3736
Sök

bilen går upp i väldigt hög temp!!

bihfocus
27 januari 2010
#41
När bytte du kamrem sammt vattenpump senast?

4 586 Inlägg
27 januari 2010
#42
bihfocus skrev:
När bytte du kamrem sammt vattenpump senast?

för 2000 mil sen byttes kamrem men inte vattenpumpen

Jag har tokbra värme i bilen och det säger emot vattenpumpen lite


3 235 Inlägg
27 januari 2010
#43
Byt den, och skölj systemet ordentligt samtidigt.


4 586 Inlägg
27 januari 2010
#44
byte kommer att ske. Audi ska tydligen vara väldigt svårluftade


4 586 Inlägg
27 januari 2010
#46
sandzoo skrev:
när startar fläkten nu?

fläkten startar vid 100-105 grader på mätaren. Tar dock lång tid innan den går igång. Ska iväg till verkstad om några dagar för djupare felsökning


2 072 Inlägg
27 januari 2010
#47
jocke_gronberg skrev:
sandzoo skrev:
när startar fläkten nu?

fläkten startar vid 100-105 grader på mätaren. Tar dock lång tid innan den går igång. Ska iväg till verkstad om några dagar för djupare felsökning

har samma problem på min passat 1.8 92a..
har bytt allt möjligt men fläkten startar vid 100-105grader..
kört den på verkstad de sa att de e bara o köra mätarn visar fel (i instrumenthuset)
den kommer upp till 110 o kokar inte.. =S

Sandzoo i da house

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
27 januari 2010
#48
sandzoo skrev:
jocke_gronberg skrev:
sandzoo skrev:
när startar fläkten nu?

fläkten startar vid 100-105 grader på mätaren. Tar dock lång tid innan den går igång. Ska iväg till verkstad om några dagar för djupare felsökning

har samma problem på min passat 1.8 92a..
har bytt allt möjligt men fläkten startar vid 100-105grader..
kört den på verkstad de sa att de e bara o köra mätarn visar fel (i instrumenthuset)
den kommer upp till 110 o kokar inte.. =S

I ett kylsystem finns det tryck när värmen bildas, och pga trycket så börjar inte vattnet koka förens 125 grader Cirka..
t.ex när man vakuum suger AC system så vakuum suger man för att dels få bort luften men även fukten som kommit in pga luften, och fukten kokar/ångar bort när det suger vakuum, för vi bor ju i tryck, närmare bestämt ca 1bars övertryck, och då kokar inte vanligt vatten förens 100 grader ca..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

4 586 Inlägg
27 januari 2010
#49
sandzoo skrev:
jocke_gronberg skrev:
sandzoo skrev:
när startar fläkten nu?

fläkten startar vid 100-105 grader på mätaren. Tar dock lång tid innan den går igång. Ska iväg till verkstad om några dagar för djupare felsökning

har samma problem på min passat 1.8 92a..
har bytt allt möjligt men fläkten startar vid 100-105grader..
kört den på verkstad de sa att de e bara o köra mätarn visar fel (i instrumenthuset)
den kommer upp till 110 o kokar inte.. =S

Kan även vara så att mätaren har sitt egna liv. Bilen går hur bra som helst annars


bihfocus
27 januari 2010
#50
Kom ihåg att man alltid byter vattenpump vid byte av kamrem annars kan det bli dyrt.

2 072 Inlägg
27 januari 2010
#51
jocke_gronberg skrev:
sandzoo skrev:
jocke_gronberg skrev:

fläkten startar vid 100-105 grader på mätaren. Tar dock lång tid innan den går igång. Ska iväg till verkstad om några dagar för djupare felsökning

har samma problem på min passat 1.8 92a..
har bytt allt möjligt men fläkten startar vid 100-105grader..
kört den på verkstad de sa att de e bara o köra mätarn visar fel (i instrumenthuset)
den kommer upp till 110 o kokar inte.. =S

Kan även vara så att mätaren har sitt egna liv. Bilen går hur bra som helst annars

min går perfekt.. men mätarn e lite hur den vill.. har bytt tempgivare mm.. men samma sak. ibland startar fläkten vid 90g ibland vid 110.. som sagt så sa mekanikern de e bara o köra wink

Sandzoo i da house

4 586 Inlägg
28 januari 2010
#52
på min går vattnet ej runt i kärlet när motorn är kall/halvvarm men värme i bilen finns

Ska det vara så på audi 80 ?

kylaren är kontrollerad och ej tät


4 586 Inlägg
13 februari 2010
#53
Har nu bytt vattenpump samt helt ny kylare även tempgivare. Men bilen envisas med att bli för varm vid statskörning samt alltid gå upp till 92-93 grader vid körning på lansväg

Gäller min audi 80


Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 februari 2010
#54
jocke_gronberg skrev:
Har nu bytt vattenpump samt helt ny kylare även tempgivare. Men bilen envisas med att bli för varm vid statskörning samt alltid gå upp till 92-93 grader vid körning på lansväg

