2156
Sök

Koppla datorn till tvn

1 722 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
Visst kan det gå att göra ?
Men hur ?
Tänk o sitta o kolla tv samtidigt man sitter o läser garaget tongue

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

Mr.RoadRage
428 Inlägg
4 april 2008
Klart det går, behöver en RGB kabel?! Tror den hette så, jag iallafall har en "kanal" som heter så, och där ligger datorn i, bara trycker över till RGB sen e man inne på internet! smile

Mangeman a.k.a Mr.Roadrage.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
4 april 2008
Beror på vad man har för anslutningar på grafikkortet och tvn.
Föredra är att använda komponent, hdmi eller åtminstone vga. Gamla grafikkort har ofta bara s-video och den kvallen är inte mkt o hurra för.
Kolla vad du har för anslutningar och grafikkort.

Cnc-operatör
608 Inlägg
4 april 2008
jag har så å de är skitbra tongue ska inte va så svårt att koppla har ja för mej. min fader som är dataexpert som fixa de. återkommer när jag pratat me han tongue

Sofia | Cadillac Series 62 Six Window Sedan

VW-nörd?
4 332 Inlägg
4 april 2008
ne då de e inte svårt, men för å kunna hjälpa vidare behöver man veta vilket grafikkort som sitter i burken då sättet att visa för datorn att det finns en tv variererar mellan grafikkort

Norrlänning
643 Inlägg
4 april 2008
jag kör DVI dual link från datorn till TV'n, körde S-video förut när jag hade en äldre TV.

Riktigt simpelt är det iaf, beroende på utgångarna från datorn och vad du har för ingångar på TVn.

har du varken VGA DVI eller HDMI in på TVn så får du köra S-video, och har du inte S-video eller RGB så får du köra med en scart kontakt som har S-video ingång. har du VGA, DVI eller HDMI så kör med nån av dem, HDMI är bäst kvalitetsmässigt, sen DVI, sen VGA, har du HDMI ingång på tvn, och DVI utgång på datorn så kan du köra en konverterare så du får DVI->HDMI, men har du DVI på TVn är det ingen mening. Se till att du kör med DVI dual link kabel bara om du ska köra med det, eftersom överföringshastigheten på den är betydluigt mer än single-link.

8 156 Inlägg
4 april 2008
Hmm. Jag är inte säker på om jag missuppfattat dig, Kanelbullen, men är det inte så att du vill titta på tv i datorn, samtidigt som du surfar på gorg?
För isåfall är det lätt ordnat. Det finns digitaltv-dongles som man kopplar till USB.
(Ser ut som ett usb-minne)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
4 april 2008
Teknikmagasinet har dessa för en billig penning:
ZAP USB DVB-T Digital-TV mottagare
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.p … tnr=480315

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Norrlänning
643 Inlägg
5 april 2008
om han inte har video-ingångar på Grafikkortet, då är det bara köra output från boxern, TVn eller vad som helst, men konverters åt andra hållet...

DFFL
9 020 Inlägg
5 april 2008
Kanelbullen skrev:
...

Slå på tv:n medans du sitter framför datorn då.
För du kan ju inte kolla på nån tv-kanal samtidigt som du använder den som datorskärm.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

55 Inlägg
5 april 2008
FireTraXX skrev:
Kanelbullen skrev:
...

För du kan ju inte kolla på nån tv-kanal samtidigt som du använder den som datorskärm.

Jodå, finns många HD-tvs med Bild-i-bildfunktion, så du kan ha två rutor uppe på skärmen samtidigt, dock bara ljudet från en av dem.

DFFL
9 020 Inlägg
5 april 2008
Svurre skrev:
FireTraXX skrev:
Kanelbullen skrev:
...

Jodå, finns många HD-tvs med Bild-i-bildfunktion, så du kan ha två rutor uppe på skärmen samtidigt, dock bara ljudet från en av dem.

Ja, det vet jag.
Men är det verkligen värt det?

Jag sitter hellre här på min "enorma" 17" skärm och ser på tv på min 50" plasma iallafall...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

55 Inlägg
5 april 2008
FireTraXX skrev:
Svurre skrev:
FireTraXX skrev:

Ja, det vet jag.
Men är det verkligen värt det?

Jag sitter hellre här på min "enorma" 17" skärm och ser på tv på min 50" plasma iallafall...

Nej, det tycker jag inte.

...men nu var det ju inte det som var frågan. smile

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
5 april 2008
Tycker det är ganska intressant att så många som inte kan ett skit om datorer försöker beskriva om hur man gör. Varför inte bara vara tyst istället för att spamma massa felaktiv info?

Whine whine!

Norrlänning
643 Inlägg
6 april 2008
Ptja.. ska du se TV på datorskärmen, via datorn så får du väl skaffa ett tv-kort, men köp inget skit bara för att det är billigt, ofta får man vad man betalar för...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326953 funkar väl bra, även om kvaliten är soso
Senast redigerat av gutfucker (6 april 2008)

8 156 Inlägg
6 april 2008
gutfucker skrev:
Ptja.. ska du se TV på datorskärmen, via datorn så får du väl skaffa ett tv-kort, men köp inget skit bara för att det är billigt, ofta får man vad man betalar för...

Jag köpte en sådan här för 200:-
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.p … tnr=480315

Med en externantenn (kräver adapter) så funkar den riktigt bra.
Visserligen så krävs en annan adapter om man ska kunna titta på comhem och analog tv, men men?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Norrlänning
643 Inlägg
7 april 2008
Åhfan, har inte varit nåt större fan av usb versionerna då många verkar vara halvusla, har inget själv heller, så ska inte gråta blod över onödigt spenderade pengar.

Eftersom jag ändå inte behöver sattelit eller analogt så ..

VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 april 2008
men vad handlar den här tråden om egentligen...ha datorns bild på en TV samtidigt som han ser på program, eller tvärtom, tv sändningar på datorn?
Blir ju bara rörigt när folk tror varsin sak...

8 156 Inlägg
7 april 2008
gutfucker skrev:
Åhfan, har inte varit nåt större fan av usb versionerna då många verkar vara halvusla, har inget själv heller, så ska inte gråta blod över onödigt spenderade pengar.

Eftersom jag ändå inte behöver sattelit eller analogt så ..

Dom är ju usla, om man inte kopplar in en extern antenn (bordsantenn)
Klart att en 2dm hög antenn inte är något att hurra för. Men med en riktig antenn så funkar dom bra. Dom tidiga versionerna var dock inga höjdare.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Sök