Minska bränsleförbrukning.

bubbla_mannen Bubbla mannen
15 juni 2009 · 1 Inlägg

Att alltid ha mer luft i däcken än vad det rekommenderade lufttrycket säger är a & o i denna fråga!!

Bubbla mannen
M103
15 juni 2009 · 1 570 Inlägg

Med en Volvo som dricker soppa som det vore vatten har jag känt mig tvungen att bli duktig på ecodriving, och det funkar väldigt bra OM man har disciplin. Det blir fruktansvärt trist i längden eftersom man sitter och koncentrerar sig på varvräknare, växlar osv och inte bara kör. Hoppa växlar funkar, 850n orkar gå på femman i under 50, så det blir 1-2-5/1-3-5 oftast.

Prolac
15 juni 2009 · 123 Inlägg

ligga efter långtradare brukar dra ner på soppan rätt mkt,o andra sidan får du massa damm o skit på bilen men kan vara värt om du inte har så fin bil.var mjuk på gasen släpp gasen innan korsningar osv finns massor

Senast redigerat av Prolac (15 juni 2009)

Hyundai accent "1.6 gls" (2004)
Soderqvist
15 juni 2009 · 660 Inlägg

Som jag gjorde på en gammal 740 med en B230K motor..

Extractor = lite bättre flöde

Plocka bort AC-pump = Mindre ansträngade för motorn

Fräsh olja i motor växellåda och bakaxel för mindre friktion

Smala däck = Mindre friktion

Fräsha hjullager och inga anliggningar av bromsarna (Snurra man till däcket så snurra det 10 varv innan det stanna)

Inga extraljus = Mindre luftmotstånd

Inga elkrävande prylar = Mindre ansträngade för generatorn vilket minskar soppa förbrukningen

Fräsha tänddelar = Bättre förbränning

Fräsht luftfilter = Bättre förbränning och luftflöde

INGEN KATALYSATOR = katten är en jävla bensintjuv (Minst 1 deciliter/mil)

Helst ska du ha en kombi/halvkombi då dessa är bättre aerodynamiskt formade vilket minskar förbrukningen

Listan kan ingentligen göras hur lång som hällst, Med alla dessa ovanstående saker gick min bil från ca 1 liter/milen till 0,8 - 0,85 liter/milen vid stadskörningen vilket är bra för en B230K motor med 40 000 mil på nacken!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
brillmongo
15 juni 2009 · 874 Inlägg

Med en Volvo som dricker soppa som det vore vatten har jag känt mig tvungen att bli duktig på ecodriving, och det funkar väldigt bra OM man har disciplin. Det blir fruktansvärt trist i längden eftersom man sitter och koncentrerar sig på varvräknare, växlar osv och inte bara kör. Hoppa växlar funkar, 850n orkar gå på femman i under 50, så det blir 1-2-5/1-3-5 oftast

Håller med fullt ut, bara att jag har annan bil. Eco driving funkar, om man vill...

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
Sanizz
15 juni 2009 ·

Ingen som har hört talas om ekodriving? tongue HE HE

Funkar prima

damn_fast
31 juli 2009 · 215 Inlägg

zoopåse skrev:
Hur länge tror ni myten om ägget under gaspedalen kommer hänga kvar? Folk är bra på att hålla den vid liv iaf.

Skulle jag vilja veta mer om, länka gärna till en venskaplig undersökning som visar detta och inte till påhittad artikel på Aftonbladet.

Utifrån in empiriska undersökning så är det just en myt att ägget under pedalen INTE skulle fungera.

Just ägget som exempel kan få min bil att dra säkert 15-20% mindre bränsle vid stadskörning i alla fall.

Senast redigerat av damn_fast (31 juli 2009)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS
zoopåse
31 juli 2009 · 1 171 Inlägg

Det är ren fysik. Mindre pumpförluster pga mer öppet spjäll = effektivare förbränning. (gäller för bensinmotorer). Det är därför en seriehybrid går att få att dra otroligt mycket mindre bensin än en vanlig bil tex därför att man kan utnyttja motorn effektivare med större gaspådrag när man kan lagra energin hela tiden. Då behövs heller inte lika stor motor då man bara behöver tillräckligt för medeleffekten man använder och man kan då gasa på och få effektivare gång.

