2715
Sök

Baslådan och steget låter skit.

412 Inlägg
4 januari 2006
Trådstartare
Hej!

Idag så kastade jag in baslådan i kofferten och slutsteget, drog kablar (lågnivå och ström på var sin sida om bilen).

Grejjerna jag har är:

Baslådan: Comp VR baslåda (finns på www.dbakuten.se gå sedan på kicker, sedan baslåda).

Slutsteget: MDS Twelvehundred  ( http://www.mds.se/?artnr=171200 )

Kopplade in allting, satte jorden vid bältet fästet bak (740 glt årsmod 88).
Försökte shystera slutsteget, men kom ganska snabbt underfun med att det var bara 2 av dom 4 rattarna som gjorde någon skillnad om man snurrade på dom.

Här är rattarna: http://www.mds.se/archive/productimages … 1200_4.jpg

På baslådan är det så att det går ut en + och en -, på slutsteget så är det ju fyra ingångar (+)-(-) (+)-(-).

Hur skall detta kopplas? Någon som kan ge några tips? Några övriga tips?
Ingen som bor i närheten av luleå som har lust och tid att hjälpa till?

Vet inte om det jag har skrivit går att förstå, men jag hoppas att det gör det.
Är en nybörjare på att koppla in ljud, har aldrig gjort det förut, så var översende med de fel jag har gjort.

Övrigt: Har en cdspelare som säkert har ett år eller två på nacken, som endast klarar att köra cdskivor och inte mp3. Effekt (45x4). Men det ska väll inte spela så stor roll? eftersom slutsteget är det som får ta i och driva?
Mvh Nils
Senast redigerat av elsmurfo (4 januari 2006)

914 Inlägg
4 januari 2006
ser inte riktigt på bilderna på hur steget ser ut men det är 2 kanaligt ?
Om det är 2 kanaler du kanske måste ta + till ena kanalen och minus till den andra.

412 Inlägg
4 januari 2006
Trådstartare
Citat: "Ett digitalt monoblock för basdrivning."
Citat: "Blandningen av elementen spelar ingen roll och det går att ansluta både 2-, 4- och 8 Ohms element. Slutsteget har dubbla utgångar som är parallellkopplade invändigt. "

(Detta ovan säger mig inte så mycket, Någon som kan hjälpa?)
mono=1?
Alltså en kanal?
Har absolut ingen aning.
Någon kunnig som kan hjälpa?

Team Tondöv
649 Inlägg
4 januari 2006
anslut lådan till en av utgångarna på slutsteget (en + och en -). 
mono = 1 kanal.
rattarna är (från vänster till höger) känsligheten, subsonicfiltret, lågpassfiltret, basförstärkningen.

*känsligheten är lite av en volymkontroll (extremt förenklat), ställ den i mitten nånstans
*subsonicfiltret filtrerar bort dom lägsta frekvenserna från basen, går att ställa mellan 15-40Hz på ditt steg. ställ den på ca 30 (nånstans i mitten)
*med lågpassfiltret ställer man in vilka frekvenser basen ska jobba under. t ex, ställer man det på 80 Hz filtreras allt över 80 bort. en bas ska inte jobba över 80Hz, då blir den riktningskänslig, så försök att ställa den där nånstans. inte så lätt i ditt fall, då LP-filtret går mellan 40-250Hz..
m a o, med dessa inställningar på subsonic- och LP-filtret kommer baslådan att jobba mellan ca 30-80Hz.
*basförstärkningen förstärker basen vid en speciell frekvens, vet inte vilken det är på ditt steg. börja med den på 0, tycker du att det behövs kan du öka på den efter tycke och smak.

Lycka till!!

412 Inlägg
4 januari 2006
Trådstartare
tack för inställningshjälpen!
Men hur ska man koppla högtalarna för högsta effekt?

Team Tondöv
649 Inlägg
4 januari 2006
[ + I - ] [+ I - ]
   .    .
  ...  ...
............
   .    .
   .    .
   .    .
Koppla in + och - till basen här!
Du har dubbla utgångar med + och -, använd en av varje.
Senast redigerat av freddan70 (4 januari 2006)

412 Inlägg
4 januari 2006
Trådstartare
Får man mindre effekt om jag kopplar såhära:

[ + I - ] [+ I - ]
   .               .
  ...             ...
......          .......
   .                .
   .                .
   .                .

Team Tondöv
649 Inlägg
4 januari 2006
eftersom utgångarna på ditt slusteg är parallellkopplade spelar det ingen roll.

nehej, dags att nassa!! gonatt!
Senast redigerat av freddan70 (4 januari 2006)

412 Inlägg
4 januari 2006
Trådstartare
Tack för dom tipsen, någon annan som sitter inne med nått tips?

1 634 Inlägg
4 januari 2006
elsmurfo skrev:
Tack för dom tipsen, någon annan som sitter inne med nått tips?

