3504
Sök

Trimma en Mazda mx-6?

35 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
#1
Funderar på en Mazda MX-6 2.5 V6:a på 170hk men undrar ifall någon vet hur man enklast höjer effekten? Sökt på internet men verkar inte som om det finns något chiptrim i Sverige i alla fall.

Bilen är riktigt fräsch men skulle vilja få ut minst 200hk.

Någon som vet?

252 Inlägg
8 april 2008
#2
Du har likadan motor som i min probe. Lättaste sättet att få effekt ur dom är att köpa ett KLZE insug och styrbox. Eller varför inte köpa en hel KLZE-motor?

Dom har runt 200 hk orginal, sen så är väl extraktorgrenrör,sportcat och sportavgassystem en bra början.
För att få VRIS:en att jobba optimalt så måste du även ha KLZE:s PCM.

/Andrée
Senast redigerat av Kickboxer (8 april 2008)

4 571 Inlägg
8 april 2008
#3
Chiptrim är inget att kolla på som det verkar, originalboxarna är såpass bra så de tester jag sett bara ger nån enstaka häst som knappt kommer märkas av.

Börja med extraktorgrenrör och lite större avgassystem gärna byta katten med, där får du ut mest effekt och ett jävligt gott ljud sedan.
Sedans skaffar du ett lättare svänghjul från den mindre v6'an i mx-3'an då får du mer respons men aningen lägre toppfart.
Tändningen kan ställas fram en aning
Och slutligen ett cold air intake.

En på mazdaklubben har bänkat 190-200 nånting med de modsen.


Känner du att du har 10-15 tusen över kan du även importera en KL-ZE motor som har ~200hk original, sedan med samma mods som ovan ungefär 220-230 men med bredare effektregister.


252 Inlägg
8 april 2008
#4
Izual skrev:
Chiptrim är inget att kolla på som det verkar, originalboxarna är såpass bra så de tester jag sett bara ger nån enstaka häst som knappt kommer märkas av.

Börja med extraktorgrenrör och lite större avgassystem gärna byta katten med, där får du ut mest effekt och ett jävligt gott ljud sedan.
Sedans skaffar du ett lättare svänghjul från den mindre v6'an i mx-3'an då får du mer respons men aningen lägre toppfart.
Tändningen kan ställas fram en aning
Och slutligen ett cold air intake.

En på mazdaklubben har bänkat 190-200 nånting med de modsen.


Känner du att du har 10-15 tusen över kan du även importera en KL-ZE motor som har ~200hk original, sedan med samma mods som ovan ungefär 220-230 men med bredare effektregister.

KLZE-motorer kostar INTE 10-15 tusen.

http://www.probeaddiction.com/klze.htm

Runt 7-8 tusen inkl frakt.

/Andrée

4 571 Inlägg
8 april 2008
#5
Kickboxer skrev:
Izual skrev:
Känner du att du har 10-15 tusen över kan du även importera en KL-ZE motor

KLZE-motorer kostar INTE 10-15 tusen.

http://www.probeaddiction.com/klze.htm

Runt 7-8 tusen inkl frakt.

/Andrée

Ser inte att jag skriver att bara motorn kostar så mkt, även skrev jag dvs med motor+modsen ovan kostar det ungefär så mkt om man vet vart man skall handla.

Men enligt sidan du länkade kostade det 1500usd inklusive frakt inom usa vilket blir 9 093,00 SEK innan den ens har kommit på färjan. Redan där är vi en tusenlapp över de pris du hänvisade till.

Lägger du sedan till färja, tull, samt moms samt även pallfrakt inom sverige så landar nog motorn ändå på 15000 sek, så ta och lägg ner när du uppenbarligen har fel.


252 Inlägg
8 april 2008
#6
Izual skrev:
Kickboxer skrev:
Izual skrev:
Känner du att du har 10-15 tusen över kan du även importera en KL-ZE motor

KLZE-motorer kostar INTE 10-15 tusen.

http://www.probeaddiction.com/klze.htm

Runt 7-8 tusen inkl frakt.

/Andrée

Ser inte att jag skriver att bara motorn kostar så mkt, även skrev jag dvs med motor+modsen ovan kostar det ungefär så mkt om man vet vart man skall handla.

Men enligt sidan du länkade kostade det 1500usd inklusive frakt inom usa vilket blir 9 093,00 SEK innan den ens har kommit på färjan. Redan där är vi en tusenlapp över de pris du hänvisade till.

Lägger du sedan till färja, tull, samt moms samt även pallfrakt inom sverige så landar nog motorn ändå på 15000 sek, så ta och lägg ner när du uppenbarligen har fel.

Okej, du har väl rätt då. smile

Men OnT igen. Det lättaste att göra för att få effekt ur bilen är det som jag och Izual skrivit.

/Andrée

1 072 Inlägg
8 april 2008
#7
Vassa kammar på en så motorstark sugis med extraktor osv lär göra en hel del effekt oxå. Men då kommer fler saker som mapp osv. Blir bara välldigt dyrt i slutändan men räkna åtminstonde 15+hk med uppräknade modds + kammar dvs 245hk.


35 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#8
Tack för alla svar! De här inläggen tänker jag spara smile Spånar på lite olika bilar inför köp, blir en hel del alternativ.. Just nu är jag mest intriktad på en Nissan 200SX men den här bilen verkar väldigt intressan den med. Får se vilken det blir smile

252 Inlägg
8 april 2008
#9
vincentb skrev:
Tack för alla svar! De här inläggen tänker jag spara smile Spånar på lite olika bilar inför köp, blir en hel del alternativ.. Just nu är jag mest intriktad på en Nissan 200SX men den här bilen verkar väldigt intressan den med. Får se vilken det blir smile

200sx har ju turbo så är du ute efter att plocka ur effekt, satsa på 200:an. smile

Turbocharged
421 Inlägg
8 april 2008
#10
Kickboxer skrev:
vincentb skrev:
Tack för alla svar! De här inläggen tänker jag spara smile Spånar på lite olika bilar inför köp, blir en hel del alternativ.. Just nu är jag mest intriktad på en Nissan 200SX men den här bilen verkar väldigt intressan den med. Får se vilken det blir smile

200sx har ju turbo så är du ute efter att plocka ur effekt, satsa på 200:an. smile

Håller med.

Men ska man ha typ 200-250hk ur en MX-6 är det väl nästan lättare att dra i en F2T och trimma än att hålla på o kämpa med V6:an.
Senast redigerat av Innox (8 april 2008)

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 april 2008
#11
sik skrev:
Vassa kammar på en så motorstark sugis med extraktor osv lär göra en hel del effekt oxå. Men då kommer fler saker som mapp osv. Blir bara välldigt dyrt i slutändan men räkna åtminstonde 15+hk med uppräknade modds + kammar dvs 245hk.

kanske lite väl optimistiskt att hamna på 100hk/liter utan att porta toppen och i med större ventiler...


men för all del, kammar + E85 + mappning ger säkert sitt smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök