3045
Sök

Vilket läge ("mode") ska man ladda med c-tek

130 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har kopplat in min kicker l5 bas till ett mutant monoblock och driver detta med ett batteri som laddas utav en c-tek laddare (innomhus alltså). Min fråga är i vilket laddningsläge ska c-teken stå på?

Det finns ju Normal, *, Suply och Recond.  Jag kan ju utesluta * och rekond. Men ska den stå på normalt eller Suply när man spelar? Den kommer ju stå på dygnet runt med en liten fläkt som kyler c-teken.

Jag vill ha en bil med klös i!

Miklen
3 maj 2008
#2
Låter som du ska ha den till motsvarande spänningsaggregat.. Du ska ha den ställd på Supply läget..

Laddningsläget (Normal) innehåller många steg å om du håller på å belastar batteriet så kommer det bli felindikationer å laddaren kommer att stänga av sig..

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 maj 2008
#3
Jupp, supply skulle jag satt min 7000 på iaf om jag vore i din situation.

EDIT: Jag fick förresten hem min nya stereo till bilen igår och då kopplade jag den till min Ctek i supply-läge för att testa den lite och pilla runt i menyerna osv innan jag slänger in stereon i bilen.

En liten video finns här: http://youtube.com/watch?v=M_-h6WNQYwM

Gjorde som sagt dock endast ett snabbt test av grejorna, därav den något ghetto-aktiga inkopplingen tongue
Senast redigerat av TBOC_Razor (3 maj 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

130 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
#4
Ok tack!

Jag trodde att supply enbart va till för när man körde utan batteri, men det låter ju vettigt om man tänker på namnet. Kan säga att när den stod på Normal så klickade den lite då å då :S

Jag vill ha en bil med klös i!

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
3 maj 2008
#5
när jag laddar så kör jag på normal när jag spelar så kör jag suply. och när jag bara ska prova någon sak (utan batteri) så kör jag suply

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

130 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
#6
Ok, men kan man ha supply läget i hela tiden? Eller kan man skada batteriet då?

Jag vill ha en bil med klös i!

21 761 Inlägg
3 maj 2008
#7
Det ska inte skada batteriet att ha laddaren i "supply", den ska ju bara ge ut ca 13,8V enligt manualen och det motsvarar en underhållsladdning. Däremot ska man inte använda supply vid uppladdning av batteriet, i det fallet räcker inte spänningen till för att ladda fullt.

1 050 Inlägg
4 maj 2008
#8
Drönirettab skrev:
Det ska inte skada batteriet att ha laddaren i "supply", den ska ju bara ge ut ca 13,8V enligt manualen och det motsvarar en underhållsladdning. Däremot ska man inte använda supply vid uppladdning av batteriet, i det fallet räcker inte spänningen till för att ladda fullt.

När vi tidigare hade den STORA laddare diskussionen med allas vår käre B. Maleus, så kom det väl fram att i supply läget är Ctek laddaren ej gnistfri samt att viss vätskeförlust förekommer. Likaså uteblir en viss del av laddautomatiken. Rätta mig om jag minns fel. wink

EDIT: Att sedan driva stereo samt slutsteg enbart via Ctek laddaren, det är ingen vidare bra ide'
Ctek 3500 ger endast 3-4A i supplyläget. Den större 7000 ger endast ca: 5A. samt att spänningen sjunker i supplyläget till ca 12v. Dessa urusla värden är ej att rekommendera till drift av en bilstereoanläggning. big_smile
Senast redigerat av E-30 (4 maj 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

21 761 Inlägg
4 maj 2008
#9
Jo, det stämmer att laddaren inte är gnistfri eftersom den inte behöver någon motspänning för att starta. Att det blir vätskeförlust tror jag inte, gasningen börjar ju inte förrän vid 14,4V rent teoretiskt. Men jag ska minsann läsa igenom de där "lugna" trådarna för att se vad som skrevs wink.

Trådskaparen skrev förresten inte att stereoanläggningen enbart skulle drivas av laddaren, det är ju ett batteri inblandat också smile.

Sedan det där med vad laddaren ger ut för spänning vid sin maxström, kan mycket väl tänka mig att i princip alla laddare ger ut en lägre spänning vid sina maxströmmar än vad de ger ut vid tex halva maxströmmen. Har dock en MSX7000 hemma så att det blir en test av spänningen någon gång under dagen wink.