'
Ja. Ring db-akuten och fråga, eller maila. Han hjälper dig garanterat. Hur som helst behöver du inte vara orolig, så fort du får kopplat rätt kommer de spela på fint, inga dåliga grejor.

Seriekoppla basarna så de hamnar på 2 ohm, då får du ut mycket mer effekt. om basarna har 1 par 4ohms talspolar var så kopplar du  + från ena basen till - på andra basen, sedan kopplar du de andra till steget.

Sedan måste du ju också kolla inställningarna på stereon.
btw, hur har du ställt in LP-ratten på steget? Det gör stooor skillnad, ligg på under 100hz. finjustera sedan.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

6 851 Inlägg
4 januari 2006
andreas_gbg_ skrev:
Seriekoppla basarna så de hamnar på 2 ohm, då får du ut mycket mer effekt. om basarna har 1 par 4ohms talspolar var så kopplar du  + från ena basen till - på andra basen, sedan kopplar du de andra till steget.

Mvh Andreas

Du menar paralell koppla väl?har du en 4ohms spole/bas så får du ju 8hom vid seriekoppling. men kör du paralellt så får du 2ohm.
Du har förklart rätt vad det gäller seriekopplingen, men skrivet lite tokigt.
Har man 4ohm/spole/bas så sätt + till + och - till-, då är det paralellkopplat och har 2ohm.

1 634 Inlägg
4 januari 2006
Tiaz skrev:
andreas_gbg_ skrev:

Mvh Andreas

Du menar paralell koppla väl?har du en 4ohms spole/bas så får du ju 8hom vid seriekoppling. men kör du paralellt så får du 2ohm.
Du har förklart rätt vad det gäller seriekopplingen, men skrivet lite tokigt.
Har man 4ohm/spole/bas så sätt + till + och - till-, då är det paralellkopplat och har 2ohm.

ÅÅHHH. Nu e jag förvirrad. Ska jag behöva knalla ner till bilen i denna stränga kylan, öppna min låda och se hur f-n  jag kopplat. haha.

Jag har 2x4ohm spolar. Fick förklarat av massa gubbar hur jag skulle koppla för att få 2 ohm. var iofs ett tagsen.

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 634 Inlägg
4 januari 2006
Jo nu minns jag, Jag har kopplar så som du skrev. + tll + och - till -
Sedan ytterligare en kabel från + på ena spolen till + på terminalen och likadant på andra fasst -

Numera Saab 9-5 Aero -00

4 554 Inlägg
4 januari 2006
serikopplar du basarna får du ut mindre effekt... paralellet ska de va för att få ut mer effekt

6 851 Inlägg
4 januari 2006
andreas_gbg_ skrev:
Jo nu minns jag, Jag har kopplar så som du skrev. + tll + och - till -
Sedan ytterligare en kabel från + på ena spolen till + på terminalen och likadant på andra fasst -

hehe, jaja..alla kan säga fel ibland..ingen är felfri wink

Hewi
571 Inlägg
4 januari 2006
Bara jag reagerar på detta:
Försökte shystera slutsteget, men kom ganska snabbt underfun med att det var bara 2 av dom 4 rattarna som gjorde någon skillnad om man snurrade på dom.
Borde betyda att steget är trasigt då det hur du än kopplat skall bli markant skillnad på ljudet vilken av rattarna du än vrider på!

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

Hewi
571 Inlägg
4 januari 2006
Förlåt mig , såg på bilden att det finns uttag för remote och med den inkopplad så justerar du 2st av inställningarna på den istället (om den har 2st rattar)för på steget så då stämmer det att bara två av fyra rattar på steget ger skillnad vid justering.Hur har du ställt rattarna på remoten då?

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

131 Inlägg
4 januari 2006
[tja heter Amir och funderar om man kopplar 2 st + till ena högtalaren och 2 st- till andra får man ut bättre effekt än + o - på ena och + o - på andra

412 Inlägg
5 januari 2006
Trådstartare
pwilhelm skrev:
Förlåt mig , såg på bilden att det finns uttag för remote och med den inkopplad så justerar du 2st av inställningarna på den istället (om den har 2st rattar)för på steget så då stämmer det att bara två av fyra rattar på steget ger skillnad vid justering.Hur har du ställt rattarna på remoten då?

Remotegrejjen som jag kopplat in i kupen har jag mitt i mellan, det finns som ett mitten läge, där har jag den.

404 Inlägg
5 januari 2006
Amir skrev:
[tja heter Amir och funderar om man kopplar 2 st + till ena högtalaren och 2 st- till andra får man ut bättre effekt än + o - på ena och + o - på andra

Det blir ingen sluten krets vid en sån koppling, de kommer inte låta någonting.

Sök