2600
Sök

Tonade bakljus

8 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
Hejsan tänkte tona bakljusen på bilen men funderar
på va dom säger på besiktningen? Var sätter dom gränsen vid toning?
Går bilen igenom bes med rödtonade bakljus eller blir det ombesiktning eller anmärkning som
måste åtgärdas?

Driifter;)
1 630 Inlägg
13 april 2008
ej godkänt att tona eller påföra annan "färg" eller nåt på lyktorna..

har du tur så kan du väl klara dig om de blinkar med rätt färg men de e ju tur isf

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

12 086 Inlägg
13 april 2008
Vetifan om jag vågar svara, men jag tror det är såhär.

Enligt lag får man tona bakljusen på bilar som inte är helbilsgodkända. Lyktans funktion får inte ändras. Det måste alltså lysa i korrekta färger och tillfredställande mkt. Sen måste man ha en röd reflex bak, denna får EJ vara tonad.

Håller man sig inom dessa ramar är de lagligt.

101 Inlägg
13 april 2008
Lyktan bak måste vara e-märkt. E-märkningen gäller inte om du tonar hur svagt du än tonar.
Vill du ha tonade baklampor får du köpa nya som är tonade från början.

726 Inlägg
13 april 2008
eller så har du 2 par lampor  . 1 par som är tonade och 1 par som är orginal så sätter du på dom orginala inför bes.

född blåvit
624 Inlägg
13 april 2008
__r0b1n skrev:
eller så har du 2 par lampor  . 1 par som är tonade och 1 par som är orginal så sätter du på dom orginala inför bes.

Det här är det enda som är 100% säkert.

Jag har själv haft tonat bak fast det lyste och blinkade i rätt färger, 2 gånger var det helt ok på besiktningen tredje gången sa dom "NÄPP det där går inte!"

Handlar helt om att ha tur.

10 Inlägg
13 april 2008
Köp toningsspray som du sedan tar bort med toningssprays borttagnings medel smile
Gjorde det på min bil och blev riktigt förvånad när den svarta färgen bara rann av efter ett år smile

8 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
Okay för jag har hört flera av mina kompisar som har besiktat med tonade baljus och gått igenom utan anmärkning..

VW-nörd?
4 332 Inlägg
14 april 2008
2 miljarder trådar om detta, sök i denna delen av forumet så kommer du få alla svar du behöver, alla som lyckats, misslyckats, vad man ska tänka på osv osv osv

8 156 Inlägg
14 april 2008
Så här står det i lagen:
8 §     Fordon får inte ha strålkastare, lyktor eller reflex-anordningar som i efterhand försetts med färgskikt, oavsett färg. Detta gäller även glödlampor till strålkastare och lyktor.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök