3858
Sök

Minska bränsleförbrukning.

10 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
#1
Tjaba!

Att förminska bränsleförbrukninen på sin bil.. alla som har förlsag och råd det är bara skriva ner det.. dela med er av era erfarenheter till alla så att vi som bilister kan köra mer ekonomiskt och värna lite om miljön. big_smile

Vad jag har försökt att göra på min (Nissan Primera 91:a Slx P10). . har bytt, tändstift, tändkablar, fördelarlock lr vad d kallas.. luftfilter, bränslefilter ska byta motorolja snart.. men som sagt olika åsikter , olika perspektiv kan hjälpa,, ibland tänker man begränsat.. hihi:P

Så d bara köra på och tipsa ! cool

10 287 Inlägg
15 april 2008
#2
- Körstil
- Motorvärmare
- Undvika breda däck
- Rätt däcktryck


Och givetvis byta till bränslesnålare bil.....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Toker
491 Inlägg
15 april 2008
#3
Köp inte en supra, det är ett hett tips..  ;]

Toker Jr 081102

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
15 april 2008
#4
Supratok skrev:
Köp inte en supra, det är ett hett tips..  ;]

V8 kanske inte är det smartaste heller tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Student
232 Inlägg
15 april 2008
#5
kör alltid soppasnålaste hastigheten och sakta inte med för hastighetsbegränsningar och sånt

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...

VW-nörd?
4 332 Inlägg
15 april 2008
#6
Bäst är att köra runt 70-80 konstant.
Håll jämn gas.
Planera körningen, motorbroms+vanlig broms. Så länge varvmätaren är över 2000 rpm så sparar du soppa på motorbroms iaf...
Vid kö/rödljus, rulla sakta så länge de går, sparar bränsle när du ska iväg vid rödljuset, de som drar mest i en bil e när du ska dra igång ett 1-2 tons monster till att röra på sig.
Hoppa växlar, kör 1an, 2an, 4/5an t.ex. och undvik att varva över 3000 rpm (bensin), lätt på gaspedalen...
Inga kraftiga inbromsningar.
Rätt däcktryck.
Köp däck med lågt rullmotstånd.
Fräscht batteri.
Bra olja, filter osv.
Bort med onödig vikt, typ ölmage osv tongue
Kör utan AC/nedvevade rutor mm, ska du välja nåt av de två, använd AC, drar mindre soppa.
Undvik stolsvärme och värme av rutor.

Sååå!
Började följa några av dom där själv, körde inte som en tjuv förut men typ normalt, sänktes med över 1dl milen direkt tongue Kan man ju göra nåt roligare för


???
661 Inlägg
15 april 2008
#7
Mortalis skrev:
Bäst är att köra runt 70-80 konstant.
Håll jämn gas.
Planera körningen, motorbroms+vanlig broms. Så länge varvmätaren är över 2000 rpm så sparar du soppa på motorbroms iaf...
Vid kö/rödljus, rulla sakta så länge de går, sparar bränsle när du ska iväg vid rödljuset, de som drar mest i en bil e när du ska dra igång ett 1-2 tons monster till att röra på sig.
Hoppa växlar, kör 1an, 2an, 4/5an t.ex. och undvik att varva över 3000 rpm (bensin), lätt på gaspedalen...
Inga kraftiga inbromsningar.
Rätt däcktryck.
Köp däck med lågt rullmotstånd.
Fräscht batteri.
Bra olja, filter osv.
Bort med onödig vikt, typ ölmage osv tongue
Kör utan AC/nedvevade rutor mm, ska du välja nåt av de två, använd AC, drar mindre soppa.
Undvik stolsvärme och värme av rutor.