Min åsikt är att batteriet inte kommer att ta någon skada av att laddaren är ställd i supply-läget. Nu skrev trådskaparen visserligen inte vilken modell det handlar om, men jag står fast vid min åsikt smile.

1 050 Inlägg
4 maj 2008
#10
Kan även tilläggas att ett enda ensamt litet slutsteg kräver ca 20A. Då är redan "ALLA resurser" tömda vad det gäller Ctek:ens kapacitet. (Samtliga modeller) med undantag för flaggskeppet Ctek 25000 som orkar med maxströmmen 20A vid OBS! 12v. (den mäktar ej med mera än 12v) det fattas 2,4v? lol

Vad det gäller de klenare Ctek modellerna: 3500-7000, så kan man kan ej mata ett eller flera slutsteg med en maxström på några få ynka Ampere. Detta gäller oavsett om man har laddaren ansluten till ett externt batteri eller ej (hemma). Slutstegen tar betydligt mera än vad laddaren orkar med att ge tillbaka till batteriet. big_smile Betänk att en frisk bilgenerator levererar ca: 60-100A med en spänning på ca: 14,4volt.
Jämför detta med Ctek:ens kapacitet: 5A, 12volt. big_smile Detta är vad som krävs för att driva ett av bilen baklysen, men "ABSOLUT INTE" något slutsteg.

Till trådskaparen som tänkt att driva en stor 15" bas med slutsteg via en liten sketen Ctek laddare på 3A.(dygnet runt)  LÄGG NED DENNA IDE' OMGÅENDE!!!

Vad det sedan gäller underhållsladdning i supplyläget så orsakar det vätskeförlust i batteriet på längre sikt.
Senast redigerat av E-30 (4 maj 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

1 050 Inlägg
4 maj 2008
#11
Kan även upplysa om följande info ang Ctek laddare: samtliga modeller av dessa laddare har vid tillverkningen EJ anpassats för drift av bilstereoutrustning eller liknande, vilket många felaktigt tycks tro.
Laddarna är enbart framtagna för att ladda olika sorters batterier, samt div extra utr i båtar.

Ta den största Ctek laddaren som ett exempel, modell MSX 25000, vid inkopplat supplyläget så ger den 20A samt att spänningen sjunker till drastiska 12volt?? Vem vill driva slutsteg,mm med ynka 12volt.? (inte jag) Mina slutsteg trivs bäst med 15volt.

Vid tidigare diskussioner med Vd:n för Ctek, så kom det fram att flaggskeppet MSX 25000 i första hand är anpassad för att kunna driva ett litet kylskåp på 2-5 Liter, eller en kraftig glödlampa via laddarens sypplyläge: 12v, 20A. Dock inga slutsteg eller liknande.

I dagsläget, så har tyvärr ej Ctek någon laddare som är utvecklad & anpassad för just bilstereo. synd roll
Senast redigerat av E-30 (4 maj 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

130 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
#12
Hmm... delade åsikter tycks det vara nu.

Jag kan ju säga att batteriet inte har sjunkigt under 13,5v NÅGONGÅNG under dessa 2dagar som jag har haft anläggningen. Den står ju inte å spelar dygnet runt men laddaren sitter i dyngnet runt.

Och varför ska jag lägga ner detta omgående? Det är ju ett "bilstereo"batteri som driver anläggningen och det blir ju matat med ström från c-tekladdaren, visst om jag skulle spela maxvolym så skulle batteriet vara slut på nolltid men då skulle grannarna klaga. Men vid normal användnig så räcker väll batteriet några timmar iaf. Och där emellan så hinner ju c-tekladdaren ladda batteriet.

Eller har jag fel? neutral

Jag har en multimeter inkopplad där jag kollar strömmen och amperen.

Kan tillägga att det är xs 7000 jag har.


Å sen en till fråga ifall E-30 har rätt.
Varför kan dom på BRL köra sina demoväggar på följande sätt utan att det "inte ska funka"?
Det va ju dom som gav mig ideen, jag fick kolla hur dom hade kopplat osv... dom har 1 c-tek å 1 batteri till hela deras demovägg. Å den låter ju när man vrider upp volymen tongue

Jag vill ha en bil med klös i!

