4240
Sök

Det var bättre förr i stereo branchen!!

Fd bilmek. Numera båtmek..
129 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
Fasen man blir ju helt snurr utav alla  Watt och talspolar hit och dit och för att inte tala om ohm, 1,2,4 eller 8 ohm.

Gå tillbaks till 1996. Hade en 244 DL från 79. köpte en pioneerbandare med växlare..

Gjorde en stororder på MDS med 4"are 6x9 or, ett 250watts steg och ett 300watts pratar inte rms watt nu!! kostade typ 2500 max

Inhandlade 2 JBL gt 12", 700/st byggde 1st 2x 60 liters bandpasslåda mitt i bagagen med basarna bakåtvända.

Såg 7 bilar i backspeglarna och allt Skramlade och jag kunde då inte sitta i bilen vid max volym och stängda dörrar!!!   OBS!! Inte p.g.a  att det skrålade och låt skit nu om ni tänkt göra er vitsiga..

Hur borde det inte va idag när folk köper stereo för 30-40000kr.. Borde inte bilarna sprängas då!!??

Annars måste det vara mycket sämre BAAAS per krona idag??!  Säg att jag var uppe i kanske 5000kr med kablar och allt

Så tycker jag iallafall.. Komentarer??? big_smile

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
7 april 2008
skillnaden är att förr lät det skit...
JAg har upplevt det du pratar om......... wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
7 april 2008
Tjaa.. Allt lät inte illa. Att spela 126 db ren bas med en kasettbandspelare 1992 var väl inte så illa va? wink
Spelade 134 db med alla högtalare inkopplat. Fick t.o.m beröm från killen som var med och tävlade i ljud. smile
Det var med min 242 A-traktor... kortad cupe så han gjorde avdrag för att micen satt för nära basarna..
2 st Audio Art 12" basar, två 4" JBL mellanregister Fyra st JBL 2" dome diskanter.. Steget till basarna var ett Audio Art på 2x200W.
Fram hade jag ett URgammalt pioneersteg på 2x60W med adapter från DIN till RCA, drev bägge 4-tumarna och diskanterna fram.
Två av diskanterna satt bak ovanför basarna. big_smile
Senast redigerat av Irmscher Vectra (7 april 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
7 april 2008
Är det inte så i de flesta fall, "att de va bättre förr"....men en del har ju blivit bättre nu....

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

BilstereoNörd
576 Inlägg
7 april 2008
connyolsson skrev:
Fasen man blir ju helt snurr utav alla  Watt och talspolar hit och dit och för att inte tala om ohm, 1,2,4 eller 8 ohm.

Gå tillbaks till 1996. Hade en 244 DL från 79. köpte en pioneerbandare med växlare..

Gjorde en stororder på MDS med 4"are 6x9 or, ett 250watts steg och ett 300watts pratar inte rms watt nu!! kostade typ 2500 max

Inhandlade 2 JBL gt 12", 700/st byggde 1st 2x 60 liters bandpasslåda mitt i bagagen med basarna bakåtvända.

Såg 7 bilar i backspeglarna och allt Skramlade och jag kunde då inte sitta i bilen vid max volym och stängda dörrar!!!   OBS!! Inte p.g.a  att det skrålade och låt skit nu om ni tänkt göra er vitsiga..

Hur borde det inte va idag när folk köper stereo för 30-40000kr.. Borde inte bilarna sprängas då!!??

Annars måste det vara mycket sämre BAAAS per krona idag??!  Säg att jag var uppe i kanske 5000kr med kablar och allt

Så tycker jag iallafall.. Komentarer??? big_smile

Det har nog snarare med hur du kommer ihåg att göra...
De GT basarna var bra, men i en Volvo sédan så blir det inte mycket tryck kvar i kupén troligtvis hamnar det på ca 128-130dB med dagens termlab...
Det behövs inte dyra prylar för att komma upp i den nivåen idag, men det finns ju givetvis undantag där dyra prylar inte presterar så bra och att de 30-40000kr är satsade på allt utom bas...
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

719 Inlägg
7 april 2008
Kan det vara så att man inte var lika van med bastryck som man är nu därför man pallar mera? Håller dock med om att det var bättre grejer förr mkt bättre kvalitet! Eller så säger man för att det inte fanns nå stort utbud på billigt skit. Vart det så vart det ordentligt.

live free, die young.

Bessewisser
556 Inlägg
7 april 2008
Är det inte så att förr lät det skit? Kanske mer bas per krona då och idag får man bättre men mindre bas per krona?

//SkyNard

How low

* Klåpare
1 718 Inlägg
7 april 2008
Förr pratade man bara antal Watt, nu pratar man ljud och det är en stor skillnad. Ett kasettband lagrar ju inte högkvalitativ ljudinformation direkt, så det gick ju bra på gamla högtalare. Bättre inspelningar och bättre lagringsmedia som CD kräver lite mer av högtalarna. Så enkelt är det... big_smile

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Sök