2507
Sök

Knackande Saab 9-5 2.0t (Sjuka?)

85 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
#1
Hej! Jag har en Saab 9-5 2.0t -99 som har gått 32ooomil som har böjat knacka och ingen tomgång.
Jag har tagit bort ventilkåpan och kollat ventilerna med en mejsel och det är motstånd på alla.
Sedan så jag har kollat kompressionen i cylindrarna och det var följande:
Cyl1:10bar
Cyl2:9bar
Cyl3:8bar
Cyl4:7.2bar

Och tändstifften var bruna och fina så vad kan det vara?


761 Inlägg
6 april 2008
#2
Spridningen är något stor. Kört ett bra tag på starten och med gasen fullt öppen?

Går det att höra om knacket kommer från toppen eller botten?

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

85 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
#3
Markus_MR2 skrev:
Spridningen är något stor. Kört ett bra tag på starten och med gasen fullt öppen?

Går det att höra om knacket kommer från toppen eller botten?

Nej inte testat det, men stratade den med ventilkåpan borttagen och ventilerna rör sig som dom "ska"
Och det låter som om det är från toppen lite gnisslandeljud som om det går torrt.


Mångsysslare
303 Inlägg
6 april 2008
#4
kan ju vara kamkedjan som spökar efter som du säger att de har ett gnisslande ljud ,

mvh // matte
Senast redigerat av FULLGAS (6 april 2008)


85 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
#5
FULLGAS skrev:
kan ju vara kamkedjan som spökar efter som du säger att de har ett gnisslande ljud ,

mvh // matte

Okej! Har kollat kedjan när jag drog runt den utan ventilkåpan men den ser "okej" ut.

Men den började ticka sedan vart det bara värre och värre ljudet övergick till knackande


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 april 2008
#6
Hensan skrev:
Okej! Har kollat kedjan när jag drog runt den utan ventilkåpan men den ser "okej" ut.

Gick det att lyfta kedjan mkt från drevet? Alltså om man lyfter mitt på kedjans anliggningsyta på dreven? ca kl halv 11 och halv 2... Går den att lyfta mkt är det sliten...


227 Inlägg
6 april 2008
#7
hände exakt samma sak för mig idag...

VVS:are Våga Vägra Saab ;)

85 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
#8
bumpe skrev:
Hensan skrev:
Okej! Har kollat kedjan när jag drog runt den utan ventilkåpan men den ser "okej" ut.

Gick det att lyfta kedjan mkt från drevet? Alltså om man lyfter mitt på kedjans anliggningsyta på dreven? ca kl halv 11 och halv 2... Går den att lyfta mkt är det sliten...

Det gick inte att lyfta den så mycket, alltså inget glapp


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 april 2008
#9
Hensan skrev:
bumpe skrev:
Hensan skrev:
Okej! Har kollat kedjan när jag drog runt den utan ventilkåpan men den ser "okej" ut.

Gick det att lyfta kedjan mkt från drevet? Alltså om man lyfter mitt på kedjans anliggningsyta på dreven? ca kl halv 11 och halv 2... Går den att lyfta mkt är det sliten...

Det gick inte att lyfta den så mycket, alltså inget glapp

Har vad händer om du häller i olja i cylindrarna när du komptestar? naturligtvis inte fylla cylindern utan bara så det ligger lite olja på kolven/loppet...
Stiger värdena mkt och blir jämna så är det bara att gratulera till spruckna kolvar eller dåliga ringar...


85 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
#10
bumpe skrev:
Hensan skrev:
bumpe skrev:

Gick det att lyfta kedjan mkt från drevet? Alltså om man lyfter mitt på kedjans anliggningsyta på dreven? ca kl halv 11 och halv 2... Går den att lyfta mkt är det sliten...

Det gick inte att lyfta den så mycket, alltså inget glapp

Har vad händer om du häller i olja i cylindrarna när du komptestar? naturligtvis inte fylla cylindern utan bara så det ligger lite olja på kolven/loppet...
Stiger värdena mkt och blir jämna så är det bara att gratulera till spruckna kolvar eller dåliga ringar...

Ska testa det imorgon och se om jag blir någe klokare.
Tack för svar


761 Inlägg
6 april 2008
#11
Hensan skrev:
Markus_MR2 skrev:
Spridningen är något stor. Kört ett bra tag på starten och med gasen fullt öppen?

Går det att höra om knacket kommer från toppen eller botten?