1 050 Inlägg
4 maj 2008
#13
Enl min mening är det fullständigt vansinnigt att försöka sig på att driva ett D-monosteg inkl en stor 15" bas via en liten Ctek 7000. Tror att steget redan i tomgångsläge kräver betydligt mera ström än vad laddaren mäktar att leverera. Du kan ej heller jämföra Ctek:en med en bilgenerator som laddar batteriet.
Möjligt att du kan spela på lägsta läget några få minuter för att sedan ladda upp batteriet några timmar.
Låter inget kul alls..big_smile

Dessutom blir ju även batteriet förstört, då det töms så oerhört snabbt..upprepade gånger. big_smile

EDIT: Hur stort batteri har du? låt oss antaga att du har ett 70A batteri. Då innebär detta att du i bästa fall kan spela 60 min, med en max ström på 70A. Sedan är batteriet helt SLUT. Den enda hjälpen du får av Ctek:en är 7A, (En flugskit i rymden) Räkna själv, om du plockar ut 70A, vid kontinuerlig drift, så kan du ej täcka upp det med 7A ?? Montera istället in prylarna i bilen, eller skaffa ett rejält nätaggregat på typ: 50-70A.

Eller så ställer du ett bensindrivet el-verk ute på balkongen..finns billiga hos Jula. Skit i grannarna de behöver säkert lite extra undrhållning, det visas ju bara skit på tv:n ändå. big_smilelol

Bli inte förvånad om lägenheten plötsligt exploderar en vacker dag, efterson du STÄNDIGT laddar batteriet, så frigörs det knallgas, Så om kärringen din röker (vilket alla kärringar gör) så smäller det inom kort "PANG I BYGGET" Om ni inte dör av gasförgiftning innan dess.

Du har väl batteriet på laddning precis intill sängen. Host-host wink Tänk dessutom om någon av misstag kortsluter de öppna batteripolerna. Då får du STORA problem. Tror faktist att det är olagligt att ladda bilbatterier i lägenhet, dessutom dygnet runt ?? Får din hyresvärd nys om detta stolle-hyss, så blir du nog vräkt. Tror ej heller att hemförsäkringen täcker upp för uppkomna skador av frätande batterisyra. Dessa dygnslånga aktiveteter skall istället utföras i anpassade lokaler. Ej i hemmet. Du utsätter både dig själv samt dina nära för stor fara.
Senast redigerat av E-30 (4 maj 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 maj 2008
#14
Min före detta "garagestereo" bestod av ett 5A nätaggregat samt ett slutsteg och 2 relatvit stora högtalare, hade inga problem att spela väldigt högt med det. smile Visst hade inte direkt någon 15" bas med fläskigt monoblock men 5A räcker längre än man tror, när man sen kör som trådskaparen så bör det inte vara några som helst problem. 12V räcker också för det mesta till, så länge spänningen inte sjunker särskillt mycket till så går det bra. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
4 maj 2008
#15
E-30: Han spelar ju inte på högsta volym hela tiden, då drar det inte så mycket ström. Dessutom har han själv mätt spänningen och kommit fram till att den inte sjunker under 13,5V. När man spelar musik så är ju inte strömmen konstant, den varierar en hel del, därför hinner laddaren trycka i mer ström än man tror smile.

Flera kör med en sån här typ av försörjning utan problem, som kattn skriver så kör även butiker med detta utan problem. Du har dock helt rätt i att laddaren inte kommer att orka med ett dugg om man öser på för fullt med ett kraftigt monoblock, där säger jag inte emot alls, men nu gör ju inte kattn på det sättet smile.

Laddaren är som sagt inte framtagen för att driva bilstereogrejor och det står heller ingenstans, men det finns nog nästan inga laddare som är speciellt framtagna för det ändamålet och då är det väl inte så märkvärdigt tycker jag.

Jag vidhåller fortfarande att man kan köra med batteri+batteriladdare utan problem. Har inte kommit åt Lazzat ännu och har därför inte kunnat läsa igenom trådarna, men jag säger ändå att det där med vätskeförlust inte är något märkbart problem.

Miklen
4 maj 2008
#16
Min xs25000 laddar då 25A å inte sjunker d till 12volt heller den håller ca 13,5-6 volt snarare.. men visst smile

Tror det funkar fint så länge inte batteriet blir urladdat då får nog laddaren jobba halvt ihjäl sig..

