3809
Sök

Tona rutor (Golf mk2)

Bessewisser
556 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
#1
Hallå!

Ska tona bilen nu på fredag och letar därför efter tipps!

Jag funderar på att plocka ut samtliga rutor och tona därför undrar jag hur man går till väga för att plocka ut dom?

EDIT: Vart köper man lim till rutorn sen när dom ska tillbaks igen?

Tacksam för svar!
//SkyNard
Senast redigerat av SkyNard (21 april 2008)

How low

Lite överallt..
612 Inlägg
21 april 2008
#2
Kan ju säga till dig, att om rutorna är limmade, så får du det du gör att ta ut dem!

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

Drop Shop
926 Inlägg
21 april 2008
#3
rutorna på mk2 är inte limmade. Så det är bara att köra om du nu ska ta ut dom.
Böjer du ner listen inne i bilen och trycker hårt på rutan samtidigt kommer den ploppa ut. Se bara till så nån tar emot på utsidan. smile


Bärs!
3 456 Inlägg
21 april 2008
#4
A_Lindahl skrev:
Kan ju säga till dig, att om rutorna är limmade, så får du det du gör att ta ut dem!

Huh?



Det borde väll funka med nån form av silikon eller så?

Garaget.org peakade 2008.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
21 april 2008
#5
haha ja fattade inte den meningsuppbyggnaden heller tongue


Bessewisser
556 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
#6
mellowd skrev:
rutorna på mk2 är inte limmade. Så det är bara att köra om du nu ska ta ut dom.
Böjer du ner listen inne i bilen och trycker hårt på rutan samtidigt kommer den ploppa ut. Se bara till så nån tar emot på utsidan. smile

Ok så det är lätt då alltså? Bakrutan är inte häller limmad?

//SkyNard

How low

324 Inlägg
21 april 2008
#7
Bakrutan är inte limmad. "Bara" att tycka från insidan där oxå. men tryck med försiktighet. Kan sitta rätt hårt åndå.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

Lite överallt..
612 Inlägg
21 april 2008
#8
Aga_Diff skrev:
A_Lindahl skrev:
Kan ju säga till dig, att om rutorna är limmade, så får du det du gör att ta ut dem!

Huh?



Det borde väll funka med nån form av silikon eller så?

Men när han sa limmade, så antog jag att han menade limmade. inte med silicon..

Som t.ex. min framruta är limmad, och det är inget man trycker ut för hand..

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

Bessewisser
556 Inlägg
22 april 2008
Trådstartare
#9
Prova idag att plocka ut en ruta på en gammal golf som stod på skroten och måste då säga att det var skit lätt! bara att hoppa in i baksätet och trycka ut den...

Ska ladda upp lite bilder sen på hur jag gick tillväga när jag tona så får ni se lite hur jag gör

//SkyNard

How low

Lite överallt..
612 Inlägg
22 april 2008
#10
SkyNard skrev:
Prova idag att plocka ut en ruta på en gammal golf som stod på skroten och måste då säga att det var skit lätt! bara att hoppa in i baksätet och trycka ut den...

Ska ladda upp lite bilder sen på hur jag gick tillväga när jag tona så får ni se lite hur jag gör

//SkyNard

Provade du en sidoruta också?

De måste ju vara allra lättas, bara att ta ut "kilen" som håller gummilisten och sedan lyfta ut?

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

1337
1 343 Inlägg
23 april 2008
#11
SkyNard skrev:
Hallå!

Ska tona bilen nu på fredag och letar därför efter tipps!

Jag funderar på att plocka ut samtliga rutor och tona därför undrar jag hur man går till väga för att plocka ut dom?

EDIT: Vart köper man lim till rutorn sen när dom ska tillbaks igen?

Tacksam för svar!
//SkyNard

Mitt tips är att låta rutorna sitta när du monterar filmen.
Finns ingen anledning att plocka ut dom.

I'm not a fighter, I'm a lover!

Bessewisser
556 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
#12
Xtravagant skrev:
Finns ingen anledning att plocka ut dom.

Det finns många fördelar med att plocka ut rutan!
För det första... det är absolut enklast att tona med urplockad ruta och eftersom jag aldrig gjort det så är det nog det lättaste alternativet för mig.

För det andra... Så får du skarven under listen alltså den släpper inte lika lätt

sen finns det många fler anledningar men eftersom jag har sätt hur det går för dom som tonar för första gången men rutorna i så ska jag ta ut dom!

//SkyNard

How low

Billackerare
737 Inlägg
25 april 2008
#13
Man kan väldigt lätt spräcka dessa rutor också så en liten varning kan vara på sin plats..  var försiktig.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Bessewisser
556 Inlägg
28 april 2008
Trådstartare
#14
Youngblood skrev:
Man kan väldigt lätt spräcka dessa rutor också så en liten varning kan vara på sin plats..  var försiktig.

