3254
Sök

Vilka är reglerna för tonings grej uppe i framrutan..?

E.T phone home...
212 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
Har köpt på micro.. en sån tonings remsa man sätter högst upp i fram rutan..
Den är 20cm hög.. funderar på om det finns några regler på hur stor der får vara...
hur mkt den frå täcka..

den är transparent o så.. det kanske är annat som man har en icka transparent..
aya.. nån som vet..

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
8 april 2008
finns väll något sträck på rutan att gå efter?

Annars är det väll typ backspeglen att gå efter rätta mig om jag har fel.

Någon kunnig som vet ska med sätta på en sån snart.

Mvh Christian

* Klåpare
1 718 Inlägg
8 april 2008
Tranparent eller inte, tumregeln är att måttet från rattens översida och filmens nederkant ska vara som ett a4-papper.

Edit: Som LÄGST alltså. smile
Senast redigerat av Gulmun (8 april 2008)

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

C20LET
1 041 Inlägg
8 april 2008
det finns ju markering på fram rutan som sitter antingen på höger eller vänster sidan högst upp på rutan, den markeringen får du inte överskrida med solfilm eller annat film.

Vi tycker olika vet jag, that's it

646 Inlägg
8 april 2008
Sticker in med en liknande fråga om det e lugnt?! Undrar hur besiktningen ställer sig till en text dekal i den nedre delen av framrutan. Så länge det inte täcker sikten så är det väl lugnt?

Svar hade vart fint!

MVH Mikael

E.T phone home...
212 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
hittar ingen markering nåstans på runtan eller nånstans där som kan visa var gränsen går...

en kompis gjorde en smart grej.. biltemas återanvändbara toningsfilm.. skicka på hur bred du vill.. bara att ta bort innan besiktningen.. o skicka dit igen när du kommer hem.. hehe...

men jag vill ha äkta.. jag får väll ringa vägverket eller polisen o fråga då... pZ

1 634 Inlägg
8 april 2008
Är det inte förbjudet från och med Juni eller något i år att ha en sådan streamer på vindrutan? Har att göra med att fartkamerorna...

Någon som har koll? Men jag är ganska säker på att det är så.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

71 Inlägg
8 april 2008
Tror man ska gå efter solskyddet på bilen? underkant på solskyddet (Rätta mig om jag har fel?)

2 072 Inlägg
8 april 2008
E-T skrev:
hittar ingen markering nåstans på runtan eller nånstans där som kan visa var gränsen går...

en kompis gjorde en smart grej.. biltemas återanvändbara toningsfilm.. skicka på hur bred du vill.. bara att ta bort innan besiktningen.. o skicka dit igen när du kommer hem.. hehe...

men jag vill ha äkta.. jag får väll ringa vägverket eller polisen o fråga då... pZ

tja jag hadde toningremsan på min gammla merca.. och hadde den 20cm bredd.. och polisen stoppar mej (pga blåa positionsljus) han såg remsan och han mätte remsan.. "han tog en A4a papper och la den på bredden på ratten".. om de finns mellanrum mellan pappret och remsan e de godkänd.. de va vad polisen sa till men innan han mätte..
jag hadde de ej.. men jag fick gå utan böte..tur..: han polisradio började skrika efter hjälp så han ba stack..

Sandzoo i da house

* Klåpare
1 718 Inlägg
8 april 2008
_Danne_L skrev:
Tror man ska gå efter solskyddet på bilen? underkant på solskyddet (Rätta mig om jag har fel?)

Solskyddet brukar man använda för att skaka av sig eventuella böter och besiktningstvåor med.

Du har för låg streamer!
-Vadå låg? Solskyddet är ju lägre!
-Ja men det kan du fälla upp juh!
-Men om det har fastnat då!

o.s.v...

A4-papper kör besiktningsgubbar och poliser med om de tvekar över lagligheten.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

71 Inlägg
8 april 2008
Gulmun skrev:
_Danne_L skrev:

Solskyddet brukar man använda för att skaka av sig eventuella böter och besiktningstvåor med.

Du har för låg streamer!
-Vadå låg? Solskyddet är ju lägre!
-Ja men det kan du fälla upp juh!
-Men om det har fastnat då!

o.s.v...

A4-papper kör besiktningsgubbar och poliser med om de tvekar över lagligheten.

haha okej då vet jag:)

E.T phone home...
212 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
Är det inte förbjudet från och med Juni eller något i år att ha en sådan streamer på vindrutan? Har att göra med att fartkamerorna...

Någon som har koll? Men jag är ganska säker på att det är så.

Mvh Andreas

god damn it.. nån som kan bekräfta detta?.. de suger fan isåfall!

Administratör
2 978 Inlägg
9 april 2008
Dom nya reglerna är att remsan inte får vara lägre än att torkarna går fritt.

En kopp av den svarta såsen...

Flygplans bogserare
103 Inlägg
9 april 2008
Du får ha så ett A4 ark kan gå mellan överkanten på ratten och nederkanten på filmen. Har själv åkt fast en gång i tiden för de. Fick rycka ner de på plats annars ombes och böter.

OLAGBG
596 Inlägg
9 april 2008
Finns inget markering på framrutan är det 10% av rutans totala höjd som man får betäcka med rutstreamer

OLAGBG
VOLVO

3 120 Inlägg
9 april 2008
Vectra_goo skrev:
Du får ha så ett A4 ark kan gå mellan överkanten på ratten och nederkanten på filmen. Har själv åkt fast en gång i tiden för de. Fick rycka ner de på plats annars ombes och böter.

På längden eller tvären? wink

501 Inlägg
9 april 2008
Nu när jag var in på bes så kollade dom inte ens.
Min streamer är ju inte super stor. Men den är mycket lägre än mina markeringar.

OBS: Ironi

Nismo
758 Inlägg
9 april 2008
Också hört att de är så med att torkarna går fritt

1 079 Inlägg
9 april 2008
det där är en ren tolkningsgrej, besiktigade min mercedes förut med en streamer gick inte långt ner, solskyddet var betydligt mer i synfältet nedfällt i vilket fall, på besiktningen frågade jag t om om den han sa att det där är ingen fara, och bilen gick igenom. 2veckor senare åkte jag in i flygande besiktning polisen ville sätta ombesiktning, berättade om bilprovningen och fick höra "jaja det har vi hört förut".

Men det som borde gälla är:
ingen färgat skikt/dekal i siktfält och det finns två siktfält förarens och rutans.
Förarens siktfält är en yta som är 20x30cm (A4) mittpunkten i den ytan ska vara 70cm över sittdynan och 60cm framför förarens ögon.

EDIT: hittade en bra förklaring här: http://www.norrbottensglas.se/besiktning.htm
Senast redigerat av Madhouse (9 april 2008)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Lite överallt..
612 Inlägg
9 april 2008
Så om jag vill så kan jag sätta en text på tvären på passagerarsidan i framrutan?

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

Sök