Att "ägget" som metod ger lägre förbrukning än "vanlig körning" beror på att man får en lägre generell hastighet och mer utrymme för planering och mindre behov av broms. Det går lugnare helt enkelt. Det går att ta det ett steg längre med lägre förbrukning och medvetet hålla nere hastigheten på en jämn nivå istället för att använda "ägget". Gasa upp bestämt och växla upp snabbt till högsta möjliga växel. Släpp gasen i tid och växla ner vid 1000-1200varv. Drar mindre än att sega sig upp med ägg under pedalen.

Ägget är bara en halvsanning, det finns mer att hämta.

Samma i uppförsbackar osv. Att gasa sig uppför backen och släppa gasen helt när der går nerför gör att du kan lagra energi i form av lägesenergi i bilen när motorn föbränner effektivt )mer öppet spjäll) och sedan stänga av bränslet på högsta möjliga växel (svagaste motorbroms) när det går nerför.

damn_fast
31 juli 2009 · 215 Inlägg

zoopåse skrev:
Att "ägget" som metod ger lägre förbrukning än "vanlig körning" beror på att man får en lägre generell hastighet och mer utrymme för planering och mindre behov av broms. Det går lugnare helt enkelt. Det går att ta det ett steg längre med lägre förbrukning och medvetet hålla nere hastigheten på en jämn nivå istället för att använda "ägget". Gasa upp bestämt och växla upp snabbt till högsta möjliga växel. Släpp gasen i tid och växla ner vid 1000-1200varv. Drar mindre än att sega sig upp med ägg under pedalen.

Visst är det så, det går inte bara att förkasta att ägget under pedalen skulle vara en myt.
Det åt mindre energi under X tidsperidod accelerera massa Y än att kraftigt accelerera samma massa Y men under en kortare tidsperiod.

Det är grundläggande fysik,  rörelsemängden (SI-enhet kg·m/s)

Senast redigerat av damn_fast (31 juli 2009)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS
kolvas
31 juli 2009 · 4 001 Inlägg

zoopåse skrev:
Samma i uppförsbackar osv. Att gasa sig uppför backen och släppa gasen helt när der går nerför gör att du kan lagra energi i form av lägesenergi i bilen när motorn föbränner effektivt )mer öppet spjäll) och sedan stänga av bränslet på högsta möjliga växel (svagaste motorbroms) när det går nerför.

Det där är helt fel, läs vilken eco-driving bok som helst så ser du att du ska gasa i nerförbacke och rulla i uppför, detta innebär att hastigheten kommer att vandra upp & ner men det funkar som metod i bränslebesparing.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Losgard
31 juli 2009 · 1 688 Inlägg

Försök att ligga vid det varvtal där du känner att motorn arbetar effektivast vid långkörning, väldigt olika beroende på motor och utväxling, 70-80 som någon skrev tidigare kan ju vara helt fel.

Att ligga på så låg växel som möjligt, t.ex 5an under 50km/h är inte gynsamt, motorn får arbeta mer än om du använt en lägre växel.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
kolvas
31 juli 2009 · 4 001 Inlägg

Bullet--- skrev:
-Slipstreama bakom tung traffik på motorväg/landsväg, mindre luftmotstånd.

detta är nog det allra bästa sättet, har provat detta och det är inga problem att minska förbrukningen med 40-50%

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
zoopåse
31 juli 2009 · 1 171 Inlägg

Det där är helt fel, läs vilken eco-driving bok som helst så ser du att du ska gasa i nerförbacke och rulla i uppför, detta innebär att hastigheten kommer att vandra upp & ner men det funkar som metod i bränslebesparing.

Det där måste vara helt feltänkt och jag undrar om det verkligen står precis så i "böckerna". Om man bara ser till hur bensinmotorn jobbar effektivast så ska man göra precis tvärtom. Helst stänga av motorn och rulla nerför backen men motorbroms på högsta växeln är nog det mest rimliga rent praktiskt.smile

Den kanske vanligaste varianten man hör är att man ska ha jämn gas hela tiden uppför som nerför. Där är det kanske lite mer diskutabelt vad som är bäst. Det sägs att just övergången mellan shutoff vid motorbroms och gas utgör en förlust i sig. Frågan är vilken som är störst.

En annan vanlig är att man ska ha jämn hastighet uppför som nerför.

Jag tror egentligen att sanningen beror lite från fall till fall. Hur branta backarna är osv. Det minst effektiva måste ju vara att ha lite gas nerför en backe på en lägre växel. Då både tillför man ju energi på inneffektivt sätt och förlorar lägesenergi samtidigt.