Nej inte testat det, men stratade den med ventilkåpan borttagen och ventilerna rör sig som dom "ska"
Och det låter som om det är från toppen lite gnisslandeljud som om det går torrt.

Hur gjorde du kompprov om du inte hade full gas och körde på starten länge? För om du inte gjorde så, så gör om och gör rätt.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

85 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
#12
Markus_MR2 skrev:
Hensan skrev:
Markus_MR2 skrev:
Spridningen är något stor. Kört ett bra tag på starten och med gasen fullt öppen?

Går det att höra om knacket kommer från toppen eller botten?

Nej inte testat det, men stratade den med ventilkåpan borttagen och ventilerna rör sig som dom "ska"
Och det låter som om det är från toppen lite gnisslandeljud som om det går torrt.

Hur gjorde du kompprov om du inte hade full gas och körde på starten länge? För om du inte gjorde så, så gör om och gör rätt.

Jag körde bara på starten och ingen gas.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 april 2008
#13
Hensan skrev:
bumpe skrev:
Har vad händer om du häller i olja i cylindrarna när du komptestar? naturligtvis inte fylla cylindern utan bara så det ligger lite olja på kolven/loppet...
Stiger värdena mkt och blir jämna så är det bara att gratulera till spruckna kolvar eller dåliga ringar...

Ska testa det imorgon och se om jag blir någe klokare.
Tack för svar

Passa på att kolla så det inte är vatten i oljan och vise versa... Kolla även om kylarslangarna är hårda med motorn igång och om det luktar avgaser i expansionskärlet...


5 710 Inlägg
7 april 2008
#14
Hensan skrev:
Hej! Jag har en Saab 9-5 2.0t -99 som har gått 32ooomil som har böjat knacka och ingen tomgång.

Lyser check engine lampan?

För att kontrollera kamkedjans kondision på bästa sätt är det ide att mäta hur långt kamkedjesträckaren gått ut.

MVH Jonas
..............

85 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
#15
Nu har hittat felet, körde ner en mejsel i cylindrarna och tryckte på kolvarna och i 2an så vart det ett "klunk" och kolven åkte ner kanske 2-4mm.

Så är det ett vevlager eller ja whats wrong ? smile


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 april 2008
#16
2-4 mm är väldigt mkt, imponerande att den fortfarande går... Antingen lagerknack eller en trasig kolv/kolvbult även att jag röstar på lagerknack...


85 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
#17
bumpe skrev:
2-4 mm är väldigt mkt, imponerande att den fortfarande går... Antingen lagerknack eller en trasig kolv/kolvbult även att jag röstar på lagerknack...

Okej! Kommer man åt om man tar bort tråget ? eller är det ett jäkla rivande ?


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
7 april 2008
#18
Hensan skrev:
Nu har hittat felet, körde ner en mejsel i cylindrarna och tryckte på kolvarna och i 2an så vart det ett "klunk" och kolven åkte ner kanske 2-4mm.

Så är det ett vevlager eller ja whats wrong ? smile

Det är inget sånt här då ??:

http://www.youtube.com/watch?v=wz17t3Br0T0

Gamla blocket som gjorde mig billös i 2½ månad och 44 235kr fattigare........


Kan dock intyga att där var det inte tal om något litet knackande och motorn kunde inte hålla jämnt varvtal alls (svårt med noll komp i fyran pga spräckt kolv) så såhär illa är det nog inte för dig men om du inte kan fixa det själv lär det iaf bli dyrt hmm

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 april 2008
#19
Hensan skrev:
bumpe skrev:
2-4 mm är väldigt mkt, imponerande att den fortfarande går... Antingen lagerknack eller en trasig kolv/kolvbult även att jag röstar på lagerknack...

Okej! Kommer man åt om man tar bort tråget ? eller är det ett jäkla rivande ?

Staklagerna går ju komma åt men du borde nog fundera på hur det ser ut där nere och vad som orsakat det...


85 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
#20
bumpe skrev:
Hensan skrev:
bumpe skrev:
2-4 mm är väldigt mkt, imponerande att den fortfarande går... Antingen lagerknack eller en trasig kolv/kolvbult även att jag röstar på lagerknack...

Okej! Kommer man åt om man tar bort tråget ? eller är det ett jäkla rivande ?

Staklagerna går ju komma åt men du borde nog fundera på hur det ser ut där nere och vad som orsakat det...

Yes! Ska riva bort tråget och glutta lite hur det ser ut smile



Sök