Nja lätt och lätt vet jag inte... tröck som inihelvete på rutan och inte gick den sönder men beror kanske på vart man trycker på rutan också?

Iaf så är bilen tonad nu kommer bilder sen!

//SkyNard

How low

1337
1 343 Inlägg
30 april 2008
#15
SkyNard skrev:
Xtravagant skrev:
Finns ingen anledning att plocka ut dom.

Det finns många fördelar med att plocka ut rutan!
För det första... det är absolut enklast att tona med urplockad ruta och eftersom jag aldrig gjort det så är det nog det lättaste alternativet för mig.

För det andra... Så får du skarven under listen alltså den släpper inte lika lätt

sen finns det många fler anledningar men eftersom jag har sätt hur det går för dom som tonar för första gången men rutorna i så ska jag ta ut dom!

//SkyNard

Jag sa inte att du inte skulle ta ut dem för att jag gissade.
Jag har ca 10 års erfarenhet av solfilmsmontering och det är mycket mycket svårare att få ett bra
resultat på ett par lösa rutor.
Finns INGEN fördel att ta ut rutorna..

I'm not a fighter, I'm a lover!

417 Inlägg
9 maj 2008
#16
Tja!

Om du har tid till det så ska du helt klart plocka ut rutan!

Lägg in lite bilder på toningen nu!

mvh/Jocke

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
9 maj 2008
#17
klart lättare att tona med lösa rutor + att resultatet blir bättre pga att man slipper se en skarv

väntar på bilder big_smile


1337
1 343 Inlägg
10 maj 2008
#18
jockecruiser skrev:
Tja!

Om du har tid till det så ska du helt klart plocka ut rutan!

Lägg in lite bilder på toningen nu!

mvh/Jocke

Hur kan du som montör säga att det är lättare att plocka ut en ruta???

I'm not a fighter, I'm a lover!

417 Inlägg
11 maj 2008
#19
Xtravagant skrev:
jockecruiser skrev:
Tja!

Om du har tid till det så ska du helt klart plocka ut rutan!

Lägg in lite bilder på toningen nu!

mvh/Jocke

Hur kan du som montör säga att det är lättare att plocka ut en ruta???

Du får gärna läsa mitt inlägg en gång till. Jag har aldrig påstått att det är lättare att plocka ut en ruta än att tona den på plats.

Jag tolkar det hela som att killen vill ha det 100%, tänker göra jobbet själv och har möjlighet/lust/tid till att plocka ut alla rutor, då är det ju det som gäller. Jag antar att han inte tonar bilar till vardags. Hur vi jobbar som montörer, mot klockan & samtidigt hålla kvalité är ju vårat sätt att jobba. Måhända att det är lite knepigare att pressa ut vätskan bakom filmen då rutan är lös, men det går ju, bara man e lite försiktig.

mvh/Jocke

1337
1 343 Inlägg
12 maj 2008
#20
jockecruiser skrev:
Xtravagant skrev:
jockecruiser skrev:
Tja!

Om du har tid till det så ska du helt klart plocka ut rutan!

Lägg in lite bilder på toningen nu!

mvh/Jocke

Hur kan du som montör säga att det är lättare att plocka ut en ruta???

Du får gärna läsa mitt inlägg en gång till. Jag har aldrig påstått att det är lättare att plocka ut en ruta än att tona den på plats.

Jag tolkar det hela som att killen vill ha det 100%, tänker göra jobbet själv och har möjlighet/lust/tid till att plocka ut alla rutor, då är det ju det som gäller. Jag antar att han inte tonar bilar till vardags. Hur vi jobbar som montörer, mot klockan & samtidigt hålla kvalité är ju vårat sätt att jobba. Måhända att det är lite knepigare att pressa ut vätskan bakom filmen då rutan är lös, men det går ju, bara man e lite försiktig.

mvh/Jocke

Anledningen att man inte plockar ut rutan är ju inte bara för att spara tid.
Det är ju för att det är betydligt lättare också..
För en oerfaren tonare får han ett extra moment som han ska tänka på när han monterar filmen.
att hålla i rutan samtidigt.
Han kan ju inte lägga rutan plant om han ska ha ett bra resultat utan då får han ha rutan ståendes mot något. Risken att ha rutan stående mot något är att man drar upp skit från ytan under rutan.

Du som montör borde veta att det är väldigt mycket svårare för en oerfaren att montera på en lös ruta..

I'm not a fighter, I'm a lover!


Sök