Rock-Star
31 juli 2009 · 2 982 Inlägg

kolvas har rättt.
han menar att motorn drar mer soppa när du gasar på en uppförsbacke än när du gasar på en nerförsbacke.

Iam2fast4U
31 juli 2009 · 1 534 Inlägg

http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_econo … _behaviors

där står väl allt man behöver veta wink

BMW E34 "538" (1990)
kolvas
31 juli 2009 · 4 001 Inlägg

zoopåse skrev:

Det där är helt fel, läs vilken eco-driving bok som helst så ser du att du ska gasa i nerförbacke och rulla i uppför, detta innebär att hastigheten kommer att vandra upp & ner men det funkar som metod i bränslebesparing.

Det där måste vara helt feltänkt och jag undrar om det verkligen står precis så i "böckerna". Om man bara ser till hur bensinmotorn jobbar effektivast så ska man göra precis tvärtom. Helst stänga av motorn och rulla nerför backen men motorbroms på högsta växeln är nog det mest rimliga rent praktiskt.smile

Den kanske vanligaste varianten man hör är att man ska ha jämn gas hela tiden uppför som nerför. Där är det kanske lite mer diskutabelt vad som är bäst. Det sägs att just övergången mellan shutoff vid motorbroms och gas utgör en förlust i sig. Frågan är vilken som är störst.

En annan vanlig är att man ska ha jämn hastighet uppför som nerför.

Jag tror egentligen att sanningen beror lite från fall till fall. Hur branta backarna är osv. Det minst effektiva måste ju vara att ha lite gas nerför en backe på en lägre växel. Då både tillför man ju energi på inneffektivt sätt och förlorar lägesenergi samtidigt.

Du måste skilja på praktik & teori, eco-driving böckerna är baserade på praktiska erfarenheter, det handlar inte om att släppa av helt i uppförsbacken utan att lätta av lite.

Jag tror egentligen att sanningen beror lite från fall till fall. Hur branta backarna är osv

jepp, så är det ju naturligtvis också

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
zoopåse
31 juli 2009 · 1 171 Inlägg

Residence skrev:
kolvas har rättt.
han menar att motorn drar mer soppa när du gasar på en uppförsbacke än när du gasar på en nerförsbacke.

Fast det intressanta är ju vad det blir när man integrerat alltihop över sträckan och inte vad bilen drar momentant uppför och nerför.

mulleina
31 juli 2009 · 715 Inlägg

Residence skrev:
kolvas har rättt.
han menar att motorn drar mer soppa när du gasar på en uppförsbacke än när du gasar på en nerförsbacke.

Man måste väl gasa i uppförsbacke? jag brukar ha gaspedalen i botten. Om vi nu säger att du släpper gasen så liger du i 70-60km/h i bästa fall när du är upp och då ska du accelerare och det kostar också

M103
31 juli 2009 · 1 570 Inlägg

Ecodriving kan ju vara olika bekvämt i olika bilar. En Saab 9-5 2.0t tex är ju rätt glest växlad, den vill inte alls åka 50 på femman medan det går utmärkt i min gamla 850. Å andra sidan varvar 9-5an knappt 2500 i 120 när Volvon nästan är uppe på 3000. Man får hitta tricket för sin bil helt enkelt.

henke_99 Offroad Racing
31 juli 2009 · 3 122 Inlägg

mulleina skrev:

Residence skrev:
kolvas har rättt.
han menar att motorn drar mer soppa när du gasar på en uppförsbacke än när du gasar på en nerförsbacke.

Man måste väl gasa i uppförsbacke? jag brukar ha gaspedalen i botten. Om vi nu säger att du släpper gasen så liger du i 70-60km/h i bästa fall när du är upp och då ska du accelerare och det kostar också

Det handlar om ett jämt gaspådrag, håller du gasen i ett visst läge så får bilen högre fart i nerförsbackar och man får därmed upp extra rörelseengergi så man kan klara uppförsbacken efter utan att behöva gasa lika mkt som om du släppt gasen när du åkte ner.

Att köra ekonomiskt handlar inte om att hålla en exakt hastighet, utan att ha ett hyfsat jämnt gaspådrag... Lite variationer i hastigheten är bara positivt. (sålänge det ökar i nerförsbackar och sackar i uppförsbackar) Att man sen kan bli lite irriterad över att ligga bakom en sån bil är dock en annan sak, men han kör garanterat mer ekonomiskt än du som ligger bakom o surar...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang