Hej, jag har läst en del om olika bilsorter o trodde av många olika orsaker att svensk bil var ett bra val om man ville komma billigt undan vilket tydligen va lite fel.
Ja har läst lite inlägg om japanare (som har blivit stora) vilket fick mig att bli lite sugen faktiskt men det värsta ä ju att det finns ju så mycke att välja på vilket gör allt svårare.
Det hade varit rätt intressant o veta vilken/vilka japanare som ni tycker ligger i ungefär samma klass om man jämför de mesta mä saab 900 2,0T 97- som fortfarande ä mitt nuvarande val o annars åxå andra vanliga o populära bilmodeller o märken.
Ja fick ett ett rätt bra tips om toyota corolla T sport vilket va en rätt ok bil men den ä nog väldigt svår att få tag i för ca 40-50k
Hej ! svensk bil betyder inte att du kommer undan billigt! (:
Om du letar efter en corolla T-sport för 50 tusen så får du leta, Det lär finnas nåra fina ex av 200sx (s13) för 40-50k
Det verkar på dig som du vill ha turbo vilket jag inte klandrar dig för!
Men kom ihåg sen när du köper bil att köp hellre en servad 20000 milare, än en dåligt servad 12k för det är när man slarvar service som delarna inte vill vara med längre.
Dom säger ner och din plånbok säger aj!
"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)
De orsakerna att ja ville ha saabb va just att bilen har rätt ok prislapp i andrahandsvärdet, går bra i då man "gasar på", finns rätt ok mä både passagerar o bagageutrymme, är rätt tålig o ä inte så jätte dyr i delar lr att äga.
De här sakerna ä kanske inte det enklaste att jämföra o få ungefär samma resultat på en japanare eftersom alla har ju i nästan olika katekorier tycker ja men d är japanerna inte heller ensamma om .)
Turbo är inget ja måste ha men det ä ju en fördel om man inte vill lägga ut så jättemycke på trim, men däremot så vill ja ha ca 150 hk o uppåt under huven.
Nu när vi ändå snackar åt japanare hållet, på vilka platser ligger d olika märkena om man jämför dom mä varan?
Jag har hört att toyota ligger 1a o subaru 2a men det kan ju va fel.
Själv har ha alltid varit negativ te nissan, morsan hade en micra som allti krångla o rosta o farsan har en nissan cingcab som går jävligt bra men rostar bort
Mitsubishi vet ja en del vänner o bekanta som har haft o d har åxå krånglat o rosta bort.
Men dessa ä senare 80 te tidigare 90 tal så d är kanske inte så konstigt
celica av 90 årsmodell o uppåt ä fina bilar men ja vill helst ha en tidigast 94 o uppåt, celican ä mer av en sportbil åxå vilket brukar gapa till sig dyra prylar på olika sätt om ni fattar , jag skulle kunna ha tänkt mig en celica men utrymmet ä tyvärr inte så jättestort (hörde att d va liknande en golf 3a o ja har nu en golf 2a o vill ha större utrymme).
En Celica 94> lär bli svår att hitta för 40-50 tusen, men utrymmet är det inget fel på, ganska stort bagage och mycket rylmligt för förare och passagerare, det ända som är lite trångt är baksätet så åker man ofta fler än 2 så är det kanske inte så kul. En fin Celica GT 94> (175 hk) kan man hitta från säg 75-80 och uppåt.. Efter 96 kom ett facelift som gör bilen betydligt snyggare i fronten...
Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Ja hitta fina celicor på blocket för runt 50k av 94 års modell.
ja va åxå inne på http://begbilguiden.bilprovningen.se/ där ja jämförde celican från 94 o saab 900 97 vilket visade sig att toyotan va bättre i vissa tester men däremot så tyckte folk negativt om bagage o baksäte utrymme.
Jag ska nog ta mig en titt på nåt toyota företag o se hur stor plats d ä i celican jämfört mä saab o mä d bestämma sig då. Hur skillnaden mellan celican o saab ä i ekonomin annars vet ja inte.
Saab hade rätt ok priser på delar o sånt men d va inte orginala delar. I helförsäkring så kommer den att kosta ca 4.500 om man ä över 25 där ja bor men annars över 10.000 , så d ä skillnad.
kostnaden ä väl inte lika dyr om man inte har turbo bla
Det går ju att sätta stressfläkt på celican mä på d som inte readan har d men det har många rekomenderat att inte göra för att de inte håller vilket ja tycker ä konstigt :S
Om du hittade Celica för 50k så kanske det var 1.8 litersmotorn, GT 2.0 brukar vara dyrare, sedan så har ju inte alla skinn och ac och då brukar dom vara lite billigare. Det går ju inte riktigt att jämföra utrymmen på en Saab och en Celica eftersom den senare är en sportbil och då får man räkna med lite sämre bagage och baksäte...
Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Jag kollade jämförde o bestämmde mig för flera olika bilar sen i sommras. Nu när ja slutligen bestämmde mig så fick ja lite intresse för japanare som ja har kollat på men det stör mig mest tycker ja ä att de finns i stort sett ingen kombi, halvkombi lr kupe som ser bra ut, har rätt bra styrka under huven, inte ä för stor men samtidigt har rätt bra mä plats (kommer ju att bygga ljud samtidigt som ja vill ha plats för annat åxå) o inte har för höga budgetkrav. på d sätt som saaben har.
Det bilar som ja har funderat på ä golf 3 gti halvkombi o variant, passat variant, audi 100/A4, volvo 855, toyota mm, men saab ligger bäst i test hittills o tror faktisk att d blir kanske lite svårt för japanarbilarna att överta bilvalsplatsen.
Ja kollade t.ex. på corolla 98 kombi o halvkombi som såg ok ut men motor volumen o hk ville man bara räcka ut tungan åt
Corolla 1,6an 98 går grymt bra för att vara en 1,6 sugis, ligger på 114 hk tror jag. Kanske ingen monstereffekt men den drar ju bara runt 0,6-0,7 blandat.. CarinaII med 1.8 eller 2.0 är ju lite starkare. Hursomhelt är ju kvaliteten och driftsäkerheten oöverträffad En Celica St202 (94>) köper man inte för utrymmena den köper man för att sätta guldkant på tillvaron, har inte kört något roligare förutom Supran...
Senast redigerat av mrcelica (6 januari 2006)
Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Japp, det var 2.0 allihop bra pris med ! Dock kom ett snygtt facelift 96 som kan va värt några extra kronor, dubbla krockkuddar kom samtidigt, var bara på förarsidan 94-95 Svårt att hitta interiörbilder men här är en som ger en fingervisning om bagaget i alla fall... http://www.6gc.net/photo.php?file=/imag … 022_27.jpg
Går ju utmärkt att fälla baksätet om man vill få riktigt stort utrymme dock...
Senast redigerat av mrcelica (6 januari 2006)
Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....