3065
Sök

Broms lampa i instrumentbrädan. Hur släcker jag den?

44 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
#1
Tja. Har en Volvo 245 -88b. Som har gåt runt 10k mil.(inte mkt)cool...
Men men, har ett problem nu, när jag skulle kolla bromsoken fram så tog jag ur beläggen, och givetvis ska lill-brorsan komma och trycka på bromsen:mad:, så den gick i botten. I sambamd med det så tände sig varningslampan för bromsarna i instrumentbrädan, Hur nollställer jag detta? Behöver hjälp snarast innan besiktning.hmm


48 Inlägg
20 april 2008
#3
skulle snara gissa på att bromsvätskan tog slut så de e de den varnar för


44 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
#4
okej... kanske skulle behövas, men har svårt för och tro att det har kommit in luft i systemet. Jag har hört att man skall göra något med givarn till broms kolvarna, den som känner av att bromskolvarna sitter på rätt plats och att kretsarna jobbar lik-sidigt... att man skall Noll-ställa den. Men tack ändå...


2 644 Inlägg
20 april 2008
#5
pompa skrev:
skulle snara gissa på att bromsvätskan tog slut så de e de den varnar för
tror det jag med så borde inte vara nån fara när du har tryckt tillbaka kolven.. för att det finns inga grejer som känner på en 245a om det är luft i systemet.. men det finns en för nivån på bromsvätskan..

Så om den lyser när du tryckt tillbaks kolven fyll på och se sen smile

Johan Lindgren

44 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
#6
Får la testa uteslutningsmetoden... Men tack alla för era svar:) är tacksam..smile


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 april 2008
#7
Lindgren_ skrev:
pompa skrev:
skulle snara gissa på att bromsvätskan tog slut så de e de den varnar för
tror det jag med så borde inte vara nån fara när du har tryckt tillbaka kolven.. för att det finns inga grejer som känner på en 245a om det är luft i systemet.. men det finns en för nivån på bromsvätskan..

Så om den lyser när du tryckt tillbaks kolven fyll på och se sen smile
Ursäkta?

På fördelningsblocket som sitter på balken nedanför bromscylindern så sitter det en tryckgivare.
Denna reagerar om det tex. är för lite olja eller luft i systemet då det blir för lågt tryck.

Minns dock inte när nivågivaren kom.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

281 Inlägg
21 april 2008
#8
på mercedesen så stoppar du i nyckeln vrider ett steg och sen fullt rattutslag åt båda hållen så nollställs systemet.

/Deki

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
21 april 2008
#9
Har kolven gått ut så mycket att det läckte ut vätska? isf har det garanterat kommit in lut oxå, dvs lufta bromsarna. Känns bromsen svampig eller? Har du testat att bromsa hårt när beläggen sitter i så att den bygger upp tryck igen? mvh Rickard


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 april 2008
#10
lampan lyser på grund av att det är ojämnt tryck i dom båda kretsarna , kolla så inga bromsar kärvar å så, lufta är åsså ett alternativ smile i värsta fall lossa kabeln till givaren( sitter på höger längs gående balk i motor utrymmet  sett framifrån ) så ska lampan släckas:P
Senast redigerat av turboforssen (21 april 2008)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
21 april 2008
#11
_deki_ skrev:
på mercedesen så stoppar du i nyckeln vrider ett steg och sen fullt rattutslag åt båda hållen så nollställs systemet.
det är för att kalibrera styrvinkelsensorn efter att man haft batterikabeln borta och jag tror knappast att det sitter nån styrvinkelsensor på en 240 från -88


17 Inlägg
28 april 2008
#12
Lonefox skrev:
Lindgren_ skrev:
pompa skrev:
skulle snara gissa på att bromsvätskan tog slut så de e de den varnar för
tror det jag med så borde inte vara nån fara när du har tryckt tillbaka kolven.. för att det finns inga grejer som känner på en 245a om det är luft i systemet.. men det finns en för nivån på bromsvätskan..

Så om den lyser när du tryckt tillbaks kolven fyll på och se sen smile
Ursäkta?

På fördelningsblocket som sitter på balken nedanför bromscylindern så sitter det en tryckgivare.
Denna reagerar om det tex. är för lite olja eller luft i systemet då det blir för lågt tryck.

Minns dock inte när nivågivaren kom.
Precis, under fördelningsblocket sitter en plastplugg som det går in en kabel i. Den måste gängas ur och in igen efter varje gång man har fått in luft i systemet..
Förresten, lampan slocknar inte om man klipper sladden tongue


Sök