3432
Sök

Ta bort katalysatorn? Olika åsikter?

Dann3
11 april 2008
Trådstartare
#1
Ger det mer effekt att plocka katalysatorn på en 16v som är småtrimmad samt ha 2.5" avgasrör hela vägen från grenröret bak till en japs?

Har så här under bilen min att först är det ett lexmaulgrenrör sedan en katalysator och sedan går det 2" hela vägen bak till en japsdämpare.

Hört lite att man måste ha lite motstånd för att en sugmotor skall gå bra men har kollat runt lite och sett att tex JG på garaget.org har ju bara grenrör som avgas till sin kadett? Går kanske bara bra om den är så trimmad som hans bil är men men sedan har jag hört både bra och dåliga saker om att plocka katalysatorn men vilket skall man lita på?

/danne
Senast redigerat av Dann3 (11 april 2008)

287 Inlägg
11 april 2008
#2
om du tar bort katalysatorn så kommer den väll ej gå igenom besiktningen? sen det där med motstånd så tror ja inte det är nån fara om du tar bort katten, då det finns ju bilar som ej har katt orginal..

mvh kim

volvo ska de va :)

3 122 Inlägg
11 april 2008
#3
Tänk på miljön, en sur 16v sugmotor går inte nämnvärt bättre av att du tar bort katten...
Bättre att du skaffar en vassare kam och extraktorgrenrör och mappar den ordentligt efteråt.


3 235 Inlägg
11 april 2008
#4
Miljöbrott heter det väl att ta bort katalysotorn.

Rätta min om jag ahr fel, men det kan bli saftiga böter, plus ombesiktning.

För att minska motståndet kan du köpa en sportkat.


Dann3
11 april 2008
Trådstartare
#5
viccoA skrev:
Tänk på miljön, en sur 16v sugmotor går inte nämnvärt bättre av att du tar bort katten...
Bättre att du skaffar en vassare kam och extraktorgrenrör och mappar den ordentligt efteråt.

Precis det jag har liggandes här hemma smile Fast två kamaxlar...
Senast redigerat av Dann3 (11 april 2008)

örebro
46 Inlägg
11 april 2008
#6
Japp du kan åka dit på möljöbrott men den chansen lär ju inte va stor..Du lär ju hänga tillbaka katten till besiktningen för att få igenom bilen..Tror inte du märker nån större skillnad på om du tar bort katten..Jag har en sport katt från feritta det funkar skit bra..Men pga högt laddtryck så ska jag ta bort katten för att få bort dels värme,men mest av allt motstånd. Men på en vanlig sugis så är det inte värt besväret att plocka upp och ner med katalysatorn.. Enligt min åsikt


761 Inlägg
11 april 2008
#7
nej, tror du kan glömma allt vad mer effekt heter, det du gör är isf att du flyttar upp effekten ännu mer i varvtalsregistret vilket knappast lär gynna helhetsintrycket.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

457 Inlägg
11 april 2008
#8
Håller med resten, sen så kan vi ju alltid skänka miljön en tanke i dagens läge!wink

2 164 Inlägg
11 april 2008
#9
De som händer är att du förlorar lite vrid, knappt nån märkbar effekt ökning och blir ett miljösvin.
Så nej ta inte bort katten.
Om man behöver ändra så ska de va rejs katt av modell bättre!

MVH

F


Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
12 april 2008
#10
Dann3 skrev:
Ger det mer effekt att plocka katalysatorn på en 16v som är småtrimmad samt ha 2.5" avgasrör hela vägen från grenröret bak till en japs?

Har så här under bilen min att först är det ett lexmaulgrenrör sedan en katalysator och sedan går det 2" hela vägen bak till en japsdämpare.

Hört lite att man måste ha lite motstånd för att en sugmotor skall gå bra men har kollat runt lite och sett att tex JG på garaget.org har ju bara grenrör som avgas till sin kadett? Går kanske bara bra om den är så trimmad som hans bil är men men sedan har jag hört både bra och dåliga saker om att plocka katalysatorn men vilket skall man lita på?

/danne

Dett stämer inte att man måste ha ett visst motstånd på avgass sidan på en fyrtaktare. På en två taktare så måst man ha det på grund av det inte finns några ventiler på den utan spolportar o har man för lite motstånd då så far bränslet rätt igenom o hinner inte smörja vevlagret. Men på en fyrtaktare så är det ventiler så då kan inte bränslet fara igenom hur som helst så ju mindre motstånd desto bättre men sen beror de på vad det är för maskin man har om man märker det eller int. I dit fall kan du nog ha kvar den för du lär knappast få någon märkbar skillnad...


Forummoderator
9 299 Inlägg
12 april 2008
#11
Det pratas en del i tråden om ditten och datten.

Fakta:

Bilen blir olaglig och du riskerar böter vid en flygande bes. Risken för det...? Miljösvin. Nja... Hmm. En moppe på Cypern släpper ut mer skit. Men ändock: Det är olagligt. Kan du sova eller inte? Jag skulle inte ha några problem med det eftersom Kalle och Stina flyger till Thailand på tisdag. De borde skjutas istället om du frågar mig då deras Thailandresa släpper ut mer skit Per Capita än 1500mil med din orenade Opel.

Effektökning: JA! Eller nej... En del bilar/motorer fjongar på 10-15 hästar på en "decat", andra tappar (!) då de är konstruerade för katten. Kalla det mottryck eller grupptryck eller vad ni vill, faktum kvarstår. Fakta!

Så vad ska du göra? Jo, du ska surfa runt på Opel-sidor. Vad har Opelvänner runt om i Europa för erfarenheter av din motor utan kat?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
12 april 2008
#12
glöm de.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

KHRacing
13 april 2008
Trådstartare
#13
Många åsikter. nån som provat på just en Kadett GSi 16v ?

1: olagligt
2: det ger en "hjälpsam/märkbar effekt på en GSi 16v som är frisk
3: du får högre avgashastighet (nåt ma vill sträva efter)
4: inte större avgas än 2" behöver du, (finns anledning till detta)
5: Jämför inte JG´s bil med din som är "orginal"... :-)
6: Lycka till.


k


Sök