiytan (ytintegralen) mellan full spänning och full spänning - 0.4V. Och har man då ett steg som slörpar 100A så räcker den energin i några mikrosekunder.
Och yra inte om "transientsvar" i era bassteg. Har man skurit vid 80Hz så har man. Alla högre frekvenser , och därmed alla transienter hamnar i mid och diskant.
Vissa suckar om teorier men såvida ingen lyckas spänna upp en alternativ fysik som är bättre än det som finns idag så är detta den verklighet vi känner.

/Göran



Alphasonic skrev:
till en kamerablixt använder man väl kondingar? den laddar ur snabbt... varför skulle inte det göra nytta om man inte har ett bra batteri?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
25 januari 2006
#43
Alphasonic skrev:
e det inte så att kondingen tar hand om den djupa urladdningen som batteriet eventuellt inte klarar? så med andra ord borde man kunna ha ett lite sämre batteri med en konding istället för ett batteri för flera tusen

Nja, man ser ju på ditt första inlägg hur det gick med ett dåligt batteri. En kondensator kan ju inte ge högre spänning än den spänning som kommer från batteriet och om batteriet är klent så blir det lägre och lägre spänning som laddar upp. Då gör kondensatorn ingen nytta.

Piratpartiet
339 Inlägg
25 januari 2006
#44
så en konding hjälper inte ens litegrann? steget tar strömmen från batteriet och inte ngt från kondingen?

10 287 Inlägg
25 januari 2006
#45
Nej. Eller ja....

Tyvärr så måste man hålla isär två saker.

För att ett stort fett steg inte skall riskera att tappa effekt pga dom snabba strömomslagen i nätdelarna- så behöver man kondingar (eller kan behöva), men dessa kondingar kan aldrig hjälpa upp en klen kabel från batteri eller ett dåligt batteri.

/Göran


Alphasonic skrev:
så en konding hjälper inte ens litegrann? steget tar strömmen från batteriet och inte ngt från kondingen?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
25 januari 2006
#46
Som Sharky sa, spänningen räcker bara ett mycket kort tag när det är fråga om stora strömmar.
Kommer det en fet basdunk och en baston samtidigt så märks inte kondingen speciellt mycket. Den hinner ladda ur sin spänning innan bastonen har slutat och när den laddas upp igen så har batterispänningen sjunkit. Då blir det ingen hjälp längre.

Hmm... vad sen jag är, ligger efter hela tiden.
Senast redigerat av Drönirettab (25 januari 2006)

10 287 Inlägg
25 januari 2006
#47
Alltså Nej , nej och nej.

Precis som när man bygger hus. Se till att grunden håller innan du bygger ett höghus.

Jag kan också berätta att den absolut viktigaste komponenten i en anläggning är jordkabeln från steget till jord.

/Göran

Alphasonic skrev:
läste du mitt inlägg? tongue har redan kondingarna... e det inte så att kondingen tar hand om den djupa urladdningen som batteriet eventuellt inte klarar? så med andra ord borde man kunna ha ett lite sämre batteri med en konding istället för ett batteri för flera tusen

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Piratpartiet
339 Inlägg
26 januari 2006
#48
har 20 mm² kabel och ett nytt batteri men det var pappa som köpte det... vet inte vad det e för ngt.. kostade 1900 iaf

21 761 Inlägg
26 januari 2006
#49
Då är det inget skräp, det törs jag nog lova.

Piratpartiet
339 Inlägg
28 januari 2006
#50
ok... men gör kondingen nån nytta då?

10 287 Inlägg
28 januari 2006
#51
Skall jag vara 100% ärlig så vete fanken om en yttre konding gör nån nytta. Problemet är nämligen att alla slutsteg har en induktans (spole, drossel) på ingången för att förhindra att störningar från den switchade nätdelen skall ta sig ut till bilens elsystem.

