4313
Sök

Obekväm arbetstid under Praktik (Arbetsförmedligen)

1 878 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
Hej,

Tänkte höra mig för litegranna vad som gäller/ni råkat ut för.
Det är såhär att min Tjej, har börjat på Praktik, underförutsättningar att hon får 2500:-/månaden från Arbetsförmedlingen/försäkringskassan.

det som gör mig riktigt förbannad är på hur i helvete sverige utnyttjar folk för en jävla skit summa. dem menar att hon ska jobba för 2500:-/mån och obekväm arbetstid, vilket gäller från 16:00 till 23:00 och diverse efter 18:00. utan att få nån slags ersättning för detta.

har nån råkat ut för detta eller? går det att kräva försäkringskassan på mera cash för obekväm arbetstid?

Mvh Andreas

197 Inlägg
21 april 2008
Hej

Jo det har man råkat utför men o andra sidan ger det en merit ...men ja håller med det är för jävlig att man skall jobba precis lika mycket som alla andra på arbetsplatsen o bara tjäna 2500 i månan ...

804 Inlägg
22 april 2008
Hade jag aldrig gått med på. Typ 15kr/h på OB-tid. ALDRIG. Ligger själv långt över 10gånger mer än det på OB, ringa och fråga varför dom uppmanar folk att råna banker och langa knark, vilket de gör när de betalar så lite.

study
772 Inlägg
22 april 2008
sedan kan man ju fråga sig i fall man ska kunna tjäna pengar på praktik.
Istället för att skaffa sig ett arbete.

263 Inlägg
22 april 2008
moose46019 skrev:
sedan kan man ju fråga sig i fall man ska kunna tjäna pengar på praktik.
Istället för att skaffa sig ett arbete.

det kanske kan vara så att man måste ut på praktik för att kunna få ett arbete...

var på anställningsintervju idag för ett sommarjobb, hon trodde att ungefär 600 personer hade sökt å de ska ta in ca 30 personer på företaget. Så det är inte så lätt att få jobb precis

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
22 april 2008
på en praktik skall man inte tjäna något.. det är som en utbildning i arbetslivet. jag vill inte verka som någon surkuk, men så är det bara. att vända sig till arbetsförmedlingen är bara löjligt, där får man inga jobb. det är bara att söka på egen hand som gäller.

Att det skulle vara svårt att hitta jobb håller jag inte med om. jag blev erbjuden 4 arbeten när jag slutade gymnasiet (ingen speciell skola) varav två stycken var genom kontakter och två genom det offentliga så att säga. man måste vara drivande själv för att hitta jobben, dom finns där det är bara att leta upp dom!

man lever bara en gång så lev väl!

804 Inlägg
22 april 2008
Bullo skrev:
på en praktik skall man inte tjäna något.. det är som en utbildning i arbetslivet. jag vill inte verka som någon surkuk, men så är det bara. att vända sig till arbetsförmedlingen är bara löjligt, där får man inga jobb. det är bara att söka på egen hand som gäller.

Att det skulle vara svårt att hitta jobb håller jag inte med om. jag blev erbjuden 4 arbeten när jag slutade gymnasiet (ingen speciell skola) varav två stycken var genom kontakter och två genom det offentliga så att säga. man måste vara drivande själv för att hitta jobben, dom finns där det är bara att leta upp dom!

Vi fick ju t.o.m. betalt på praktiken när vi fortfarande gick i gymnasiet. Inte många kronor i timmen men 3 dagars praktik/vecka = en platta öl/helg. smile
Men annars håller jag med dig, jobb får man lättast själv. Arbetsgivare anställer hellre en framåt och possitiv person som visar engagemang och intresse för arbete än ett taskigt skrivet CV på ams.se

Moderator+
1 081 Inlägg
22 april 2008
Som flera sagt, praktik är inget arbete. Du ska dock inte behöva utföra samma arbete som dom som är anställda där... Men en hett tips till din flickvän är att hon ska ligga i lite iaf, så kanske hon får arbete där efter avslutad praktik?

Har själv gått på ungdomspraktik eller vad det nu kallas? Fick 2500:- per månad och försökte arbeta så mycket jag orkade och det lönade sig med att jag fick arbete där efter min praktik. Såg det som en skitbra förmån att få komma in och visa vad man kan istället för att behöva söka ett jobb tillsammans med 100 personer till och endast kunna visa vad man kan på papper vilket är långt ifrån lika lätt.

Hur praktik och obekväm arbetstid hänger ihop vet jag dock inte, men det är väl inte svårare än att hon frågar arbetsförmedlinge om det såvida hon inte istället väljer att göra som jag skrev ovan.

Vem jag?

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
22 april 2008
jag praktiserar.. var arbetsförmedlingen som skickade ut mig på praktik.. jag får kliva upp klockan sex på morgonen och kommer hem klockan sex på kvällen.... visseligen trivs jag på platsen men känns endå tärt att kasta bort dagarna så där för en struntsumma pengar i månaden... men hey... jag trivs ju iaf på platsen samt att jag igentligen tycker att det är skönt med en sysselsättning smile
Senast redigerat av _Glenne_ (22 april 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

104 Inlägg
22 april 2008
Jag praktiserar, på eget initiativ och får inte en spänn betalt. Fast å andra sidan är mitt arbete målinriktat å inte samma sak varje dag.

Harder Better Faster Stronger

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
23 april 2008
när jag praktiserade ( eller arbetsförlagdutbildnig) genom AF och Lernia fick jag pengar från försäkringskassan, det var dagtid 7 - 16, men om jag valde att hjälpa till extra och jobba över på kvällar/helger fick jag betalt av företaget jag var på (samma timpenning/OB som de anställda), Det gynnade både mig och företaget!, jobbade väldigt mkt xtra under parktik tiden, och vande mig vid det och jobbar över lika mkt nu om inte mer,  är föresten anställd där nu, smile

edit: om man jobbade kvällsskift fick man OB ersättnig under praktik tiden, alltså baraq ob ersättning plus de jag fick från försäkringkassan! tyckte det var en bra deal från företagets sida
Senast redigerat av Moser (23 april 2008)

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

Sök