3558
Sök

Vad blir skillnaden med ett större sugrör?

45 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
#1
Hallo har planer på att byta sugröret på min 9-5 blir det nån märkbar skilnad? för dom kostar ju ändå en hel del? tacksam för svar

1 311 Inlägg
17 april 2008
#2
mer renad luft att tillgå vid plötsliga gaspådrag... bör ju teoretiskt ge mer respons men i praktiken så tror jag nog att skilnaden är knappt mätbar!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

blacken
17 april 2008
#3
Saab_kille skrev:
Hallo har planer på att byta sugröret på min 9-5 blir det nån märkbar skilnad? för dom kostar ju ändå en hel del? tacksam för svar

Man kan dricka upp läsken fortare..big_smile

45 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
#4
Den hände jag inte riktigt med :/på?

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 april 2008
#5
Corpze skrev:
mer renad luft att tillgå vid plötsliga gaspådrag... bör ju teoretiskt ge mer respons men i praktiken så tror jag nog att skilnaden är knappt mätbar!

Det beror ju på vilken motor och effekt vi talar om. Min turbo chippade efter luft med 3" rör så bytte till 4" och då blir laddet stabilt som bara den. Kombinerat med ett stadigt filter naturligtvis smile

(Generellt så gör det nog ingen större skillnad på en originalmotor som Corpze skrev)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

blacken
17 april 2008
#6
Saab_kille skrev:
Den hände jag inte riktigt med :/på?

"Sugrör"  big_smile

45 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
#7
Haha roll

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 april 2008
#8
blacken skrev:
Saab_kille skrev:
Hallo har planer på att byta sugröret på min 9-5 blir det nån märkbar skilnad? för dom kostar ju ändå en hel del? tacksam för svar

Man kan dricka upp läsken fortare..big_smile

Saab_kille skrev:
Den hände jag inte riktigt med :/på?

lol  *ASG*

Påminner mig om den där "hotmail-tråden"  tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 april 2008
#9
TBOC_Razor skrev:
blacken skrev:
Saab_kille skrev:
Hallo har planer på att byta sugröret på min 9-5 blir det nån märkbar skilnad? för dom kostar ju ändå en hel del? tacksam för svar

Man kan dricka upp läsken fortare..big_smile

Saab_kille skrev:
Den hände jag inte riktigt med :/på?

lol  *ASG*

Påminner mig om den där "hotmail-tråden"  tongue

Nej men om yatzy,,,
Senast redigerat av torpis (17 april 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 156 Inlägg
17 april 2008
#10
Ett större insugsrör placerat på rätt ställe kan göra lite för effekten. Kan öka responsen lite, då man får in mer kallluft. Men det ger ju inte så mycket effekt direkt?
Sök på luffarturbo så får du upp en hel del diskussioner om ämnet. Jag skulle vilja se lite prestandamätningar, speciellt landsvägsmätningar, då vanliga bänkningar inte fungerar.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

761 Inlägg
17 april 2008
#11
Rätta mig om jag har fel men är det inte första delen på tryckröret som är det största hindret på b2x5 ???

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

5 710 Inlägg
18 april 2008
#12
Markus_MR2 skrev:
Rätta mig om jag har fel men är det inte första delen på tryckröret som är det största hindret på b2x5 ???

Tänker jag göra wink
Att tryckröret är ett stort hinder har jag aldrig hört och rent diametermässigt duger det hyvsat långt upp på effektstegen.
Problemet är och har varit luft in i turbon´och det finns 2 "proppar".
Om vi börjar vid fronten där luftburken hämtar luft....därifrån går ett rör till luftburken.
Denna kallas i folk/saabmun för "snok".
Original är det en ganska smal och ringligt snok och man kan förbättra läget ganska bra genom att köpa en "dieselsnok".
Denna är grövre och kostnaden är låg (typ 150-200kr). Något under av effekt blir det ju inte bara för man byter ut den men det är en bra förutsättning för mer luft iaf.

Nästa prob.....efter luftburken/LMM.
Efter LMM:n går luften genom ett rör ned till turbons kompressor och denna passage är liten så röret blir snirkligt med skarpa böjjar. Utseendet på röret är som en cobra så därför kallas den i folk/saabmun för cobran. Denna finns i några olika modeller, den första trängsta satt på 9-5 i början och byttes senar ut till en bättre modell (kan inga årtal). På aero -06när motorn fick 260 hästar behövdes det mer luft och då gjordes cobran om igen samtidigt som kompressorhuset kortades för att göra plats för den stora "kungscobran".
Dessutom finns det ett antal eftermarknadscobor att köpa, dyra som skam och funktionen t.ex för vevhusventilationen är tveksam.

SÅ....vill man bättra på flödet skall man allts skaffa en "dieselsnok" och en "kungscobra" smile Att få dit kungskobran kräver även att man 1: byter kompressorhus på sin turbo eller 2:kortar sitt befintliga hus....annast får det inte plats.

//Jonas

MVH Jonas
..............


Sök