Markus_MR2 skrev:
Rätta mig om jag har fel men är det inte första delen på tryckröret som är det största hindret på b2x5 ???
Tänker jag göra
Att tryckröret är ett stort hinder har jag aldrig hört och rent diametermässigt duger det hyvsat långt upp på effektstegen.
Problemet är och har varit luft in i turbon´och det finns 2 "proppar".
Om vi börjar vid fronten där luftburken hämtar luft....därifrån går ett rör till luftburken.
Denna kallas i folk/saabmun för "snok".
Original är det en ganska smal och ringligt snok och man kan förbättra läget ganska bra genom att köpa en "dieselsnok".
Denna är grövre och kostnaden är låg (typ 150-200kr). Något under av effekt blir det ju inte bara för man byter ut den men det är en bra förutsättning för mer luft iaf.
Nästa prob.....efter luftburken/LMM.
Efter LMM:n går luften genom ett rör ned till turbons kompressor och denna passage är liten så röret blir snirkligt med skarpa böjjar. Utseendet på röret är som en cobra så därför kallas den i folk/saabmun för cobran. Denna finns i några olika modeller, den första trängsta satt på 9-5 i början och byttes senar ut till en bättre modell (kan inga årtal). På aero -06när motorn fick 260 hästar behövdes det mer luft och då gjordes cobran om igen samtidigt som kompressorhuset kortades för att göra plats för den stora "kungscobran".
Dessutom finns det ett antal eftermarknadscobor att köpa, dyra som skam och funktionen t.ex för vevhusventilationen är tveksam.
SÅ....vill man bättra på flödet skall man allts skaffa en "dieselsnok" och en "kungscobra"
Att få dit kungskobran kräver även att man 1: byter kompressorhus på sin turbo eller 2:kortar sitt befintliga hus....annast får det inte plats.
//Jonas