Sååå!
Började följa några av dom där själv, körde inte som en tjuv förut men typ normalt, sänktes med över 1dl milen direkt tongue Kan man ju göra nåt roligare för

skulle man tänka på allt dedär skulle man ju köra av vägen haha smile


1 171 Inlägg
15 april 2008
#8
Mitt tips är att ha högt däcktryck (och inte rekommenderat däcktryck) och att vara tung på gasen när situationen tillåter. En bensinmotor med insprutning jobbar effektivare med högre belastning så så länge du inte slösar bort den ökade belastningen på motorn genom att varva motorn, friktionsbromsa eller köra fort så sparar man bensin på att gasa mer.
Senast redigerat av zoopåse (15 april 2008)


438 Inlägg
15 april 2008
#9
Mortalis skrev:
Bäst är att köra runt 70-80 konstant.
Håll jämn gas.
Planera körningen, motorbroms+vanlig broms. Så länge varvmätaren är över 2000 rpm så sparar du soppa på motorbroms iaf...
Vid kö/rödljus, rulla sakta så länge de går, sparar bränsle när du ska iväg vid rödljuset, de som drar mest i en bil e när du ska dra igång ett 1-2 tons monster till att röra på sig.
Hoppa växlar, kör 1an, 2an, 4/5an t.ex. och undvik att varva över 3000 rpm (bensin), lätt på gaspedalen...
Inga kraftiga inbromsningar.
Rätt däcktryck.
Köp däck med lågt rullmotstånd.
Fräscht batteri.
Bra olja, filter osv.
Bort med onödig vikt, typ ölmage osv tongue
Kör utan AC/nedvevade rutor mm, ska du välja nåt av de två, använd AC, drar mindre soppa.
Undvik stolsvärme och värme av rutor.

Sååå!
Började följa några av dom där själv, körde inte som en tjuv förut men typ normalt, sänktes med över 1dl milen direkt tongue Kan man ju göra nåt roligare för

Haha, gillar detta tips: Bort med onödig vikt, typ ölmage osv tongue
Alla dina tips är helt rätt, men va fan va tråkigt det blir i längden sad
Lite måste man gasa smile


4 Inlägg
15 april 2008
#10
Lean-burn är annars ett hett tips. Kom ner på 1L E85 / mil utan att anstränga mig.


VW-nörd?
4 332 Inlägg
15 april 2008
#11
Hehe klart att man inte måste tänka på alla aspekterna ja nämnde kanske, men man kan använda några stycken av dom så kommer man ner rätt mkt, utan att behöva tänka så mkt tongue e väl bara en invänjningstid. Klart man gasar på lite ibland tongue men kanske inte varje gång man ska göra nåt hehe


underordnad allfixare
696 Inlägg
15 april 2008
#12
ta cykeln smile

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!

1 171 Inlägg
15 april 2008
#13
Hur länge tror ni myten om ägget under gaspedalen kommer hänga kvar? Folk är bra på att hålla den vid liv iaf.


2 118 Inlägg
15 april 2008
#14
Mortalis skrev:
Bäst är att köra runt 70-80 konstant.
Håll jämn gas.
Planera körningen, motorbroms+vanlig broms. Så länge varvmätaren är över 2000 rpm så sparar du soppa på motorbroms iaf...
Vid kö/rödljus, rulla sakta så länge de går, sparar bränsle när du ska iväg vid rödljuset, de som drar mest i en bil e när du ska dra igång ett 1-2 tons monster till att röra på sig.
Hoppa växlar, kör 1an, 2an, 4/5an t.ex. och undvik att varva över 3000 rpm (bensin), lätt på gaspedalen...
Inga kraftiga inbromsningar.
Rätt däcktryck.
Köp däck med lågt rullmotstånd.
Fräscht batteri.
Bra olja, filter osv.
Bort med onödig vikt, typ ölmage osv tongue
Kör utan AC/nedvevade rutor mm, ska du välja nåt av de två, använd AC, drar mindre soppa.
Undvik stolsvärme och värme av rutor.