1 050 Inlägg
4 maj 2008
#17
Drönirettab skrev:
E-30: Han spelar ju inte på högsta volym hela tiden, då drar det inte så mycket ström. Dessutom har han själv mätt spänningen och kommit fram till att den inte sjunker under 13,5V. När man spelar musik så är ju inte strömmen konstant, den varierar en hel del, därför hinner laddaren trycka i mer ström än man tror smile.

Flera kör med en sån här typ av försörjning utan problem, som kattn skriver så kör även butiker med detta utan problem. Du har dock helt rätt i att laddaren inte kommer att orka med ett dugg om man öser på för fullt med ett kraftigt monoblock, där säger jag inte emot alls, men nu gör ju inte kattn på det sättet smile.

Laddaren är som sagt inte framtagen för att driva bilstereogrejor och det står heller ingenstans, men det finns nog nästan inga laddare som är speciellt framtagna för det ändamålet och då är det väl inte så märkvärdigt tycker jag.

Jag vidhåller fortfarande att man kan köra med batteri+batteriladdare utan problem. Har inte kommit åt Lazzat ännu och har därför inte kunnat läsa igenom trådarna, men jag säger ändå att det där med vätskeförlust inte är något märkbart problem.

Men den stora frågan är väl hur hög spänningen är med laddaren frånkopplad, det han ser med laddaren ansluten till batteriet är laddarens spänning plus några sketna volt från batteriet. Låt batteriet istället stå någon timme utan laddare för att få fram rätt värde? Kör sedan batteriet tillsammans med stereon UTAN laddaren ansluten, då ser du hur snabbt det sjunker i batteriet. Att sitta och mäta spänningen med laddaren ansluten hela tiden är väl att lura sig själv. Dessutom säger detta inget om Amperestyrkan.
Med för låg amperestyrka så bränner man slusteget. (Trissorna brinner upp då)
Senast redigerat av E-30 (4 maj 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

130 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
#18
E-30: Jag har inte testat köra med enbart batteriet så kan vara därför det inte gått under 13,5v. Men det är väll bara bra? Asså att batteriet inte blir helt urladdat och att laddaren inte måste jobba "max" hela tiden.

Ja mitt batteri står precis vid sängen roll men det är ju helt slutet/inkapslat så det ska ju inte ge ut några gaser? neutral

Å det är bostadsrätt så vräkt blir jag nog inte big_smile

Men ni har fortfarande delade åsikter, svårt att avgöra vem som har rätt. Eftersom en så stor Bilstereokedja som BRL gör på detta sätt så verkar det ju "säkert".
Ni får gärna motbevisa, men gärna med uppbackning av vetenskapen som tex E-30 har försökt smile

Jag dunkar vidare tills nått går snett tongue

Jag vill ha en bil med klös i!

1 050 Inlägg
4 maj 2008
#19
kattn skrev:
E-30: Jag har inte testat köra med enbart batteriet så kan vara därför det inte gått under 13,5v. Men det är väll bara bra? Asså att batteriet inte blir helt urladdat och att laddaren inte måste jobba "max" hela tiden.

Ja mitt batteri står precis vid sängen roll men det är ju helt slutet/inkapslat så det ska ju inte ge ut några gaser? neutral

Å det är bostadsrätt så vräkt blir jag nog inte big_smile

Men ni har fortfarande delade åsikter, svårt att avgöra vem som har rätt. Eftersom en så stor Bilstereokedja som BRL gör på detta sätt så verkar det ju "säkert".
Ni får gärna motbevisa, men gärna med uppbackning av vetenskapen som tex E-30 har försökt smile

Jag dunkar vidare tills nått går snett tongue

Såg att Överskottsbolaget säljer ut brandförsvarets f,d skyddsdräkter avsedda för kemisk skydd. Kanske något att utrusta övriga familjemedlemmar med, syrgasmask till natten. big_smilelol

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

21 761 Inlägg
4 maj 2008
#20
E-30 skrev:
Men den stora frågan är väl hur hög spänningen är med laddaren frånkopplad

Håller inte riktigt med, den stora frågan är vilken spänning som kommer in i steget smile.

E-30 skrev:
Med för låg amperestyrka så bränner man slusteget. (Trissorna brinner upp då)

Och vad händer när amperestryrkan blir för låg?

Jo, då sjunker spänningen. Eftersom spänningen inte sjunker under 13,5V så blir heller inte strömmen för låg smile.


Sök