Hej! Jag har en Saab 9-5 2.0t -99 som har gått 32ooomil som har böjat knacka och ingen tomgång. Jag har tagit bort ventilkåpan och kollat ventilerna med en mejsel och det är motstånd på alla. Sedan så jag har kollat kompressionen i cylindrarna och det var följande: Cyl1:10bar Cyl2:9bar Cyl3:8bar Cyl4:7.2bar
Och tändstifften var bruna och fina så vad kan det vara?
Spridningen är något stor. Kört ett bra tag på starten och med gasen fullt öppen?
Går det att höra om knacket kommer från toppen eller botten?
Nej inte testat det, men stratade den med ventilkåpan borttagen och ventilerna rör sig som dom "ska" Och det låter som om det är från toppen lite gnisslandeljud som om det går torrt.
Okej! Har kollat kedjan när jag drog runt den utan ventilkåpan men den ser "okej" ut.
Gick det att lyfta kedjan mkt från drevet? Alltså om man lyfter mitt på kedjans anliggningsyta på dreven? ca kl halv 11 och halv 2... Går den att lyfta mkt är det sliten...
Okej! Har kollat kedjan när jag drog runt den utan ventilkåpan men den ser "okej" ut.
Gick det att lyfta kedjan mkt från drevet? Alltså om man lyfter mitt på kedjans anliggningsyta på dreven? ca kl halv 11 och halv 2... Går den att lyfta mkt är det sliten...
Det gick inte att lyfta den så mycket, alltså inget glapp
Har vad händer om du häller i olja i cylindrarna när du komptestar? naturligtvis inte fylla cylindern utan bara så det ligger lite olja på kolven/loppet... Stiger värdena mkt och blir jämna så är det bara att gratulera till spruckna kolvar eller dåliga ringar...
Har vad händer om du häller i olja i cylindrarna när du komptestar? naturligtvis inte fylla cylindern utan bara så det ligger lite olja på kolven/loppet... Stiger värdena mkt och blir jämna så är det bara att gratulera till spruckna kolvar eller dåliga ringar...
Ska testa det imorgon och se om jag blir någe klokare. Tack för svar
Spridningen är något stor. Kört ett bra tag på starten och med gasen fullt öppen?
Nej inte testat det, men stratade den med ventilkåpan borttagen och ventilerna rör sig som dom "ska" Och det låter som om det är från toppen lite gnisslandeljud som om det går torrt.
Hur gjorde du kompprov om du inte hade full gas och körde på starten länge? För om du inte gjorde så, så gör om och gör rätt.
Hur gjorde du kompprov om du inte hade full gas och körde på starten länge? För om du inte gjorde så, så gör om och gör rätt.
Ska testa det imorgon och se om jag blir någe klokare. Tack för svar
Passa på att kolla så det inte är vatten i oljan och vise versa... Kolla även om kylarslangarna är hårda med motorn igång och om det luktar avgaser i expansionskärlet...
Gamla blocket som gjorde mig billös i 2½ månad och 44 235kr fattigare........
Kan dock intyga att där var det inte tal om något litet knackande och motorn kunde inte hålla jämnt varvtal alls (svårt med noll komp i fyran pga spräckt kolv) så såhär illa är det nog inte för dig men om du inte kan fixa det själv lär det iaf bli dyrt
"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P