Sååå!
Började följa några av dom där själv, körde inte som en tjuv förut men typ normalt, sänktes med över 1dl milen direkt tongue Kan man ju göra nåt roligare för

enligt mythbusters tog ac'n mer soppa än nervevade rutor smile men men dom kan ju ha fel tongue

D.i.l.l.i.g.a.f

VW-nörd?
4 332 Inlägg
15 april 2008
#15
NJ_ skrev:
Mortalis skrev:
Bäst är att köra runt 70-80 konstant.
Håll jämn gas.
Planera körningen, motorbroms+vanlig broms. Så länge varvmätaren är över 2000 rpm så sparar du soppa på motorbroms iaf...
Vid kö/rödljus, rulla sakta så länge de går, sparar bränsle när du ska iväg vid rödljuset, de som drar mest i en bil e när du ska dra igång ett 1-2 tons monster till att röra på sig.
Hoppa växlar, kör 1an, 2an, 4/5an t.ex. och undvik att varva över 3000 rpm (bensin), lätt på gaspedalen...
Inga kraftiga inbromsningar.
Rätt däcktryck.
Köp däck med lågt rullmotstånd.
Fräscht batteri.
Bra olja, filter osv.
Bort med onödig vikt, typ ölmage osv tongue
Kör utan AC/nedvevade rutor mm, ska du välja nåt av de två, använd AC, drar mindre soppa.
Undvik stolsvärme och värme av rutor.

Sååå!
Började följa några av dom där själv, körde inte som en tjuv förut men typ normalt, sänktes med över 1dl milen direkt tongue Kan man ju göra nåt roligare för

enligt mythbusters tog ac'n mer soppa än nervevade rutor smile men men dom kan ju ha fel tongue

Dom fick ju testa om det för de stämde inte och då visade de sig att ACn drog mindre tongue


592 Inlägg
15 april 2008
#16

2much.fi
Accessories for your DSLR

217 Inlägg
15 april 2008
#17
Slaktarin skrev:
Vad tror ni om detta då? smile
http://www.youtube.com/watch?v=lw2naDdfdwM&eurl

hehe.. gillade att han hade en katt i bakluckan big_smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
15 april 2008
#18
Gillar att han säger de klassiska, sånt som bensin och bilföretagen inte vill att du ska veta...haha! Alla bilföretag i en normal bilindustri (inte usas där de e tänkt att alla bilar skall ha pipeline direkt till motorn från oljeriggen) jobbar ju hela tiden stenhårt på att få ner utsläpp och förbrukning för att klara nya avgaskrav och locka nya kunder.
Konstigt att de skulle lägga ner så mkt pengar och tid på forskning och utprövning av produkter om de nu bara var att hälla i lite aceton i tanken...


2 118 Inlägg
15 april 2008
#19
Mortalis skrev:
NJ_ skrev:
Mortalis skrev:
Bäst är att köra runt 70-80 konstant.
Håll jämn gas.
Planera körningen, motorbroms+vanlig broms. Så länge varvmätaren är över 2000 rpm så sparar du soppa på motorbroms iaf...
Vid kö/rödljus, rulla sakta så länge de går, sparar bränsle när du ska iväg vid rödljuset, de som drar mest i en bil e när du ska dra igång ett 1-2 tons monster till att röra på sig.
Hoppa växlar, kör 1an, 2an, 4/5an t.ex. och undvik att varva över 3000 rpm (bensin), lätt på gaspedalen...
Inga kraftiga inbromsningar.
Rätt däcktryck.
Köp däck med lågt rullmotstånd.
Fräscht batteri.
Bra olja, filter osv.
Bort med onödig vikt, typ ölmage osv tongue
Kör utan AC/nedvevade rutor mm, ska du välja nåt av de två, använd AC, drar mindre soppa.
Undvik stolsvärme och värme av rutor.

Sååå!
Började följa några av dom där själv, körde inte som en tjuv förut men typ normalt, sänktes med över 1dl milen direkt tongue Kan man ju göra nåt roligare för

enligt mythbusters tog ac'n mer soppa än nervevade rutor smile men men dom kan ju ha fel tongue

Dom fick ju testa om det för de stämde inte och då visade de sig att ACn drog mindre tongue

aah det har jag missat ^^

D.i.l.l.i.g.a.f

1 661 Inlägg
15 april 2008
#20
Nja, va det inte så att det drog mindre med rutorna nere i låga hastigheter och mer än AC i höga?


Sök