Det stämmer så bra det där Göran.
Jag skrev tidigare idag en liten utökad förklaring i min projekttråd om det där med flödeshastighet mm.
Naturligtvis är den i en förenklad och generaliserad form då det blir lite väl invecklat att förklara hela processsen exakt (det skiljer sig ju också från bil till bil).
Tar och klipper in den här
Rätt tankebana Väldigt många föreställer sig hur det hela ska fungera baserat på principen för en sugmotor. Där vill man ha hjälp av flödeshastigheten för att få in så mycket luft i motorn som möjligt. Man tar hjälp av avgaserna för att suga in luften i förbränningsutrymmet. Längre duration hos kammarna (överlappande så att insug och avgas är öppna samtidigt) hjälper också till. Avgassystemet ska inte vara för grovt osv...allt för att just flödeshastigheten ska förbättras och därmed fyllnadsgraden.
Man måste tänka om lite när det gäller turbo.Föreställ dig en stor trycktank på en luftkompressor. Du fyller på den med trycksatt luft. Ju större ledningar du har dit desto lättare (mindre motstånd) har pumpen att få fram luften dit.
När du sedan öppnar ventilen (gasspjället) flödar luften ut ur tanken.
Tillbaka till motorn.Det är bra med både flödesvolym och flödeshastighet när luften väl ska in i förbränningsutrymmet. Hastigheten finfördelar luft/bränsleblandningen som ska antändas. Volymen gör att du har mycket luft att blanda med extra mycket bensin. Det ger en rejäl effekt när detta sedan antänds och exploderar.
Före plenum vill du ha så mycket luft som möjligt, kallast möjligt och med ett tryck som är anpassat till motorns övriga data/komponenter.
Nu kommer det viktiga:
Gasspjället öppnas och luften tränger in i plenum. Där ska det gå fort, luften ska fördelas jämnt till alla cylindrar och blandas med bränslet.
I plenum händer det kritiska. Stor volym av luft pressas med tryck in i trattarna som smalnar av vilket får samma volym att passera men med ökad flödeshastighet när luften trycks in i förbränningskammaren (venturiverkan).
Det som händer före gasspjället är i stort sett bara en produktion av stora volymer kall, trycksatt luft (nu generaliserar jag lite för att förenkla förklaringen).