2184
Sök

sänkingsfjädrar passar på orginal dämpare

2 072 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
#1
hello funderar på att köpa sänkningssats/fjädrar till v70..
40/40 eller 60/40

kan man sätta dem på orginala S-dämpare?
Senast redigerat av sandzoo (6 maj 2008)

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
135 Inlägg
4 maj 2008
#3
nee men det ska bli 40mm runt om..
beroende på om dina nuvarande dämpare är slitna så kan det tyckas mindre..
men dom måste mena 40mm till jämförelse från en ny bil..
tycker inte att du ska sänka mer än 40mm men d är vad jag tycker


2 072 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
#4
Adams skrev:
nee men det ska bli 40mm runt om..
beroende på om dina nuvarande dämpare är slitna så kan det tyckas mindre..
men dom måste mena 40mm till jämförelse från en ny bil..
tycker inte att du ska sänka mer än 40mm men d är vad jag tycker

ja jag har tänkt med 40 runt om.. undrar bara vad resten tycket med 60/40..

ex om bilen har 20cm markfrigång... efter sänkning med 40mm blir markfrigången 16cm?

sant ang besiktningen att bilen inte får vara lägre en 7cm på bilens lägsta punkt?? annars ombes??

Sandzoo i da house

.......
2 655 Inlägg
4 maj 2008
#5
helt klart att du ska ha 60//40 då v70 är så äckligt hög fram, en arbetskamrat har en v70 turbo och den e sänkt 60mm fram och skulle behöva sänkas 20mm till då den fortfarande är hög...

8 251 Inlägg
4 maj 2008
#6
Helt klart är det 60/40 som gäller. Noteras bör dock att måtten utgår en bil med sugmotor, och turbobilar är 15mm lägre, så i praktiken 45/25. Hur stor skillnaden blir beror på hur slut dina fjädrar är. Finns folk som råkat ut för att bilen blivit högre med sänkningssats eftersom de gamla fjädrarna va så slut.


2 072 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
Helt klart är det 60/40 som gäller. Noteras bör dock att måtten utgår en bil med sugmotor, och turbobilar är 15mm lägre, så i praktiken 45/25. Hur stor skillnaden blir beror på hur slut dina fjädrar är. Finns folk som råkat ut för att bilen blivit högre med sänkningssats eftersom de gamla fjädrarna va så slut.

okej mina fjädrar är så rätt nya (bra skick)
så jag ska sattsa 60/40..

big_smile då kanske vi ska köra på en så?

kommer de märkas stor skillnad med sänkning..asså om bilen e mycket mer stabil på vägen??

har haft sänkta bilen.. men aldrig sänkt en orginalbil och testat den big_smile

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
#8
behöver jag ha kortare stötdämpare om jag ska ha 60/40 fjädrar??

eller går de bra på orginal??

läste att man behöver kortare s-dämpare fram om man ska sänka 60 ?

Sandzoo i da house

8 251 Inlägg
5 maj 2008
#9
Den komemr ju bli stadigare.

Det är inget absolut krav, men det är på gränsen att orginallånga dämpare är för långa. Dessutom så Håller dämpare med rätt längd längre.


ArtDirector
462 Inlägg
5 maj 2008
#10
kör på ett kit direkt, inte bara fjädrar eller dämpare.... kommer du bara ångra dig, skaffa 60,40 väghållningskitet direkt... lycka till!

Fakta: "En enda dag någonssin var det coolt att äga en Saab... sen blev det tråkigt igen..."

Drifttekniker VA
580 Inlägg
5 maj 2008
#11
Ska du ha 60mm sänkning fram bör du byta till stötdämpare som är anpassade efter det. Varför inte köpa en hel sats med både fjädrar och dämpare. www.gemotorsport.se har billiga alternativ kostar från 3900:- för både dämpare och 60/40 sänkfjädrar. Det skulle jag satsa på om jag vore du.
Senast redigerat av Lalla78 (5 maj 2008)


2 072 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
#12
Lalla78 skrev:
Ska du ha 60mm sänkning fram bör du byta till stötdämpare som är anpassade efter det. Varför inte köpa en hel sats med både fjädrar och dämpare. www.gemotorsport.se har billiga alternativ kostar från 3900:- för både dämpare och 60/40 sänkfjädrar. Det skulle jag satsa på om jag vore du.

har hört att man ej behöver byta orginala dämpare ??
kan stämma?

Sandzoo i da house

55 Inlägg
6 maj 2008
#13
har hört att man ej behöver byta orginala dämpare ??
kan stämma?

Köp dig ett kit direkt, det kostar inte så fruktansvärt mycket. Dina originaldämpare är inte designade för att jobba på 40-60mm lägre höjd...


hmmmm
1 094 Inlägg
6 maj 2008
#14
alltså du behöver inte byta dämarna men om du sänker 60/40 kan dämparna ta skada av det då orginaldämparna har fel längd för dom fjädrarna. det bästa är att köpa ett helt kit istället. visst dyrare men blir billigare i längden om nu dina dämpare skulle gå sönder o du får köpa dom "kortare" dämparna lösa. då kostar det mer än om du hade köpt kittet från början. samt att du slipper göra dubbelt jobb.

MVH

Björn



Sök