Och en induktans är strömtrög, dvs man kan inte momentant ändra strömmen snabbt genom en spole.
Och anledningen till att man vill ha en yttre konding är att snabbt kunna trycka in extra energi till slutstegets switchade nätdel.
.....men då sitter avstörningsdrosseln ivägen......

Och det tillhör historien att dyrare , och därmed förhoppningsvis bättre konstruerade, slutsteg har bättre avstörning = större drossel, vilket leder till att dom har mindre nytta av en yttre konding än vad ett billigare, enklare, steg har.

Det skulle vara ohyggligt kul att genomföra en ordentlig blindtest i en bil med bra slutsteg och bra bas  och slumpmässigt koppla i och ur kondingen och kolla om det går att uppfatta nån skillnad.

------------------------------------------------

Repetition: Det är alltså alldeles för lite energi i en konding för att den skall kunna tjänstgöra som nåt slags batteri upp hålla upp spänningen.
Energin i en konding räknas ut som W = C*U*U , där W är energin i wattsekunder, C är kapacitans i farad och U är spänningen i Volt.

(Det jag gör nedan är en extrem förenkling men den verkar åt det hållet att det ger ett högre värde på tillgänglig energi än vad en korrekt dynamisk analys med partiella differentialekvationer skulle ge)

Antag att man tappar 0.5V från batteri till slutsteg och att slutsteget drar 100A. Energitillskottet som en tänkt 2 Farad konding skulle kunna ge innan spänningen på kondingen har sjunkit till samma spänning som man har utan konding är alltså:
W = 2 * 0,5 * 0,5 = 0,5 Wattsekunder

Ett slutsteg som drar 100A vid tänkta 13.0V slörpar : 100*13 = 1300W/sekund.

Då räcker 0,5Wattsekunder i 0,0004 sekunder eller 0,4 millisekunder.

Skär vi basen vid 100Hz så motsvarar en hel period av högsta frekvensen 10 millisekunder.

En period är 360 grader. 0,4 millisekunder är alltså ca 15 grader.

Teoretiskt skulle alltså en fulladdad 2F konding enligt ovan räcka för att hålla spänningen uppe över vad den skulle vara utan konding  i 15 grader.
Men tänk på att tillskottet under dessa 15 grader sjunka från 0.5V linjärt mot 0V tillskott.

I verklighet om man gör en full analys så blir det mycket sämre.

------------------------------------------------------------------------------


/Göran

Alphasonic skrev:
ok... men gör kondingen nån nytta då?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
28 januari 2006
#52
En ordentlig mätning skulle inte vara så dum heller. Man mäter inne i slutsteget om spänningen hålls stabilare med konding.
Fast då krävs nog rejäla saker, inte ett vanligt mätinstrument.

Piratpartiet
339 Inlägg
28 januari 2006
#53
ok... men ni som kör med en yellowtop t.ex. gäller det inte att ladda upp den med en grym generator också?

21 761 Inlägg
28 januari 2006
#54
Men det gäller ju oavsett vilket batteri man har, har man en dålig generator så dras ett batteri ur även om det är hur bra som helst. Generatorn ska ju orka med att ersätta den ström som dras från batteriet.

10 287 Inlägg
28 januari 2006
#55
Precis, men resultatet kommer att skifta från steg till steg.

/Göran

Drönirettab skrev:
En ordentlig mätning skulle inte vara så dum heller. Man mäter inne i slutsteget om spänningen hålls stabilare med konding.
Fast då krävs nog rejäla saker, inte ett vanligt mätinstrument.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Piratpartiet
339 Inlägg
19 februari 2006
#56
ja! då har jag lite mer saker jag undrar över när det gäller kondingar: går det att använda sig av ett slags relä om jag ska stänga av den samtidigt som bilen? i så fall vad för relä?

Avstängd
185 Inlägg
19 februari 2006
#57
kör med två fem faradare i bilen, o det funkar kanon. samt fem batterier.
känns som att dom gör stor nytta faktist *ASG*


Sök