Gäller min audi 80

Som jag har sagt innan så är inte 100grader för varmt vid stadskörning. Min mätare står för jämnan på 100-105 grader vis stadskörning och 90-95 vid landsvägskörning. Så har alla mina äldre audis gjort så jag tror du letar efter fel som inte finns.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
13 februari 2010
#55
vissa bilar har drygt 90 graders arbetstemp. Pga dagens trycksatta kylsystem så kan temperaturen som sagt överstiga 100 grader utan att det är nån fara, pga trycket kokar det inte.
Senast redigerat av henke_99 (13 februari 2010)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

3 259 Inlägg
13 februari 2010
#56
Ett litet tips för att kolla givaren till elfläkten är ju att lossa dom två kablarna som går till den(90% av alla bilar har 2 kablar till den, har man givare med kombinerad givare med fler kablar, ta reda på vilka som är till fläkten) och bygla dom.. startar fläkten då (och motorn är "överhettad" utan att fläkten startat innan) så är givaren trasig.. Ingen som har lyckats lista ut det?smile Många konstiga tips om att koka den i kastrullen o mäta den och allt vad det var! Man behöver ju inte gå över ån för vatten heter det ju...........

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (13 februari 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

4 586 Inlägg
13 februari 2010
#57
JonR skrev:
Ett litet tips för att kolla givaren till elfläkten är ju att lossa dom två kablarna som går till den(90% av alla bilar har 2 kablar till den, har man givare med kombinerad givare med fler kablar, ta reda på vilka som är till fläkten) och bygla dom.. startar fläkten då (och motorn är "överhettad" utan att fläkten startat innan) så är givaren trasig.. Ingen som har lyckats lista ut det?smile Många konstiga tips om att koka den i kastrullen o mäta den och allt vad det var! Man behöver ju inte gå över ån för vatten heter det ju...........

MVH/Jon

fläkten startar när mätaren visar 110 grader

Går det att mäta värdet på givaren med hjälp av diagnosutagen på en audi 80 -95 ?

Då menar jag tempgivare till mätaren i bilen


3 259 Inlägg
13 februari 2010
#58
jocke_gronberg skrev:
fläkten startar när mätaren visar 110 grader

Går det att mäta värdet på givaren med hjälp av diagnosutagen på en audi 80 -95 ?

Då menar jag tempgivare till mätaren i bilen

Kokar bilen då om du har kylarlocket avskruvat när din mätare visar 110grader? Om inte så är det nog mätaren som visar fel temp.. Försök låna en riktigt termometer att mäta med när elfläkten startar! Då kan man utesluta mycket annat...

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

4 586 Inlägg
13 februari 2010
#59
JonR skrev:
jocke_gronberg skrev:
fläkten startar när mätaren visar 110 grader

Går det att mäta värdet på givaren med hjälp av diagnosutagen på en audi 80 -95 ?

Då menar jag tempgivare till mätaren i bilen

Kokar bilen då om du har kylarlocket avskruvat när din mätare visar 110grader? Om inte så är det nog mätaren som visar fel temp.. Försök låna en riktigt termometer att mäta med när elfläkten startar! Då kan man utesluta mycket annat...

MVH/Jon

jag kan skruva av locket när tempmätaren ligger på 100 grader utan att det händer något alls. Men det finns en sak jag inte fattar varför termostaten måste öppna för att det ska gå vatten till expationskärlet. Det är inte luft i systemet. Kollade även på en annan audi 80 då var det likadant. På golfar jag haft så har gått runt hela tiden.


3 259 Inlägg
13 februari 2010
#60
jocke_gronberg skrev:
JonR skrev:
jocke_gronberg skrev:
fläkten startar när mätaren visar 110 grader

Går det att mäta värdet på givaren med hjälp av diagnosutagen på en audi 80 -95 ?

Då menar jag tempgivare till mätaren i bilen

Kokar bilen då om du har kylarlocket avskruvat när din mätare visar 110grader? Om inte så är det nog mätaren som visar fel temp.. Försök låna en riktigt termometer att mäta med när elfläkten startar! Då kan man utesluta mycket annat...

MVH/Jon

jag kan skruva av locket när tempmätaren ligger på 100 grader utan att det händer något alls. Men det finns en sak jag inte fattar varför termostaten måste öppna för att det ska gå vatten till expationskärlet. Det är inte luft i systemet. Kollade även på en annan audi 80 då var det likadant. På golfar jag haft så har gått runt hela tiden.

Är vattnet extremt varmt i hela kylssystemet när din mätare visar 100grader?

ang. det där med expansionskärlet så beror det på hur kylssystemet är uppbyggt, på vissa cirkulerar det i exp.kärlet och i vissa inte,(med termostaten stängd alltså, med termostat öppen ska det ju givetvis cirkulera överallt) har också varit med om detta och då sett att skillnaden är vart slangarna till exp.kärlet går! vissa går till kylaren och vissa går till motorn!

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (13 februari 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976


Sök