3090
Sök

Gränsen för självförsvar?

36 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
nu vet jag dett är ett nytt inlägg ang rödeby pappan men försök undvika själva rödeby debatten de finns en annan tråd för det tänkte bara fråga:

Vart går gränsen för självförsvar och hur långt får man gå?

654 Inlägg
23 april 2008
Precis så långt som rödebypappan gick! Samhället sviker, vad har man för val?

Muttley
23 april 2008
du får döda, om nöden kräver detta. har skrivit upp den brottsbalken innan..

men säg kommer någon med tillhyggen in i min bostad och hotar mig till livet ja då får jag slå de tills de ger upp eller om de krävs så får man ta livet av dem. enligt brottsbalken.

blacken
23 april 2008
tkd_rille skrev:

men säg kommer någon med tillhyggen in i min bostad och hotar mig till livet ja då får jag slå de tills de ger upp eller om de krävs så får man ta livet av dem. enligt brottsbalken.

Mjaee, man får inte utöva "mer våld än nöden kräver" står det i lagen.

draminbil.nu
1 382 Inlägg
23 april 2008
Som jag precis skrev i den andra tråden finns det även något som heter excess som kan fria ifall du gått övergränsen wink
Var la inte det du frågade efter men det glöms lätt bort i diskussionerna wink

blacken
23 april 2008
Gränsen för "självförsvar" går vid din personliga/övriga närstående säkerhets garanterande.

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
23 april 2008
Tja Sveriges lagar e så jävla lama om ens skydd dels pesonliga och matrial skydd så fan skulle nog
sitta av tid på kåken om man skulle få fast den som typ skulle pajja ens bil eller bryta in sig i ens hem så skulle jag nog slå ihjäl vederbörande utan att skämmas för det då det fins allt för många som ej kan skillja mällan ditt å mitt samt om någon skulle gå i hangemegn med en utan orsak på den grad att man fruktar för sitt liv så skulle jag med slå tills den som anfallit eller utgort ett alvarligt hot mot en skulle ej resa sig mera där han hamna.

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

blacken
23 april 2008
ludde__mannen skrev:
Som jag precis skrev i den andra tråden finns det även något som heter excess som kan fria ifall du gått övergränsen wink
Var la inte det du frågade efter men det glöms lätt bort i diskussionerna wink

Att det äger rum är lika vanligt som hönständer..

Gödseldräng
4 529 Inlägg
23 april 2008
snackade nyss med en polis som jag har bra kontaker med
han sa att man får ta till så mycket våld det behlvs för att få personen att lämmna ens marker
vi har gård och haft mycket idioter springade här och vandaliserat då sa han att jag får ta till så mycket våld tills dom ger sig av
sen om då mord hotar personen så kan man skjuta dom och gå fri från straff men det är ovanligt att man gör det ändå

blev lite konstigt upplägg men skit samma

Muttley
23 april 2008
blacken skrev:
tkd_rille skrev:

Mjaee, man får inte utöva "mer våld än nöden kräver" står det i lagen.

precis, och kräver då nöden den sort våld som tar död på angriparen av dig/närståenden eller dina marker så får de kräva det helt enkelt smile har läst lite om de. och de har hänt i sverige. har även blivit tvärtom där döden blev utgången för angriparen men försvararen blev dömd. lagen är svår att tolka

men för mig finns ingen gräns för försvaret. behöver jag slå halvt ihjäl en person för att de ska sluta så gör jag väl de med då.

Sök